Överexponering av HBTQ

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Matte

Överexponering av HBTQ

Inlägg av Matte » ons 14 aug 2019, 21:28

En sak som slår mig så här i efterdyningarna av prajd-eventet är att homosexualitet inte bara snabbt legaliserats utan också kommit att överexponeras i media och populärkultur. Filmer om samkönade äktenskap, långa programinslag i radio och när jag senast slötittade på några dejtingprogram så var både lesbiska och bögar väl företrädda. Man kan också notera att samtida biografier över konstnärer och författare tenderar att ägna mycket utrymme åt personens eventuellt avvikande sexuella preferenser.
Dock ser man till det s a s materiella underlaget för det här intresset så är det tämligen tunt. Statistiken över personer som identifierar sig själva som homo är notoriskt svårbedömd, men det rör sig i vart fall inte om mer än några få procent av. Transpersoner är ju ännu färre och antalet samkönade äktenskap är försumbart.

Någon som känner till någon kultursociologisk studie över det här samtida fenomenet? Det här ska nu inte missförstås som att jag lägger någon moralisk värdering kring folks sexualitet,
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Överexponering av HBTQ

Inlägg av kipphebel3 » tor 15 aug 2019, 07:33

Känner inte till något, men det är väl reglerteknik och PID regulatorer som gäller :) Dvs från att vara bortgömt och undertryckt så går proppen ur och då exploderar det. Sedan svänger det litet fram och tillbaka för att stabiliseras på en viss nivå.

Fenomenet har jag definitivt upplevt. Överexponering i filmer och serier. Jag tror dock att det är en generationsfråga. När man pratar med yngre människor är de mera "so what".
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 15 aug 2019, 08:14

Det är rimligen mer intressant att spegla mindre förekommande delar av samtiden än det som är det mest ordinära. Vem sjutton skulle vilja exponeras för berättelser om någon som återkommande går upp, går till jobbet, äter lunch, jobbar, tar tunnelbanan hem och sätter sig?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tor 15 aug 2019, 08:39

kipphebel3 skrev:
tor 15 aug 2019, 07:33
Känner inte till något, men det är väl reglerteknik och PID regulatorer som gäller :) Dvs från att vara bortgömt och undertryckt så går proppen ur och då exploderar det. Sedan svänger det litet fram och tillbaka för att stabiliseras på en viss nivå.

Fenomenet har jag definitivt upplevt. Överexponering i filmer och serier. Jag tror dock att det är en generationsfråga. När man pratar med yngre människor är de mera "so what".
Det kan på någon nivå vara en enkel förklaring. Det har ju länge funnits en mer eller mindre underjordisk homosexuell subkultur som nu blir överdrivet manifest. Menar du då att när den yngre generationen tar över i offentligheten som journalister, filmproducenter, radiomakare, etc. så kommer HBTQ sannolikt att bli en mer marginell företeelse?
L. Mäkinen skrev:
tor 15 aug 2019, 08:14
Det är rimligen mer intressant att spegla mindre förekommande delar av samtiden än det som är det mest ordinära. Vem sjutton skulle vilja exponeras för berättelser om någon som återkommande går upp, går till jobbet, äter lunch, jobbar, tar tunnelbanan hem och sätter sig?
Visst, men varför ska just de sexuella avvikelserna vara det mest intressanta. För egen del börjar jag känna en leda inför denna fixering vid vad folk föredrar/föredrog i skrevet. Den svenska kulturhistorien som görs känd blir en story om homosex; från Selma till Karl Gerhard. Spekulationer om deras kärleksliv skymmer den konstnärliga gärningen. Bisak görs till huvudsak. Ibland blir projiceringarna bakåt av vår tids HBTQ debatt lätt stollig, som t ex i filmen om Ulla Billquist.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tor 15 aug 2019, 11:08

Matte skrev:
tor 15 aug 2019, 08:39
Visst, men varför ska just de sexuella avvikelserna vara det mest intressanta. För egen del börjar jag känna en leda inför denna fixering vid vad folk föredrar/föredrog i skrevet.
Där tror jag att alla som avviker från den sexuella normen håller med dig. Hade det inte funnits en sådan fixering hade HBTQ-rörelsen inte behövts, eller hur?

