Telefonavlyssning och reklam.

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Procentaren

Telefonavlyssning och reklam.

Inlägg av Procentaren » mån 25 mar 2019, 11:16

Det finns de som märker att man efter ha pratat om en sak på telefon, så får man reklam om just det man pratat om.
Är det några här som känner igen det ?
Du kan ha råkat ut för det själv – plötsligt dyker en annons upp i mobilen om något som du nyligen tänkt på eller pratat om. Det hände också SVT:s reporter Arash Mokhtari, som nu försöker gå till botten med frågan om mobilspioneri.
https://www.svt.se/nyheter/sa-far-faceb ... -pratar-om

I artikeln intervjuar man en mediakonsult. Han menar att det behöver inte vara telefonavlyssning.
I just det här fallet kan det ha varit att den han pratade med gjorde en sökning, och platsinformationen från telefonerna visade att de var nära varandra.
Mediaföretagen är väldigt duktiga på att plocka ut information ur metadata.

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Telefonavlyssning och reklam.

Inlägg av Johannes » mån 25 mar 2019, 11:28

Förklaringen som konsulten ger känns rimlig.

Dessutom har vi den klassiska lagen om stora tal: av några miljarder Facebookanvändare är det alltid några som kommer få reklam som känns riktad av rena slumpen, och när de sedan skriver om det på Facebook får det stort genomslag.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 25 mar 2019, 12:54

Vem skulle ha tid och resurser att sitta och tjuvlyssna?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 25 mar 2019, 12:59

Anders G skrev:
mån 25 mar 2019, 12:54
Vem skulle ha tid och resurser att sitta och tjuvlyssna?
Det skulle nog i så fall handla om någon söktjänst som lystrar till mänskligt tal. Det börjar finnas en del sådant nu för tiden.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » mån 25 mar 2019, 14:12

Uppenbarligen har min telefon någon form av lyssnande på det som sägs runt den eftersom den kan börja söka efter något utan att jag matar in något. Märks främst i bilen när jag lyssnar på podsändningar och någon kläcker ur sig "OKEJ" i sändningen. Då tystnar sändningen och telefonen väntar på instruktioner. Hade den inte lyssnat hade den inte kunnat reagera på ett ord.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » mån 25 mar 2019, 21:55

L. Mäkinen skrev:
mån 25 mar 2019, 14:12
Uppenbarligen har min telefon någon form av lyssnande på det som sägs runt den eftersom den kan börja söka efter något utan att jag matar in något. Märks främst i bilen när jag lyssnar på podsändningar och någon kläcker ur sig "OKEJ" i sändningen. Då tystnar sändningen och telefonen väntar på instruktioner. Hade den inte lyssnat hade den inte kunnat reagera på ett ord.
Det där låter ju som en bugg.
Kan den också ta instruktioner samtidigt som man pratar i telefon?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 25 mar 2019, 22:20

Det finns naturligtvis ett program som lyssnar efter "Ok", så att telefonen vet när den ska sätta på Assistenten.
Går dock att stänga av, eller till och med stänga av programmets tillgång till mikrofonen.
Om jag förstått det hela rätt.
https://www.androidpolice.com/2018/08/2 ... oid-phone/
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 26 mar 2019, 08:57

harald skrev:
mån 25 mar 2019, 21:55
L. Mäkinen skrev:
mån 25 mar 2019, 14:12
Det där låter ju som en bugg.
Kan den också ta instruktioner samtidigt som man pratar i telefon?
Pratar i telefon? Det är inget jag gör regelbundet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 26 mar 2019, 18:37

Är man nyfiken kan man logga in på sitt google konto och lyssna på det som finns inspelat. Google är rätt öppna med vad de gör.
För att tolka tal behöver än så länge det skickas till en server där den tunga databehandlingen görs. Telefonen kan bara lyssna efter hälsningsfrasen som är enklare att känna igen med den hårdvara som finns och då slå på inspelningen till servern.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 26 mar 2019, 18:45

Dûrion Annûndil skrev:
mån 25 mar 2019, 22:20
Det finns naturligtvis ett program som lyssnar efter "Ok", så att telefonen vet när den ska sätta på Assistenten.
Går dock att stänga av, eller till och med stänga av programmets tillgång till mikrofonen.
Om jag förstått det hela rätt.
https://www.androidpolice.com/2018/08/2 ... oid-phone/
Jovisst man kan stänga ned en hel del på telefonen om man är beredd på att ge upp fördelarna. GPS funktionen och kartfunktionen blir mycket mindre användbar om man stänger ned Googles åtkomst till ens position t.ex.
Det hänger väl på vilka företag man känner förtroende för, jag antar att jag litar på Google än så länge.
There is no spoon.

Skriv svar