Torbjörn Sasserssons tester

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Torbjörn Sasserssons tester

Inlägg av Torbjörn S » tis 13 feb 2007, 13:53

Avknoppning från: Tendens i P1, 6 februari 2007

En annan relaterad tråd: Remote viewing /SuperDupe

patz skrev:Enligt Sassersson så hade experimenten med att "flyga" ut ur kroppen och in i tandtrollets villa lyckats väldigt väl. Av vad jag kommer ihåg så var det någons (kommer inte ihåg vem det var) slumpgenerator som funkade bäst. Har jag missat något eller är Sassersson ute och cyklar som vanligt?
Läs artikeln här:

http://www.soultravel.nu/2003/030526-th ... ndex.shtml

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 13 feb 2007, 13:58

ayia napa skrev:Från min tid på Soultravel minns jag att han sa att ett av TV-experimenten var lyckade, men sedan gick det åt pipsvängen när de gjorde det stora testet med utlovade vinstpengar från Tandtrollet.
Jag stoppade alla tester i Soultravels forum som handlade om pengar. Det hade inte Tandtrollet något problem med.

Här ett annat UKU test med Tandtrollet med intressant resultat:
http://www.soultravel.nu/2004/040102-ex ... vlan.shtml

Pong

Inlägg av Pong » tis 13 feb 2007, 14:20

Torbjörn Sassersson skrev:Här ett annat UKU test med Tandtrollet med intressant resultat:
Jätteintressant. Mycket talande att du kom på att skicka med den där fina skissen först efter att du visste vad tavlan föreställde. Härlig komik! Du demonstrerar också väldigt bra hur det fungerar när troende gör efterkonstruktioner för att förklara sina misslyckanden.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 13 feb 2007, 14:42

"det skulle kunna vara en kvinna vid stranden eller en person på en häst"

Två saker som utan tvekan är mycket lika varandra.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » tis 13 feb 2007, 14:59

...sen tycker jag att vattnet mer ut som ett dike än en sjö - man ser ju en gräsbevuxen kant på motsatt sida vägen.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » tis 13 feb 2007, 16:16

Torbjörn Sassersson skrev:Jag stoppade alla tester i Soultravels forum som handlade om pengar. Det hade inte Tandtrollet något problem med.
Nu var det inte pengar jag avsåg, utan det lyckade med testet. Min markör för att minnas själva testet var att det var pengar inblandat. Huruvida detta med pengar är bra eller dåligt lägger jag mig inte i.
"Believe me! If I started murdering people, there´d be none of you left"
- Charles Manson

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 13 feb 2007, 17:49

Sassersson är ute och cyklar som vanligt. Det finns inte tillstymmelse till träff i något av fallen. Att enstaka detaljer stämmer hjälper ju inte när helheten ser ut som den gör...

Användarvisningsbild
botmund
Avstängd

Inlägg av botmund » ons 14 feb 2007, 08:19

matsw skrev:Sassersson är ute och cyklar som vanligt. Det finns inte tillstymmelse till träff i något av fallen. Att enstaka detaljer stämmer hjälper ju inte när helheten ser ut som den gör...
Här menar TS att det fungerade, inte rakt ut men i antydningar. Men varför är rubriken "Fjärrsynsexperiment med oväntat resultat"? Fungerar det normalt inte eller menar TS att detta test misslyckades?
TS skrev:Det andra misstaget jag gjorde var att jag inte skickade över en skiss på motivet från Paula till Björn Thelin förrän efter att Paula sett ett foto på tavlan. Både Paula och jag kan dock intyga att vi inte hittat på den bortplockade meningen ovan eller att Paulas skiss har förbättrats i efterhand.
Så förutom denna lilla miss med bilden så var det en liten miss med en mening som TS också glömde bort.

Varför kan inte TS eller någon ST ställa upp på tester som är kontrollerade? Varför säga sig ha dessa fantastiska talanger men samtidigt inte ställa upp på tester under kontrollerade former? Carina L tog ett kliv framåt och genomförde testet. Förbannat bra gjort av henne!

TS hävdar att han har förmåga att göra saker som RV. Varför inte ställa upp på tester? TS hävdar att han besitter en viss förmåga men inte vill visa det under kontrollerade former. Varför vill han inte visa det? Vad gör att Carina L klarar av att genomföra en test men inte TS? Med tanke på ST så har TS visat större ambition att få fram sitt budskap gällande PSI men kontrollerade tester gör han inte.

Om jag går omkring och säger att jag kan jonglera med 7 bollar men inte vill visa vad är jag då? Om jag nu som då påstår detta på t.ex. jobbet blir det då inte en viss frustration till slut?