I övrigt håller jag med L. Mäkinen. Definierar du överexponering som antalet artiklar/inslag jämfört med hur många i samhället artiklarna handlar om, så är i princip allt överexponering.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 15 aug 2019, 18:10

Menar du då att när den yngre generationen tar över i offentligheten som journalister, filmproducenter, radiomakare, etc. så kommer HBTQ sannolikt att bli en mer marginell företeelse?
Jag tror att man kommer att vara lika förvånade över det som att man är vänsterhänt, typ :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 16 aug 2019, 06:53

Uppenbarligen är det inte bara jag som gjort den jämförelsen:
Mer socialt acceptabelt? Man hisnar nästan över hur det varit möjligt att behandla små barn som om de vore utsända av djävulen för att de darrande greppat pennan med vänster hand i småskolan. Fördomar som funnits sedan urminnes och biblisk tid, exempelvis illustrerat av att Eva och Adams son Kain sägs ha dödat sin bror Abel med vänster hand.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer ... folkmord-/

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 16 aug 2019, 08:19

kipphebel3 skrev:
fre 16 aug 2019, 06:53
Uppenbarligen är det inte bara jag som gjort den jämförelsen:
Mer socialt acceptabelt? Man hisnar nästan över hur det varit möjligt att behandla små barn som om de vore utsända av djävulen för att de darrande greppat pennan med vänster hand i småskolan. Fördomar som funnits sedan urminnes och biblisk tid, exempelvis illustrerat av att Eva och Adams son Kain sägs ha dödat sin bror Abel med vänster hand.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer ... folkmord-/
Så om det enbart är en generationsfråga så kommer sexuell läggning att vara ungefär lika intressant i offentligheten som vänsterhänthet om något decennium? Kanske något djärv slutsats!
PikeWake skrev:
tor 15 aug 2019, 11:08
Matte skrev:
tor 15 aug 2019, 08:39
Visst, men varför ska just de sexuella avvikelserna vara det mest intressanta. För egen del börjar jag känna en leda inför denna fixering vid vad folk föredrar/föredrog i skrevet.
Där tror jag att alla som avviker från den sexuella normen håller med dig. Hade det inte funnits en sådan fixering hade HBTQ-rörelsen inte behövts, eller hur?

I övrigt håller jag med L. Mäkinen. Definierar du överexponering som antalet artiklar/inslag jämfört med hur många i samhället artiklarna handlar om, så är i princip allt överexponering.
Ursäkta, men jag tror inte att jag kan följa med i ditt resonemang här. Motverkar HBTQ rörelsen fixeringen? Kan du utveckla?

K. Marx

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » fre 16 aug 2019, 09:52

Matte skrev:
fre 16 aug 2019, 08:19
Ursäkta, men jag tror inte att jag kan följa med i ditt resonemang här. Motverkar HBTQ rörelsen fixeringen? Kan du utveckla?
Jag kan försöka, i alla fall.

Det jag menar är att det inte är HBTQ-personer som främst varit (och är) fixerade vid "vad folk föredrar i skrevet", utan snarare de som tagit sig rätten att sätta sig själva som norm och definiera HBTQ som avvikande i alla avseenden (inte bara sexuellt, eller hur folk identifierar sig själva).

Det är inte kontroversiellt att konstatera att en majoritet är heterosexuella och identifierar sig själva med det kön som tilldelades en vid födseln. Det är heller inte märkligt att konstatera att detta inte gäller för alla. Det som däremot är märkligt är att vi historiskt har fixerat oss vid dessa avvikelser och hävdat att de är "synder", "sjukliga abnormiteter" etc. och därmed bestämt att de som avviker sexuellt inte ska betraktas som fullvärdiga medborgare, eller ens ges grundläggande mänskliga rättigheter.

