SOU ang komplementär medicin

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
HJ

SOU ang komplementär medicin

Inlägg av HJ » tor 28 mar 2019, 06:32

Kjell Asplund (känd bl.a. från att utrett Macchiarini-skandalen) har nu blivit klar med en statlig offentlig utredning rörande komplementär och integrativ medicin

https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ou-201915/
Några av förslagen:
  • förslagen ska ge medborgarna bättre underlag för välinformerade val om de överväger att anlita komplementär och alternativ vård. Flera av förslagen ska också tillgodose säkerheten vid användning av komplementär och alternativ vård.
  • En policy för att införa nya behandlingsmetoder i hälso- och sjukvården bör vara ursprungsneutral. Komplementära metoder bör alltså tas upp i hälso- och sjukvården på samma villkor som andra metoder. Utredningen föreslår att SBU får ett regeringsuppdrag att utvärdera de komplementära metoder som skulle kunna vara aktuella.
  • För att förbättra hälso- och sjukvårdens insikter i komplementär och alternativ medicin (KAM), föreslår utredningen att utbildning om KAM motsvarande cirka 1–2 högskolepoäng införs på vissa vårdutbildningar. Syftet är att patienter och hälso- och sjukvårdspersonal ska kunna föra samtal om KAM-metoder och därmed underlätta för patienter att fatta informerade beslut om sin vård. Vi föreslår att Socialstyrelsen och UKÄ uppdras att arbeta för att detta införs. Socialstyrelsen föreslås även ta fram ett eget utbildningsmaterial om KAM för hälso- och sjukvårdspersonal.
  • Utredningen har flera förslag för att förbättra allmänhetens tillgång till obunden information om komplementär och alternativ vård. Bland annat föreslår utredningen att en särskild flik skapas på 1177 Vårdguiden där Socialstyrelsen ska vara källägare till informationen. Information med ett mer konsumenträttsligt fokus föreslås även läggas ut på Konsumentverkets sida ”Hallå konsument”.
Jag vill ogärna tycka något om detta innan jag läst och satt mig in i utredningen, och jag tror inte att jag kommer att läsa den inom överskådlig tid. Men kanske någon som är mer insatt har några tankar?

/Håkan

Användarvisningsbild
Anders G

Re: SOU ang komplementär medicin

Inlägg av Anders G » tor 28 mar 2019, 08:58

Kjell Asplund skriver en presentation i ämnet på DN debatt 2019-03-28
https://www.dn.se/debatt/vardpersonal-m ... v-medicin/
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
strutfus

Inlägg av strutfus » tor 28 mar 2019, 12:25

FYI: Marina Szöges kommenterar artikeln på DN Debatt. Tex såhär:
Det är mycket bra om alternativvården och hälso- och sjukvården skulle börja samarbeta med varandra. Det är ändå patientens bästa som gäller.

Cirka en tredjedel av Sveriges befolkning använder alternativmedicin av något slag. Och i artikeln här ovan står att ”inemot hälften av svenska patienter som har allvarliga och kroniska sjukdomar använder Kam-metoder samtidigt med den behandling de får i hälso- och sjukvården”.

Med tanke på att komplementär och alternativmedicin KAM används så flitigt, är det hög tid att de som arbetar inom den vanliga vården skaffar sig bättre kunskaper om KAM.

Och om de så gör, kommer de få veta att det finns många metoder inom alternativvården som är mycket värdefulla och hjälper människor att återfå sin hälsa. Tänk vilken fantastisk nytta det skulle bli för folkhälsan om hälso- och sjukvården och alternativvården kunde börja kommunicera och stödja varandra istället som nu vara så misstänksamma mot varandra. Jag tillexempel är väldigt misstänksam mot sjukvården, men skulle verkligen gärna vilja ändra uppfattning om det fanns anledning till det.

Idag fungerar akutvården och kirurgin bra, men i övrigt saknas botande terapier. Dessa finns inom komplementär och alternativvården. Det är nu dags att personal inom svensk hälso- och sjukvård tar ställning för och börjar informera sig om botande terapier inom KAM. (visa mindre)

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 29 mar 2019, 12:13

Jag är bannad i DN:s kommentarfält , så jag kan inte svara Marina.
I ett av sina inlägg refererar hon till den famösa griskultingstudien.
Om någon har lust att svara henne med att hon inte ens själv klarar att försvara de undermåliga studier hon hänvisar till så vore det kul.
Ta gärna med länken till debatten åxå. :-)

viewtopic.php?f=38&t=21052&hilit=debatt+om+homeopati

Skriv svar