Det okända 3/4-2007 - Jörgen Gustafsson imponerar!

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
calle555

Det okända 3/4-2007 - Jörgen Gustafsson imponerar!

Inlägg av calle555 » tor 05 apr 2007, 09:25

Jag har tidigare kallat mig skeptiker, men nu går det inte längre. I tisdagens Det okända var Jörgen så imponerande att även jag måste inse att det ligger något i de där programmen. Här följer de mest svårförklarade träffarna som Jörgen fick in (tiderna är från min egen inspelning utan reklam så de är ungefärliga):
  • 9:34 Jörgen får en karta över Japan och pekar exakt på staden där flickan bodde.
  • 10:44 Jörgen nämnde redan i Sverige Sotoyamagishi som är det specifika område där flickans hus hur ligger.
  • 14:30 Jörgen börjar gå exakt den sträcka som flickan gick när hon varje dag rastade sin hund.
  • 15:02 Jörgen hittar de små blå lastbilar som han fått en inre bild av redan hemma i Sverige.
  • 16:11 Efter att ha gått omkring ett tag så säger Jörgen att han känner sig berusad och tablettpåverkad. Han får en stark känsla av att flickan är död och att hon begått självmord.
  • 23:13 En ung pojke kände igen platsen med de blå lastbilarna som Jörgen beskrivit och hittade flickans kropp.
Ja, allt stämmer!

Det är inte konstigt att man jublar på Det okändas eget forum.
Senast redigerad av 2 calle555, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 05 apr 2007, 09:37

Men vänta lite nu ...

9:34 Jörgen får en karta över Japan och pekar exakt på staden där flickan bodde.
Under förhandlingarna med Power of TV kan Jörgen ha råkat få reda på var i Japan inspelningarna ska äga rum. Morioka är sedan lätt att hitta med hjälp av google eller en vanlig atlas.

10:44 Jörgen nämnde redan i Sverige Sotoyamagishi som är det specifika område där flickans hus hur ligger.
Jörgen säger "soto" (10:26) och det japanska TV-teamet fyller de båda stavelserna med mening:
Jörgen: "Nu ska jag säga så här. Det här är konstigt. Men jag har hela tiden haft ... För mig är det något som skulle kunna låta som 'soto' eller någonting."
(klipp)
Jörgen: "Aaa 'Soto'"
Någon: "Vad är det för nått?"
Jörgen: *slår ut med händerna i en inte-en-aning-gest*

14:30 Jörgen börjar gå exakt den sträcka som flickan gick när hon varje dag rastade sin hund.
Jörgen ska leta efter en flicka som försvunnit under en promenad och väljer att gå mot en skog i närheten.

15:02 Jörgen hittar de små blå lastbilar som han fått en inre bild av redan hemma i Sverige.
I området för försvinnandet hittar Jörgen bilar som stämmer in på den beskrivning han 10:18 gav i Sverige: "Jag ser också som en ... För mig ser det det ut som en liten det är ingen stor lastbil men ... det är som en bil med flak."

16:11 Efter att ha gått omkring ett tag så säger Jörgen att han känner sig berusad och tablettpåverkad. Han får en stark känsla av att flickan är död och att hon begått självmord.
Jörgens röst är pålagd i efterhand. (Avsnittets fulaste knep, tycker jag.)

23:13 En ung pojke kände igen platsen med de blå lastbilarna som Jörgen beskrivit och hittade flickans kropp.
Så här säger pojken: "Jag såg programmet för länge sen. De letade efter en försvunnen flicka. Jag tänkte att det kunde vara hon."

Jag är fortfarande skeptisk.
Senast redigerad av 2 calle555, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 05 apr 2007, 09:43

Förlåt, jag glömde ett par saker:
  1. Jörgen var tillbaka i gammal god Förnimmelse-form och grät floder.
  2. Jörgen pekade ut en ravin där man letade efter flickan. Hon fanns inte där.

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 05 apr 2007, 10:57

calle555 skrev:16:11 Efter att ha gått omkring ett tag så säger Jörgen att han känner sig berusad och tablettpåverkad. Han får en stark känsla av att flickan är död och att hon begått självmord.
Jörgens röst är pålagd i efterhand. (Avsnittets fulaste knep, tycker jag.)
Intressant! Men hur har du fått veta det?

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 05 apr 2007, 11:11

Mikael skrev:Intressant! Men hur har du fått veta det?
Jörgen berättar med pålagd röst om vad han kände när han gick omkring i skogen.

