VoF: "Aspergare Mot Vidskepelse"

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

VoF: "Aspergare Mot Vidskepelse"

Inlägg av MartinR » fre 11 maj 2007, 21:21

Jag fick i afton en intressant inblick i hur omvärlden utanför både skeptikerrörelsen och newage ser på VoF. En salongsberusad vetenskapsjournalist anförtrodde mig att han och kollegorna brukar kalla föreningen "Aspergare Mot Vidskepelse". Kan vara bra att ha i minnet när man umgås med media.

Användarvisningsbild
dokken

Re: VoF: "Aspergare Mot Vidskepelse"

Inlägg av dokken » fre 11 maj 2007, 21:33

MartinR skrev:"Aspergare Mot Vidskepelse".
Säkert oerhört vitsigt och genomtänkt - men jag är tydligen lite för autistisk för att förstå det roliga. Vad avser hänvisningen till Aspergers syndrom?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 11 maj 2007, 21:42

dokken skrev:Vad avser hänvisningen till Aspergers syndrom?
Förmodligen en mindre än genomsnittlig förmåga att läsa av tecken som signalerar hur omgivningen reagerar. T.ex oförmåga att se på någon hur dennes sinnesstämmning är.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » fre 11 maj 2007, 22:00

pwm skrev:
dokken skrev:Vad avser hänvisningen till Aspergers syndrom?
Förmodligen en mindre än genomsnittlig förmåga att läsa av tecken som signalerar hur omgivningen reagerar. T.ex oförmåga att se på någon hur dennes sinnesstämmning är.
Så man renderas beteckningen "aspergare" om man inte snällt bugar framför bedragare och charlataner som genom sin girighet eller rena dumhet tjänar pengar på att lura godtrogna människor? Jag kan leva med det. Det kan jag verkligen. Jag är hellre en aspergare som säger sanningen rakt upp i ansiktet på "omgivningen" än en tigande kruka som till följd av missriktad väluppfostran tror att det hör till god sed att hålla tyst när kriminell idioti härjar fritt.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 11 maj 2007, 22:11

dokken skrev:Så man renderas etiketten "aspergare" utifrån att man inte snällt bugar framför bedragare och charlataner som genom sin girighet eller rena dumhet tjänar pengar på att lura godtrogna människor? Jag kan leva med det. Det kan jag verkligen. Jag är hellre en aspergare som säger sanningen än en tigande kruka som till följd av missriktad väluppfostran tror att det hör till god sed att hålla tyst när kriminell idioti härjar fritt.
Nja, jag får reservera mig för amatördiagnos här; vi har en med asperger syndrom på min arbetsplats och jag tog min tolkning av MartinR's berättelse utifrån det lilla jag fått mig till livs kring detta.

För den som ser alla pseudoverksamheter som harmlösa villfarelser kan nog "skeptikerrörelsens" attacker ses som okänsliga -- vilket jag tolkade som bakgrund till epitetet. Att sedan VoF uttalat undviker att kalla sig för en skeptikerorganisation är en annan sak som tycks ha förbigått de flesta.

Det enda vi behöver gissa på nu, är hur länge det dröjer innan Sasserstimmet fiskar upp det här :D

Svante

Inlägg av Svante » fre 11 maj 2007, 22:34

MartinR skrev:Jag fick i afton en intressant inblick i hur omvärlden utanför både skeptikerrörelsen och newage ser på VoF. En salongsberusad vetenskapsjournalist anförtrodde mig att han och kollegorna brukar kalla föreningen "Aspergare Mot Vidskepelse". Kan vara bra att ha i minnet när man umgås med media.
Det är naturligtvis tillspetsat och elakt men jag förstår faktiskt precis vad han menar, och då inte bara som en satirisk beskrivning på VoF utan av skeptikerrörelsen som helhet!

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 11 maj 2007, 22:39

Vetenskapsjournalist? från illustrerad vetenskap eller?
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » fre 11 maj 2007, 22:59

Victor_Von_Doom skrev:Vetenskapsjournalist? från illustrerad vetenskap eller?
Aj, det var elakt :)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 11 maj 2007, 23:05

rikard skrev:Aj, det var elakt :)
Kolorerad Vetenskap om man vill vara elak. :wink:

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 11 maj 2007, 23:40

Hahaha, det var riktigt roligt.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » lör 12 maj 2007, 08:06

Jag tror Pwm har rätt, delvis syftar öknamnet säkert på den bristande sociala kompetens som många Asperger-patienter lider av. Men till symptombilden hör också a) bristande flexibilitet där patienten behöver fasta rutiner och har svårt att klara av saker som händer oförhappandes, b) en tendens att snöa in på ett litet antal obskyra intressen som ägnas manisk uppmärksamhet. Jag tror det är det sistnämnda som har givit oss öknamnet. Vanliga människor tycker att vårt starka engagemang i frågor rörande tidningshoroskop och örttabletter är närmast sjukligt och helt klart löjligt.

Det är förstås inte alla "vanliga" människor som ser skeptiker som Asperger-patienter, men det är rätt oroväckande att just några journalister gör det. Jag efterlyser därför (igen) mera självdistans bland oss skeptiker.

Risken att Soultravel-folket skulle börja kalla oss Asperger-patienter offentligt är nog rätt liten. De inser att man inte kan plocka poäng genom att driva med handikappade.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » lör 12 maj 2007, 08:24

MartinR skrev:Jag efterlyser därför (igen) mera självdistans bland oss skeptiker.
...och du har fullständigt rätt. Jag har under hela mitt medlemskap i VoF retat mig på dessa tendenser, inte bara i Folkvett utan även på VoF-arrangerade föreläsningar.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 12 maj 2007, 08:31

MartinR skrev:Det är förstås inte alla "vanliga" människor som ser skeptiker som Asperger-patienter, men det är rätt oroväckande att just några journalister gör det. Jag efterlyser därför (igen) mera självdistans bland oss skeptiker.
Ärligt talat, varför vara "oroväckad" över ett påstående som utifrån vad som hittills sagts enbart förefaller vara en packad reporters personliga uppfattning? Han eller hon talar väl inte för alla? Den personen kanske tror på horoskop, slagrutan eller spöken, och irriterar sig på att inte alla gör det. På fyllan brukar jag kalla journalister för "amatörmässiga tangentknackare som inte kan återge de mest enkla resonemang", men sällan har jag hört att journalistkåren efterlyser mer självdistans till följd av det.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » lör 12 maj 2007, 08:33

dokken skrev:På fyllan brukar jag kalla journalister för "amatörmässiga tangentknackare som inte kan återge de mest enkla resonemang", men sällan har jag hört att journalistkåren efterlyser mer självdistans till följd av det.
Du kanske inte har(?) samma makt och möjlighet att påverka allmänhetens bild av deras verksamhet, som de har på oss.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » lör 12 maj 2007, 08:42

Nej, den här snubben är inte åt soultravel-hållet. Han tror på genomkartläggning, kosmologi och paleontologi, inte horoskop. Och han håller i en av den svenska vetenskapsjournalistikens mest högljudda megafoner.

Skriv svar