Hur resonerar skeptiker som inte är ateister?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Hur resonerar skeptiker som inte är ateister?

Inlägg av Nemesis » tis 02 apr 2019, 18:36

Edinburgh Skeptics har under året ett projekt där de varje dag lägger upp en sida som på ett eller annat sätt har koppling till skepticism, kallat Skeptical Fact of the Day.

Den 31 mars la de upp en sida om ateism:
Most skeptics are atheists, but the reverse is not necessarilly true. As most God claims must at some point fall back onto a faith position, there cannot therefore be sufficient evidence to conclude there is a God at all, therefore if a skeptic is doing it right, atheism is the only logical standpoint.
Har svårt att inte hålla med om detta. Men som de skriver så är de flesta (men inte alla) skeptiker ateister. Så jag undrar därför hur (den minoritet) skeptiker som inte är ateister resonerar? Är det rimligt att anta att de helt enkelt har en blind fläck i just denna fråga?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Hur resonerar skeptiker som inte är ateister?

Inlägg av Anders G » ons 03 apr 2019, 07:25

Endast renläriga skepitker är godkända, de som inte delar MIN åsikt skall å båle brännas.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 04 apr 2019, 11:00

Det finns en viss evidens för att ju intelligentare du är, desto bättre är du på att hantera kognitiv dissonans. Så, det är naturligtvis fullt möjligt att tro på Gud fast man vet att hen inte finns.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 04 apr 2019, 19:41

kipphebel3 skrev:
tor 04 apr 2019, 11:00
Det finns en viss evidens för att ju intelligentare du är, desto bättre är du på att hantera kognitiv dissonans. Så, det är naturligtvis fullt möjligt att tro på Gud fast man vet att hen inte finns.
Första gången jag träffade en ungjordskreationist (visste inte ens att sådana fanns innan dess) var på finalen i gymnasieskolornas matematiktävling...

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 07 apr 2019, 17:26

kipphebel3 skrev:
Så även för teistiska skeptiker så bygger deras gudstro på önsketänkande snarare än på evidens och logiska resonemang?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 07 apr 2019, 20:40

Nemesis skrev:
sön 07 apr 2019, 17:26
kipphebel3 skrev:
Så även för teistiska skeptiker så bygger deras gudstro på önsketänkande snarare än på evidens och logiska resonemang?
Självklart! Det är närmast en tautologi. Att gudstro och vetande låter sig väl förenas är närmare besett en minoritetsuppfattning begränsad till en specifik kristen tradition. Inte alla kristna intresserar sig för debatten mellan Russell och Cobblestone, t ex. För att inte tala om andra religioner.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 26 jun 2019, 12:48

kipphebel3 skrev:
Nu kanske jag är sent ute, men det där vill jag veta mer om! Enligt dessa evidens är jag jättekorkad, för jag vet ingen som grubblar så mycket över sin kognitiva dissonans som jag. Men eftersom jag uppfattar mig som superintelligent, så måste jag misstolka fram en fräsch bortförklaring ur ursprungskällan.

För att sammanfatta: Har du en källa? Jag försökte googla men hittade inget.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 02 jul 2019, 20:55

Minns inte var jag läst det. Skall leta
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 02 jul 2019, 21:03

Denna stödet inte teorin:
https://pdfs.semanticscholar.org/d7fc/6 ... ba3e35.pdf
Despite these shortcomings, the current
study demonstrates that cognitive dissonance relates to GPA but not to intelligence

Skriv svar