De stora elefanternas dans...

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Garvarn
Kontakt:

De stora elefanternas dans...

Inlägg av Garvarn » tis 27 feb 2007, 17:55

Jag måste bara tipsa om denna batalj på Souldravel mellan självutnämnda medierna Jane Lyzell och Elisabeth Lannge, samt Sasserssons valhänthet i hanterandet av situationen. Det är humor på högsta nivå! Skynda innan Sassersson plockar bort det:

Kommersiella medier

Som en extra bonus får man dessutom en helt seriös diskussion om mediers prisnivåer... :wink:

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » tis 27 feb 2007, 19:48

Det är en otroligt rolig såpa som jag följt från min influensasjukbädd de senaste dagarna. Tänkte ge lite bakgrund, vilket är svårt, då Sassersson rensat ut mycket och minnet kanske sviker.

Resumé:

Lyztran är upprörd då Lannge har ifrågasatt henne i två trådar:

I den första påstår Lyztran att ett medium kan förlora halva sin kroppsvikt genom ectoplastma under en seans.
I den andra (som tyvärr är bortrensad) ville Lyztran bota en uppenbart psykisk sjuk människa med föreställningen om att andar sög kraft ur henne, med kvacksalveri. Lannges varningar om att detta kunde röra sig om en psykisk sjuk människa bet inte då Lyztran själv med hjälp av sina guider kunde avgöra vem som var sjuk. Träffsäkerheten för detta låg enligt Lyztran på hela på 80%.

Vidare menar Lyztran att Lannge är forumets överguru (känd från TV och allt), med en stor grupp jasägare som styr vad som får sägas på forumet.

För att visa detta startar Lyztran tråden "Varför skriver så få på forumet" där hon indirekt försökte uppbåda motstånd bland sällanskrivare mot "övergurun" och hennes gäng. Hon lyckades skickligt (enligt alla konstens regler) tolka deras svar som bevis för den stora makten hos gurun. Tråden och striden växte, men togs tyvärr bort av Sassersson.

Återstår att se hur många fler avsnitt av såpan som kommer produceras. Nu skriker de om banning.

Användarvisningsbild
Lisa

Inlägg av Lisa » tis 27 feb 2007, 21:33

Roligt att ni hänger me´, govänner :wink: :) .

Edit: jag kan lägga till lite insajd informejshon. Lyztran har ett eget forum, där ett par av oss har försökt regga oss för att ge svar på tal, men vi har blivit avstängda och raderade efter ETT enda inlägg. Så kan det vara med den fantastiska "andligheten", "kärleken", "ljuset, "toleransen", "ödmjukheten" och allt vad man som "andlig" kan tänkas påstå sig stå för. Funkar som synes inte alltid vid tillämpning.

Jane

Inlägg av Jane » ons 28 feb 2007, 03:01

pema skrev:Det är en otroligt rolig såpa som jag följt från min influensasjukbädd de senaste dagarna. Tänkte ge lite bakgrund, vilket är svårt, då Sassersson rensat ut mycket och minnet kanske sviker.

Resumé:

Lyztran är upprörd då Lannge har ifrågasatt henne i två trådar:

I den första påstår Lyztran att ett medium kan förlora halva sin kroppsvikt genom ectoplastma under en seans.
I den andra (som tyvärr är bortrensad) ville Lyztran bota en uppenbart psykisk sjuk människa med föreställningen om att andar sög kraft ur henne, med kvacksalveri. Lannges varningar om att detta kunde röra sig om en psykisk sjuk människa bet inte då Lyztran själv med hjälp av sina guider kunde avgöra vem som var sjuk. Träffsäkerheten för detta låg enligt Lyztran på hela på 80%.

Vidare menar Lyztran att Lannge är forumets överguru (känd från TV och allt), med en stor grupp jasägare som styr vad som får sägas på forumet.

För att visa detta startar Lyztran tråden "Varför skriver så få på forumet" där hon indirekt försökte uppbåda motstånd bland sällanskrivare mot "övergurun" och hennes gäng. Hon lyckades skickligt (enligt alla konstens regler) tolka deras svar som bevis för den stora makten hos gurun. Tråden och striden växte, men togs tyvärr bort av Sassersson.

Återstår att se hur många fler avsnitt av såpan som kommer produceras. Nu skriker de om banning.
Jag kommer göra endast ett inlägg här - och tänker avsluta denna trista pajkastning som ni tydligen tänker fortsätta här inne utan grund. det du påstår här åvanför är lögn, dina sitat att jag skulle behandla någon psykisk sjuk person har jag alldrig sagt, det jag sa att jag hadde full tillit tillatt mina guider ger mig indikationer till om det föreligger något annat en andevärlden bakom det den personen söker och att man som ett ansvarstagande medium ska kunna avgöra om du har med en psykisksjuk eller psykisk instabil människa att göra. Ja sa bestämt ifrån att man som medium aldrig ska behandla psykiskt sjuka människor - resten är din tolkning av det jag sa. Dina 80% kommer sig av att jag gav ett påstående att i bästa fall om ett medium är bra kommer 80% i från andevärlden och endast 20% från mediumet självt(dess sinne, trosuppfattningar, kunskap mm) (som ni i alla fall inte är intreserade av)

Det är lite skillnad på än att påstå det du säger dig ha uppfattat(de låter som storfiskarn då han talar om hur många fiskar han får)

När det gäller ectoplasman sa jag att vissa fysiska medium som det forskats om hade misst upp till hälften av dess kroppsvikt, under seans men återställs efteråt. finns på nätet bara leta upp.(det betyder inte att alla gör det)

Att jag skulle ha öppnat en tråd för att sätta dit Elisabeth Lange är helt befängt och något som antagits och som jag bestämt dementerar. Det var en harmlös möjligen något naiv undersökning på en av de större forumen som då har flest besökare för att se varför de som alldrig skriver väljer att inte göra det - och det har jag förstått nu. Men det låg ingen konspirationstankar bakom sorry. eget påfund igen.

