LLLT - "Low Level Laser Therapy"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Johannes

LLLT - "Low Level Laser Therapy"

Inlägg av Johannes » tor 02 dec 2004, 13:23

Jag sysslar delvis med utveckling av laserteknik för medicinska tillämpningar och får ibland frågor om sk LLLT, Low Level Laser Therapy (ibland LILT, Low Intensity Laser Therapy). LLLT innebär att en kroppsdel belyses med laserljus med låg intensitet, lägre än vad som krävs för att värma upp vävnaden och orsaka t ex koagulation eller ablation, som annars är vanliga mekanismer vid laseranvändning inom medicin. LLLT anses kunna bota eller lindra ett ganska stort antal sjukdomstillstånd och används även inom veterinärmedicin.

Jag är i grunden skeptisk till att LLLT verkligen har någon effekt. Dock lämnar jag dörren öppen för att det kan ske fotokemiska reaktioner i vävnad som belyses med ljus av rätt våglängder. Att fotokemiska reaktioner kan påverka vävnaden är välkänt i vissa situationer, exempelvis bildning av D-vitamin i huden, eller vid behandling av neonatal ikterus för att bryta ner bilirubin.

Det finns en stort mängd information om LLLT på nätet som är ganska svårtöverskådlig särskilt om man vill göra en kritisk granskning. Är det någon av VoFs medlemmar som känner till någon övergripande kritisk granskning av fenomenet?

Johannes

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 15 dec 2004, 17:21

Jag tror att den som verkar vara lämplig för en granskning är du eftersom du verkar besitta behövliga kunskaper inom medicin och laserteknik. Jag är också skeptisk till LLLT och den lilla hypotetiska fotokemiska effekten som eventuellt är en öppning måste ju givetvis kopplas till [lindringen av] sjukdomstillståndet i fråga.

Så, jag hoppas du har tid och lust att granska detta själv. Ser fram emot resultaten...

Annars är en skeptiskt gundinställning precis rätt - bevisbördan ligger ju heller inte hos dig utan de som påstår att effekt finns.

Lycka till!

Skriv svar