"Ultrarent vatten" - allmänt påstådda och förmodade egenskaper samt samhällspåverkande konsekvenser därav

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
DWP

Re: "Ultrarent vatten" - allmänt påstådda och förmodade egenskaper samt samhällspåverkande konsekvenser därav

Inlägg av DWP » tor 20 jun 2019, 15:43

Om inte handsken var kastad innan så gör jag det nu - 10.000kr (tiotusen kronor) till den som kan lägga fram vetenskapliga övertygande bevis att ”avjoniserat vatten tvättar kläder minst lika bra som kranvatten+tvättmedel under alla betingelser”! Jag tror jag får behålla mina pengar, men jag kan ju ha fel...

DWP

Re: "Ultrarent vatten" - allmänt påstådda och förmodade egenskaper samt samhällspåverkande konsekvenser därav

Inlägg av DWP » fre 26 jul 2019, 19:17

Har nyligen fått mitt Twitterkonto "suspended", inte osannolikt med anledning av mitt engagemang i strid med rådande "marknadskrafter" som förespråkar viss typ av användning av avjoniserat vatten. Om någon är intresserad av en folklig sammanfattning och bakgrund av dessa "marknadskrafter" så har det just dykt upp en video, som förhoppningsvis överlever åtminstone ett litet tag: https://www.youtube.com/watch?v=wGr3inZYeLw . En annan, mer traditionell skriftlig betraktelse, finns fortfarande att återfinna på http://openexperiment.se/ .

Hoppas alla har det skönt i sommarvärmen och goda tvättmöjligheter för alla svettiga T-shirts och soggiga badhandukar!

DWP

Inlägg av DWP » tis 24 sep 2019, 08:42

Länge sedan jag var inne här nu, även om det händer mycket i området...!

Jag gjorde just en videodokumenterad uträkning där jag genom, vad jag själv tycker, klar logik kommer fram till att man skulle behöva absurda >100 liter "ultrarent" vatten för att kunna tvätta en T-shirt och några kalsonger. Det oöverkomliga kruxet ligger i att tvättmaskinen måste skölja en himla massa gånger för att späda bort upplösta salter etc, INNAN det uppnår sitt ultrarena stadium där den spektakulära tvätteffekten sägs ligga (< 5 ppm lösa substanser enligt SWATABs egna patentansökan).

https://www.youtube.com/watch?v=3CYPmHwNbMY

PS. Som synes försöker jag skaffa en plattform genom Youtube för att kunna nå ut med som jag ser nödvändig kritik, vilket verkligen inte är lätt. Den som tycker det är bra får förstås gärna trycka dit ett "gilla" eller tom prenumerera. Detta hjälper algoritmerna att lägga kritiken högre upp i söksvaren än den positiva reklamen och rätt vad det är kanske den negativa spiralen vänder (just nu initieras tyvärr flera nyinstallationer i Sthlm-området)...

garozzo

Inlägg av garozzo » lör 09 nov 2019, 21:43

Jag kan rapportera från familjebostäders försök i Tynnered.
Först såg man till att en maskin hade 60. gradigt vatten, sedan satte man in en maskin där man kan tvätta med tvättmedel.
Det är nog bara en tidsfråga innan man lägger ner hela projektet

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 11 nov 2019, 09:44

garozzo skrev:
lör 09 nov 2019, 21:43
Först såg man till att en maskin hade 60. gradigt vatten, sedan satte man in en maskin där man kan tvätta med tvättmedel.
Härligt att höra. Kompletterande frågor:
Är det "din" tvättstuga eller någon bekanting? Finns det någon länk till projektet?
They don't like it up'em, you know!

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 11 nov 2019, 13:06

Det är bekanta till mig som bor där.
Här finns en artikel från i vintras om de nya tvättstugorna.
Det verkar som mina tidigare inlägg om det här har försvunnit.

https://www.hemhyra.se/nyheter/har-ska- ... ta-kallt/

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » mån 11 nov 2019, 18:50

garozzo skrev:
lör 09 nov 2019, 21:43
Intressant. Riktigt intressant hade varit om man hade en placebotvättmaskin också, en likadan som den de använder nu med det ultrarena vattnet fast som matas direkt med det vanliga kranvattnet.

Visst kan man tvätta utan tvättmedel, det blir säkert renare än det var före tvättningen men knappast lika bra som med tvättmedel. Ultrarent vatten (i vad mån det nu håller sig ultrarent, säkert inte så länge) borde inte bara jämföras med tvättning med tvättmedel utan även vanligt vatten utan tvättmedel. Ett väldigt enkelt test.

Skriv svar