Skulle det vara opassande att göra en liten tabell över medlemmarna på ST och lista vad de säger sig kunna göra? Det skulle ge en intressant överblick.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 14 feb 2007, 08:22

botmund skrev:Om jag går omkring och säger att jag kan jonglera med 7 bollar men inte vill visa vad är jag då?
Din jämförelse är orättvis.

Rättare vore att säga att du kan jonglera med sju bollar, men bara under 3 sekunder och bara om du får ta bollarna en och en och det räknas som att du jonglerat även om bollen träffar marken.

Tandtrollet

Inlägg av Tandtrollet » ons 14 feb 2007, 09:56

Några tester jag gjorde på Soultravels Forum.

http://www.soultravel.se/2006/0212-Remo ... wing.shtml

Test1 var uteslutande riktad mot Torbjörn Sassersson (TS). Det rörde sig om en enda bild som jag valde ut och hängde på vindsväggen därhemma. Samma bild skickades till en kontrollant via brev så at jag inte skulle kunna ändra bilden.

Han beskrev nåt jag tyckte kunde stämma med den Porsche Cayenne jag hade just då. Målbilden var en skiss av Sthlms Tunnelbanesystem.

TS ansåg sig ha beskrivit ett tunnelbanetåg och lämnade (i efterhand) in en skiss.

De andra tre försöken var publika. Alla fick vara med. De gick till så att jag i varje omgång publicerade 20 bilder på en sajt samt en koordinat. Koordinaten motsvarade en av bilderna som hängde på min vind (och skickades till en kontrollant, kontrollanten var en känd debattör på STs Forum och en uttalad, om än rätt nedtonad, "troende"), alltså den enda utprintade bilden. Pris skulle utbetalas om någon hade 2 av 3 rätt.

En anda person, moderator Markus från VoF fick en enda träff (och han använde enligt egen utsago slumpgenerator) av alla förslag som kom in och det var många.

Tillvägagångsättet för Test2-4 var alltså upplagt så att det inte skulle bli tvetydigheter med tolkningen, något som blev ett stort diskussionsämne i Test1 (där TS ansåg att han presterat en fullträff).

Det hjälpte dock föga:
TS var med ett par omgångar, han hävdade att han inte tittade på fotopoolen (som låg öppet på en sajt och vars koordinat var publicerad på Forumet) och lämnade in svar (väl efter att fotona publicerats) som han ansåg stämde bra med ANDRA foton på i fotopoolen. Därmed ansåg TS att han lyckats förträffligt. Han gjorde dock inte anspråk på pengarna....

Efter det förbjöd TS prispengar men jag erbjöd mig att göra fler försök.

Det hela stoppades abrupt upp när TS i en artikel publicerade mitt namn, ett stulet kort av mig (ett riktigt kort, inte i snömask som han nu försöker hävda) och kom med denna anklagelseskrift:
Torbjörn Sassersson i en artikel skrev:En annan skeptiker är Tandtrollet, tidigare toppchef inom Telecom-branschen och VD på ett IT-bolag som såldes till Posten. Han har under flera år utmanat undertecknad att bevisa att fjärrsyn fungerar, men oavsett resultat i tester inför öppna forum på Internet har Tandtrollet aldrig erkänt något enda resultat och detta trots att flera försök visat på god framgång.
I stället för nya tester blev det en massa bråk pga av publicerandet av mitt namn och min bild som jag starkt motsatte mig av naturliga skäl (bland annat för att jag inte var tillfrågad).

Länk till artikel, numera rensad från namn och bilder: http://www.soultravel.se/2006/0309-skep ... lsen.shtml

TS tog bort namn och bild på mig när han insett att jag kunde kräva honom på arvode och skadestånd för att han olovligt förfogat över en bild han inte hade rättighet till att nyttja.

Manthrax
Avstängd

Inlägg av Manthrax » ons 14 feb 2007, 11:13

botmund skrev:TS hävdar att han har förmåga att göra saker som RV. Varför inte ställa upp på tester? TS hävdar att han besitter en viss förmåga men inte vill visa det under kontrollerade former. Varför vill han inte visa det? Vad gör att Carina L klarar av att genomföra en test men inte TS? Med tanke på ST så har TS visat större ambition att få fram sitt budskap gällande PSI men kontrollerade tester gör han inte.

Om jag går omkring och säger att jag kan jonglera med 7 bollar men inte vill visa vad är jag då? Om jag nu som då påstår detta på t.ex. jobbet blir det då inte en viss frustration till slut?