Det finns många olika sätt att försöka komma till rätta med detta, och man kan ha åsikter om vad som fungerar eller ej. Att synliggöra HBTQ-personer och visa att deras livsval, sexuella läggning, eller valda könsidentitet inte påverkat deras förmåga att vara författare, musiker, vetenskapsmän, eller bara goda förebilder i största allmänhet är ett sätt. Det är fråga om en normalisering av de här människorna, mer än det rent sexuella.

Jag anar att du ser en motsättning i att dels hävda att ens sexuella preferenser är en privatsak som ingen annan - i synnerhet inte samhället som helhet - har att göra med, och att samtidigt lyfta fram historiska och nu levande HBTQ-personer. Men samhället struntar inte i vad du har för sexuella preferenser idag, och har definitivt inte gjort det historiskt. Så, tills att vi nått dit tycker jag att det finns en poäng med att fortsätta peka på att vi åtminstone har börjat glänta på garderobsdörren och har en vilja att acceptera folk som de är.

En reflektion: Om du tycker att det har varit extra mycket fokus på HBTQ-frågor och HBTQ-personer på sistone kan det vara ett tecken på att kommunikatörerna som jobbar för de olika HBTQ-föreningarna har gjort ett bra jobb. Runt Pride-veckan jobbar de hårt med att se till att HBTQ-frågor uppmärksammas extra mycket i media.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 17 aug 2019, 16:33

quote=PikeWake post_id=736214 time=1565945562 user_id=6045]
Matte skrev:
fre 16 aug 2019, 08:19
Jag kan försöka, i alla fall.

Det jag menar är att det inte är HBTQ-personer som främst varit (och är) fixerade vid "vad folk föredrar i skrevet", utan snarare de som tagit sig rätten att sätta sig själva som norm och definiera HBTQ som avvikande i alla avseenden (inte bara sexuellt, eller hur folk identifierar sig själva).

Det är inte kontroversiellt att konstatera att en majoritet är heterosexuella och identifierar sig själva med det kön som tilldelades en vid födseln. Det är heller inte märkligt att konstatera att detta inte gäller för alla. Det som däremot är märkligt är att vi historiskt har fixerat oss vid dessa avvikelser och hävdat att de är "synder", "sjukliga abnormiteter" etc. och därmed bestämt att de som avviker sexuellt inte ska betraktas som fullvärdiga medborgare, eller ens ges grundläggande mänskliga rättigheter.

Det finns många olika sätt att försöka komma till rätta med detta, och man kan ha åsikter om vad som fungerar eller ej. Att synliggöra HBTQ-personer och visa att deras livsval, sexuella läggning, eller valda könsidentitet inte påverkat deras förmåga att vara författare, musiker, vetenskapsmän, eller bara goda förebilder i största allmänhet är ett sätt. Det är fråga om en normalisering av de här människorna, mer än det rent sexuella.

Jag anar att du ser en motsättning i att dels hävda att ens sexuella preferenser är en privatsak som ingen annan - i synnerhet inte samhället som helhet - har att göra med, och att samtidigt lyfta fram historiska och nu levande HBTQ-personer. Men samhället struntar inte i vad du har för sexuella preferenser idag, och har definitivt inte gjort det historiskt. Så, tills att vi nått dit tycker jag att det finns en poäng med att fortsätta peka på att vi åtminstone har börjat glänta på garderobsdörren och har en vilja att acceptera folk som de är.