Mikael

Inlägg av Mikael » tor 05 apr 2007, 11:49

calle555 skrev:Jörgen berättar med pålagd röst om vad han kände när han gick omkring i skogen.
Men hur vet du det? Det är väl ett antagande? Kan man se det i programmet eller har du info från nån som var med och gjorde programmet?

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 05 apr 2007, 11:52

Mikael skrev:Men hur vet du det? Det är väl ett antagande? Kan man se det i programmet eller har du info från nån som var med och gjorde programmet?
Man kan se och höra det i programmmet.

Användarvisningsbild
LP72

Inlägg av LP72 » tor 05 apr 2007, 17:56

Calle, det vore kanske ärligare av dig också att själv delta vid en av dessa inspelningar och ifrågasätta det på plats istället för att sitta i efterhand och klanka ner på ett redigerat inslag i ett tv-program... Skulle du våga det?

Det du skriver här ovan visar inte på något annat än att du kritiserar tv4s produktion och hur det är klippt och pålagt kommentarer... eller hur? Du har antagligen inget bättre att komma med längre...

Användarvisningsbild
Jesper

Inlägg av Jesper » tor 05 apr 2007, 19:39

LP72 skrev:Det du skriver här ovan visar inte på något annat än att du kritiserar tv4s produktion och hur det är klippt och pålagt kommentarer... eller hur? Du har antagligen inget bättre att komma med längre...
Jag tyckte nog att hela inlägget visade på hur duktiga tv4 är på att redigera fram fullträffar ur halvtaskiga gissningar.

Synd att kartan var på japanska så han inte kunde se vilken plutt som var staden han kollat upp, annars skulle vi haft en ännu bättre träff!

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » tor 05 apr 2007, 19:41

Jag läste första inlägget direkt efter att det postats. De 12 minuterna fram till att det andra inlägget i tråden postades var nog de längsta i mitt liv. Hade faktiskt hängt upp snaran i kristallkronan ty jag vill inte leva i en värld där det övernaturliga är naturligt. Andra inlägget kom dock och räddade mig, puh!

På TV4:s forum verkar man dock inte köpa dina förklaringar calle555. Nu har jag inte sett programmet men med tanke på den långa rad av program som producerats så borde man väl med slumpens hjälp slutligen få en riktigt bra ”träff”.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 05 apr 2007, 20:41

Jonas K skrev:På TV4:s forum verkar man dock inte köpa dina förklaringar calle555.
Fast jag ser inte skymten av någon argumentation heller ...

Azna

Inlägg av Azna » lör 07 apr 2007, 18:44

LP72 skrev:Calle, det vore kanske ärligare av dig också att själv delta vid en av dessa inspelningar och ifrågasätta det på plats istället för att sitta i efterhand och klanka ner på ett redigerat inslag i ett tv-program... Skulle du våga det?

Det du skriver här ovan visar inte på något annat än att du kritiserar tv4s produktion och hur det är klippt och pålagt kommentarer... eller hur? Du har antagligen inget bättre att komma med längre...
Det är ju så, när Calles fantasi inte längre klarar av att hitta på de mest otroliga påhittade efterkonstruktionerna, då återstår det bara en sak. Han påstår att programet är bluff.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » lör 07 apr 2007, 21:41

Jag noterar att varken LP72 eller Azna bemöter det jag faktiskt påstår.

Dr Tinnitus

Inlägg av Dr Tinnitus » sön 08 apr 2007, 00:16

LP72 skrev:Calle, det vore kanske ärligare av dig också att själv delta vid en av dessa inspelningar och ifrågasätta det på plats istället för att sitta i efterhand och klanka ner på ett redigerat inslag i ett tv-program... Skulle du våga det?

Vore det inte ærligare, och minst sagt på tiden, att man från de troendes sida någon gång verkligen bevisade sina paranormala førmågor? Om man nu kan utføra sina konster lekandes lætt på bæsta sændningstid i føljetånger, varfør inte då befria Randi från hans pris på 1 mille Dollars. Varfør har så inte skett fast prisethar funnits så længe? Ja om man nu inte behøver ca 7 millioner så kanske Humanisternas 100 000 før samma bravad kunde vara nåt?

Få nu se floden av krystade bortførklaringar varfør ingen ænnu kvitterat ut dessa priser...

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » fre 13 apr 2007, 14:25

Roja och Indian på Flashback tycker inte riktigt som jag.

Skriv svar