Skulle det vara opassande att göra en liten tabell över medlemmarna på ST och lista vad de säger sig kunna göra? Det skulle ge en intressant överblick.
Fast det står ju dig fritt att boka en tid med ett medium och gå på en seans, på samma sätt som jag kan boka dig till ett barnkalas för att jonglera? Om du är en jäkel på att jonglera så struntar väl du i om kreti och pleti inte tror på att du kan jonglera och fokuserar på de människor som uppskattar dina konster och vill betala för att se dig jonglera. Istället för att hålla på att jonglera gratis för massa personer som påstår att du bara använder fem bollar och att det är en optisk illusion som gör att det ser ut som sju.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 14 feb 2007, 11:29

Istället för att hålla på att jonglera gratis för massa personer som påstår att du bara använder fem bollar och att det är en optisk illusion som gör att det ser ut som sju.
En miljon dollar är alltså för dåligt betalt?

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » ons 14 feb 2007, 12:04

Pong skrev:Jätteintressant. Mycket talande att du kom på att skicka med den där fina skissen först efter att du visste vad tavlan föreställde. Härlig komik! Du demonstrerar också väldigt bra hur det fungerar när troende gör efterkonstruktioner för att förklara sina misslyckanden.
Nej, det där stämmer inte.

Läs artikeln där finns beskrivet problemet som råkade uppstå vid inlämnandet av illustrationen.

jag tror säkert att Tandtrollet kan bekräfta den missen som jag gjorde eftersom jag ritade skissen baserat på ett telefonsamtal....
Senast redigerad av 1 Torbjörn S, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » ons 14 feb 2007, 12:18

botmund skrev:TS hävdar att han har förmåga att göra saker som RV. Varför inte ställa upp på tester? TS hävdar att han besitter en viss förmåga men inte vill visa det under kontrollerade former. Varför vill han inte visa det? Vad gör att Carina L klarar av att genomföra en test men inte TS? Med tanke på ST så har TS visat större ambition att få fram sitt budskap gällande PSI men kontrollerade tester gör han inte.
Det är ju precis det jag gör.

Exempel 1, en 98% fullträff:
http://www.soultravel.se/2004/041208-TV ... wing.shtml

Exempel 2, en miss, men forskarna [skeptiker] följde tyvärr inte experimentupplägget och jag kom med den idiotiska idéén att ha två målfoton: http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... wing.shtml

Jag har numera adderat TV-foton på de människokadaverfoton och mjukporrbilder som era kollegor tydligen arbetar med...

Just detta är intressant. Villen effekt kan man väntas få om försöksobjekten [tex vid telepatiförsök] vet att det kan dyka upp närbilder på krossade människor? Svaret är rädsla. Hur påverkar det ens förmåga att uppfatta PSI-data? Svaret är att det stör PSI känsligheten. Det undermedvetna börjar cencurera vid förnimmelse av mord, så att säga.

Vad beror det på att duktiga medier ändå kan hjälpa polisen att lösa mord? Svaret är träning, rätt medial teknik och vana. Se Psychic Wittness, Discovery Channel, en fantastisk TV-serie som tar svenska Förnimmelse av Mord ytterligare ett steg framåt. Dessa medier TÅL och KLARAR AV att ha att göra med ond bråd död.

Vad beror det på att jag lyckades pricka in WCT9/11 med 98% träfffsäkerhet, då dog ju 3000 människor?
Svar: för att det inte var ett kadaverfoto jag skulle pricka in. Det var ingen närbild. WCT9/11 fotot var taget på ca 1000 meters avstånd. Det betyder ingen eller betydligt minskad risk att få kontakt med dödsoffren.

Exempel på Larhammars och Dalkvists fotopool. Lik och mjukporr:

Bild

Mer foton här:
http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... spel-2.jpg
http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... spel-4.jpg
http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... spel-6.jpg
http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... spel-7.jpg
http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... spel-9.jpg
http://www.soultravel.se/2005/1123-debu ... spel-1.jpg

Manthrax
Avstängd

Inlägg av Manthrax » ons 14 feb 2007, 12:29

Torbjörn Sassersson skrev:Exempel på Larhammars och Dalkvists fotopool. Lik och mjukporr:
Det verkar vara standard i s.k. vetenskapliga tester att göra sitt yttersta för att göra testet så svårt som möjligt för testobjektet, och att utnyttja de allra vidaste definitionerna av orden (som i Carina Landins test). Istället för att jobba med testpersonen så verkar det som om man jobbar mot testpersonen. Om det som ska testas inte fungerar, varför verkar det som att man anstränger sig för att sabotera testerna? Och så undrar skeptiker varför man inte ställer upp i tester. Är det verkligen SÅ konstigt.

Skriv svar