Hur pålitliga är olika svenska medier?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Hur pålitliga är olika svenska medier?

Inlägg av Nemesis » sön 28 apr 2019, 15:50

Från Media Bias Chart: Version 4.0:

Bild

Med tanke på fake news, påhittade nyheter, etc, som sprids på sociala medier så är detta ett mycket aktuellt ämne. Hur skulle motsvarande diagram över svenskspråkiga medier se ut?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Hur pålitliga är olika svenska medier?

Inlägg av Vidugavia » mån 29 apr 2019, 08:40

Själv skulle jag bra gärna vilja veta vad det är som gör partibiotics till på något sätt "vänster".
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 04 maj 2019, 09:54

Frågan blir nästan, hur pass pålitliga är sådana här slags diagram?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 06 maj 2019, 09:07

Själv skulle jag bra gärna vilja veta vad det är som gör partibiotics till på något sätt "vänster".
Skulle jag med. Vad placerar den längst till vänster? Kan det vara relativt betraktarens position?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 06 maj 2019, 09:39

Rent logiskt, om den verkligen ska placeras längst till vänster, så är det ju oberoende av betraktarens position.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 06 maj 2019, 10:36

Nej. Jag ser som sagt var ingen orsak att placera den där. Det finns även andra saker i bilden som tyder på ett amerikanskt perspektiv. Är CNN exempelvis "vänster"?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

DK

Inlägg av DK » mån 06 maj 2019, 12:37

Höger vänster är en idiotisk skala till att börja med, plötsligt anses halvvägs till högerextrem vara där sanningen ligger och dit policy skall riktas. I USA brännmärks alla vettiga förslag som vänster och kommunistiska och så kallade center förslag är egentligen tokhöger.

Allt enligt GOP's plan förstås.

Skriv svar