Examensarbete - hjälp!

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Caarro1

Examensarbete - hjälp!

Inlägg av Caarro1 » tis 02 apr 2019, 22:56

Hej! :smile2:

Jag och min klasskompis går sista året på Personalvetarprogrammet och håller nu på med vårat examensarbete och behöver få in svar på vår enkät. Vi vore därför väldigt tacksamma om du vill lägga 10-15 minuter på att svara på enkäten och därmed hjälpa oss att göra ett grymt examensarbete och förhoppningsvis bidra litegrann till forskningen! Arbetet handlar om konflikten mellan arbete och familj och om det finns något samband med olika personlighetsdrag.

Klicka på länken för att svara på enkäten: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform

Vi är väldigt tacksamma för varje svar vi får och hoppas att du vill vara med! :D

Användarvisningsbild
Tony

Re: Examensarbete - hjälp!

Inlägg av Tony » tor 04 apr 2019, 15:06

Jag har inget jobb, så det var lätt att svara på de första sidorna. Jag svarade bara 'håller inte alls med' på allt.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tor 04 apr 2019, 17:16

Lycka till.

Har fyllt i den nu.

Lite gnäll nu. För mig finns det många frågor som ligger väldigt nära varandra t.ex. de två sista på sida 3. Dessutom så är vissa ordval lite otydliga, 'handskas smidigt' och 'gör många saker' - vad är smidigt och hur många saker måste göra för att det skall bli många?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Caarro1

Inlägg av Caarro1 » tor 04 apr 2019, 22:30

Tack så mycket Hans!

Och tack för feedback på enkäten. Jag förstår precis vad du menar. De frågor vi använt är frågor ur validerade enkäter och tester. Den del som gäller personlighet är ipip-neo 120-item (big 5) översatt till svenska, granskat av ett flertal forskare. Jag håller dock med dig gällande de ordvalen, det blir lite som ”hur långt är ett snöre?” och kan därför bli svårt att skatta detta. Jag har också reagerat på detta men inte kommit på något bra alternativ för de frågorna.. :? Förmodligen är det för att alla har olika syn på just smidigt och många saker och att det därmed ska vara upp till var och en att uppskatta det men det blir ju också väldigt oklart!

Jag ska ta med mig det till min handledare för examensarbetet som även varit en av de som översatt personlighetstestet till svenska.

De två frågorna på sida 3 håller jag med dig om att de är svåra att skilja åt och framförallt för min egen nyfikenhets skull så ska jag höra med den som är ansvarig för just den delen av enkäten och se om han har någon bra förklaring för att skilja dem åt, detta hade jag inte reflekterat över tidigare!

Återigen, tack för att du tog dig tid att svara på enkäten och tack för feedback! :smile2:

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tor 04 apr 2019, 23:41

Caarro1 skrev:
tor 04 apr 2019, 22:30
Jag ska ta med mig det till min handledare för examensarbetet som även varit en av de som översatt personlighetstestet till svenska.
Min engelska är hyfsad (jag blir ofta tagen som amerikan av britter och tagen som britt av amerikaner). Lägg ut originaltexten här eller skicka som PM.

Jag försöker hjälpa men ibland slängs en fråga bara ut helt utan uppföljning. Du följer upp, bra.

MVH

Hans

Caarro1

Inlägg av Caarro1 » fre 05 apr 2019, 20:45

Jag ska leta upp originalfrågorna så fort jag får lite tid över, återkommer till dig! :smile2:

Ja, jag tycker det är viktigt att återkoppla när någon tar sig tid att både svara och ge feedback så för mig är det en självklarhet!

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 06 apr 2019, 15:13

Caarro1 skrev:
fre 05 apr 2019, 20:45
Jag ska leta upp originalfrågorna så fort jag får lite tid över, återkommer till dig! :smile2:

Ja, jag tycker det är viktigt att återkoppla när någon tar sig tid att både svara och ge feedback så för mig är det en självklarhet!

Skulle du också kunna lägga ut den svenska listan med frågor, skulle underlätta när jag tar en titt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 09 apr 2019, 08:05

Jag tror också att översättningen skulle må bra av en översyn. ”Förordningar” bör vara en översättning av ”rules” eller möjligtvis ”regulations”. ”Regler” eller ”föreskrifter” är då en bättre översättning. ”Förordningar” används nästan bara i samband med bindande offentliga bestämmelser men rimligtvis handlar inte frågan om just normefterlevnaden av offentliga regler (utan även regler som arbetsgivare m fl förväntar sig bli efterlevda). Och skulle det vara just offentliga regler man är ute efter så är ”lagar” bättre.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Skriv svar