Sen svarar jag Garvan här också - är inget självutnämt medium, om du läser på min sida som du så snällt lagt ut ,så ser du mina meriter och var ifrån,

Ni kan spekulera hur mycket ni vill men detta är vad ni felciterat!
Då jag själv skrivit dem, alltså ingen hörsägen som är så poppulärt i alla läger av forum.

Ni blir säker roande av detta inlägg och håll till godo för det är det ända jag kommer att göra

Vänligen Jane 8)

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 28 feb 2007, 07:42

Jane Lyzell dyker upp som tolk i Garvarns Is the Small Fry a Big Fish?

Colin Fry på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_Fry

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » ons 28 feb 2007, 08:37

Jane skrev:Sen svarar jag Garvan här också - är inget självutnämt medium, om du läser på min sida som du så snällt lagt ut ,så ser du mina meriter och var ifrån,
Du har inga meriter överhuvudtaget, d.v.s. det Du anger som meriter har ingen som helst substans. Colin Fry är för övrigt en av de medier som tagits på bar gärning med flagrant bedrägeri -- den s.k. "trumpetincidenten". Att Du anger honom som referens säger en del om Ditt förhållningssätt till tillvaron.

Du är ett självutnämnt medium, Lyzell.

Användarvisningsbild
Mr_Neo

Inlägg av Mr_Neo » ons 28 feb 2007, 10:12

Nu verkar TS ha rensat bort allt, men det lilla jag hann se så ansågs en del medium för dyra?

Hur kan man tycka 1100 hundra är hutlöst för en tjänst där man år kontakt med döda? Om det fungerade skulle jag tänka mig att betala mycket mer!

If you pay peanuts you get monkeys

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 28 feb 2007, 10:53

Jane skrev:...och att man som ett ansvarstagande medium ska kunna avgöra om du har med en psykisksjuk eller psykisk instabil människa att göra.
Brukar du anlita psykiater när du ska avgöra detta? För jag antar att du själv inte har utbildning nog att avgöra dylika saker.

Användarvisningsbild
Lisa

Inlägg av Lisa » ons 28 feb 2007, 10:57

Jane "dementerar" *pemas* beskrivning av dispyten, men jag som har läst hela anser att den i stort sett är korrekt. Givetvis med reservation för att jag kan minnas fel - man måste naturligtvis ha tillgång till hela ursprungstexten för att vara säker.
Curiosity killed the cat

Användarvisningsbild
Lisa

Inlägg av Lisa » ons 28 feb 2007, 11:03

Jane skrev: ...denna trista pajkastning som ni tydligen tänker fortsätta här inne utan grund.
Kära Jane - det finns mycket konkret "grund" till att detta händer - nämligen ditt eget beteende och dina egna skriverier. På ditt forum finns ingen som helst öppenhet eller möjlighet att gå i svaromål eller ha olika åsikter över huvud taget - du raderade mitt inlägg som jag skrev där på tre röda sekunder och stängde genast av mig utan att ens ha den goda smaken att ange en orsak. Därför fortsätter debatten i forum där det faktiskt finns en öppenhet och tolerans för olika ståndpunkter - till exempel här. Någon "pajkastning" finns det inga exempel på i den här tråden hittills.
Curiosity killed the cat

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » ons 28 feb 2007, 11:17

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » ons 28 feb 2007, 11:25

Mr_Neo skrev:Hur kan man tycka 1100 hundra är hutlöst för en tjänst där man år kontakt med döda? Om det fungerade skulle jag tänka mig att betala mycket mer!
Jag tror att historiska instutionen skulle kunna tänka sig att betala en hel del... bättre källor kan man knappast få :)
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Lisa

Inlägg av Lisa » ons 28 feb 2007, 11:28

*Räcker retsamt ut tungan*. Men lite kul var det :lol: .
Curiosity killed the cat

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » tor 01 mar 2007, 12:47

Diskussionen kring pengar hit och dit har knoppats av hit. /bear

Användarvisningsbild
calle555

Re: De stora elefanternas dans...

Inlägg av calle555 » lör 30 okt 2010, 20:19

Varken elannge eller Jane-Lyzell har numer mycket till övers för Anders Åkesson, men historien har sidospår där damerna inte riktigt är överens.

Diskussionen pågår i två olika trådar på två olika forum:

Övernaturligt iFokus: Funderingar kring fysiskt mediumskap och framtiden (arkiv)
Supranaturalis: Jane Lyzell anklagar medlemmar på Supra (arkiv)

Skriv svar