Hur skulle svenska städer påverkas av en temperaturökning på 3,2 C?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Thomas P

Re: Hur skulle svenska städer påverkas av en temperaturökning på 3,2 C?

Inlägg av Thomas P » lör 09 feb 2019, 20:25

kipphebel3 skrev:
lör 09 feb 2019, 10:12
När du skriver "läxat upp" tolkar jag det som om det han framförde var korrekt och relevant, men det kanske inte var så du menade?
Det syftade mer på tonen än korrektheten i innehållet; att han såg sig som mer kunnig än experterna i panelen.
Jag har inte läst hans skrift från 2007? men då jag läser intervjuer med honom gjorda senare får jag uppfattningen att han egentligen inte har så mycket fakta bakom sina påståenden, utan mera bygger dem på att allt data som motbevisar honom måste vara manipulerat?
Ungefär så, samtidigt som han själv använt sig av en uppenbart redigerad bild på ett ensamt träd på en strand där man kan se skarvar i fotot. Ingen aning vad han försökte dölja.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 10 feb 2019, 11:21

Det syftade mer på tonen än korrektheten i innehållet; att han såg sig som mer kunnig än experterna i panelen.
OK. Då förstår jag.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 16 feb 2019, 20:37

Bild

(Källa)

Intressant karta. Något förvånande är att Spanien och Australien är så bra rankade. De är ju redan varma och torra länder, som framöver kommer bli ännu varmare och gissningsvis ännu torrare. Ändå förväntas de klara sig lika bra (eller drabbas lika relativt milt) som mer polarnära länder, till och med bättre än det betydligt mer polarnära Lettland.

Även Nederländerna borde vara utsatt, de har ju redan idag problem med havsnivåerna, vilket knappast kommer att ha bättre förutsättningar i framtiden. Ändå bedöms landet ha bland de bästa förutsättningarna i världen.

Varför Mongoliet kommer att drabbas hårdare än Kina och Ryssland är också lite oklart för mig. De två senare länderna kommer få problem med stigande havsnivåer, vilket inte Mongoliet, långt borta från havet, lär få.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » lör 16 feb 2019, 22:59

Nemesis skrev:
lör 16 feb 2019, 20:37
Varför Mongoliet kommer att drabbas hårdare än Kina och Ryssland är också lite oklart för mig. De två senare länderna kommer få problem med stigande havsnivåer, vilket inte Mongoliet, långt borta från havet, lär få.
Många är beroende av smältvatten från glaciärerna i Himalaya. När klimatet ändras blir det problem.
Unnaturally high global temperatures threaten ice shelves everywhere – but researchers believe Himalayan glaciers are shrinking more quickly than any on earth. Less water is reaching Ladakh’s farms and villages, and when it does, the volume of water from the faster-melting glaciers can break the banks of streams, causing floods.
En ingenjör har kommit på en smart ide för att lagra överskott på smältvatten.
Man leder in smältvatten som kommer från högre höjder i ett rör, och låter det spruta ut som en fontän. När det är nattfrost fryser det och bildar en "Stupa", En kon av is.
En sådan här kon tar betydligt längre tid på sig att smälta, jämfört med om isen ligger platt på marken.
Och det hela sköter sig i princip själv.
Bild
https://www.theguardian.com/environment ... f-himalaya

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 25 feb 2019, 11:55

Jag uppfattar kartan som att det främst är ländernas ekonomiska styrka som avgör hur väl de kan hantera klimatförändringarna. Nederländerna har byggt vallar i hundratals år och behöver "bara" fortsätta bygga på dem.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 23 mar 2019, 21:17

Johannes skrev:
mån 25 feb 2019, 11:55
Jag uppfattar kartan som att det främst är ländernas ekonomiska styrka som avgör hur väl de kan hantera klimatförändringarna. Nederländerna har byggt vallar i hundratals år och behöver "bara" fortsätta bygga på dem.
Så kan det såklart vara. Finns en tydlig korrelation på kartan mellan hur rika länderna är och hur bra de förväntas kunna hantera klimatförändringarna. Australien och Spanien kommer antagligen att behöva lägga mer pengar för att hantera klimatförändringarna jämfört med Sverige, men de är rika nog för att klara av det.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 27 mar 2019, 09:14

Johannes skrev:
mån 25 feb 2019, 11:55
Samt att pumpa ut mer vatten, Det hjälper inte att ha en hög vall om nederbörd långsamt förvandlar landet till en swimmingpool. Gäller då också att lita på att inget inträffar som gör att pumparna stannar. Landet blir extremt sårbart.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 27 mar 2019, 09:31

Men inte mer sårbart än det redan är.

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » sön 14 apr 2019, 16:53

Nemesis skrev:
Bild

(Källa)

]Intressant karta. Något förvånande är att Spanien och Australien är så bra rankade. De är ju redan varma och torra länder, som framöver kommer bli ännu varmare och gissningsvis ännu torrare. Ändå förväntas de klara sig lika bra (eller drabbas lika relativt milt) som mer polarnära länder, till och med bättre än det betydligt mer polarnära Lettland.

Även Nederländerna borde vara utsatt, de har ju redan idag problem med havsnivåerna, vilket knappast kommer att ha bättre förutsättningar i framtiden. Ändå bedöms landet ha bland de bästa förutsättningarna i världen.
Visst spelar lokal geografi roll. Men den korrelation jag ser här är att ju mer åt det gröna, desto frihetligare är länderna. Och frihetliga länder kan lösa gemensamma problem lättare. Om det å andra sidan är svårt att ens sälja och köpa land på en privat marknad så har det landet allvarliga systemfel.

Hade Nederländerna å andra sidan varit en kleptokrati så hade det blivit översvämmat för länge sedan och det hade i bästa fall producerat ett Dithmarschen.

Man har ju talat om framtida projekt där man flyttar Mälaren en bit österut, så jag hyser tillförsikt.
Nemesis skrev:
Monsunen?

Skriv svar