En reflektion: Om du tycker att det har varit extra mycket fokus på HBTQ-frågor och HBTQ-personer på sistone kan det vara ett tecken på att kommunikatörerna som jobbar för de olika HBTQ-föreningarna har gjort ett bra jobb. Runt Pride-veckan jobbar de hårt med att se till att HBTQ-frågor uppmärksammas extra mycket i media.
[/quote]
Tack! Då tror jag att jag förstår det bättre. I och för sig var det inte specifikt Pride som jag baserade mitt inlägg på, men eftersom det är ett välkänt exempel så kan det vara värt ett par reflektioner. För det första kan man ju ifrågasätta effekterna av manifestationen. Bidrar den mediala uppmärksamheten till att folk blir mer eller mindre fixerade vid medmänniskors sexuella läggning? Effekter på kort eller lång sikt för den som nu är bög/flata? Jag är långtifrån säker på att alla dessa berörda välkomnar jippot. Den homosexuelle som sedan länge accepterat sin läggning och menar att man ”inte ska göra någon stor grej av det” har han ”fel” attityd enligt HBTQ-aktivisterna? Vidare är jag skeptisk till myndigheters deltagande i Prideparaden. Region Stockholm, Försäkringskassan, etc. som deltagande. Jag missunnar inte anställda att gå med, men myndigheter ska vara neutrala för att kunna behålla medborgarnas förtroende. Om man ser fler prideflaggor på officiella byggnader än svenska flaggor under nationaldagen så tror jag faktiskt att kampanjen riskerar bli kontraproduktiv.
Stålsätter jag mig och läser kommentarer från de talrika falukorvsfascister på Flashback så är Pride skräckexemplet på hur politiker och myndigheter nu styrs av ”vänstern och kulturmarxister”. Ekar retoriken från 30-talets nationalister som ondgjorde sig över ”kulturbolsjevism” i form av ”homosex, nakendans och negerjazz”.
Men Pride är uttryck för något mer grundläggande som jag är uppriktigt nyfiken på, nämligen fixeringen vid sexuella uttryck. Sexualiteten kan aldrig rimligen utgöra grunden för en samhällsrörelse varför det blir obegripligt att den får så stort utrymme. Inget parti kan på allvar utgå från att det går att mobilisera opinion kring frågor om sexuell identitet. Motsvarande gäller på det kulturella området. TV-tittarna undfägnades med en kittlande berättelse om Selma Lagerlöfs påstått lesbiska äventyrligheter. När det gäller tragedin kring sångerskan Ulla Billquists tidiga död så spekuleras det hejvilt om att det handlade om undertryckt lesbisk sexualitet och rädsla för drakoniska straff. Och att ”hjältekonungen” Karl XII egentligen var homosexuell varför han förblev ogift, osv. osv. Man kan också notera att dessa ideologiska projektioner bakåt i tid i många fall blir orimligt anakronistiska. Lesbiska och bögar har inte alltid existerat i meningen sociala kategorier, däremot homosexuella handlingar vilka heller inte alltid betraktats som mest straffvärda bland ”perversionerna”.
Vad säger då den här upptagenheten kring sexualiteten om vår tid? I Sverige har ju homosex varit legalt i 75 år och avmedikaliserat i snart 50 varför det inte handlar om att någon genomgripande politisk reform på området ligger i stöpsleven. Någon på forumet som studerar kultursociologi kanske kan ge referenser till folk som tagit sig an frågan.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 17 aug 2019, 16:53

Har du problem med att Selma var lesbisk?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 17 aug 2019, 17:29

Anders G skrev:
lör 17 aug 2019, 16:53
Har du problem med att Selma var lesbisk?
Nej, varför skulle jag ha det? Lika lite som med att hon var låghalt. Men för dagens biografer förefaller det förstnämnda vara långt mer intressant än det senare. Om hon nu kan påstås ha varit lesbisk.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 17 aug 2019, 17:46

Vad har du för belägg att hon inte var lesbisk?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 17 aug 2019, 18:46

Anders G skrev:
lör 17 aug 2019, 17:46
Vad har du för belägg att hon inte var lesbisk?
Naturligtvis inte! Det var en ovanligt tramsig fråga. Vilka belägg har du för att hon skulle ha varit lesbisk? Framför allt; på vilket sätt är den frågan intressant för att förstå hennes författarskap? Selma var en mycket imponerande dam, en av de allra främsta svenska romanförfattarna någonsin. Jag kan inte se att spekulationer om hennes sexuella preferenser är särskilt relevanta för att förstå hennes storhet.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 17 aug 2019, 18:53

Ovanligt tramsigt inlägg .Gärna bögar och flator, bara de håller tyst.

Skriv svar