Överexponering av HBTQ

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Hans S

Re: Överexponering av HBTQ

Inlägg av Hans S » lör 24 aug 2019, 15:30

Tack för ett seriöst svar Tryggve.

Skall fundera lite på det du säger och får återkomma - vilket år som helst.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 24 aug 2019, 15:56

Tryggve skrev:
lör 24 aug 2019, 12:09
Finns det några konkreta siffror på hur stor den här överexponeringen är? Eller handlar det om personligt tyckande?
Visst går det att få konkreta siffror som belägg, men sådana övningar blir lätt fåniga. Jag gjorde några sökningar på hur stor andel av befolkningen som definierar sig som homosexuell. Resultaten varierar en del beroende på metodik, etc. men jag har inte sett någon som anger en siffra över 5 procent. De flesta betydligt lägre. Låt oss då utgå från denna och se på hur denna minoritet exponeras i t ex datingprogram i TV - där man försöker vara representativ i castingen när det gäller ålder, hemort, yrke, etc. Hur stor andel homosexuella par kan då förväntas dyka upp? Vart tionde torde vara en klar överexponering. Men jag vågar påstå att överrepresentationen är större än en faktor 5.

Jag förväntade mig faktiskt den typen av frågor - visa hårda siffror och gjorde därför en sökning på SR och fick fler träffar på "HBTQ" än på "funktionshinder". Johannes förklarade detta med att det finns kvardröjande negativa attityder och fördomar gentemot gruppen. Förklaringen skulle då ligga i att SR här åtar sig en folkuppfostrande mission där det gäller att inympa mer humana värderingar hos lyssnarna? I och för sig kan man invända att motsvarande gäller för många grupper av funktionshindrade (fråga CP-skadade!), men det är en diskussion som drar åt annat håll. Men som sagt så blir den här typen av genomgångar lätt fånig - det handlar mer om en kvalitet än en kvantitet. HBTQ anknutna teman dyker upp på olika sätt i populärkulturen, i film och litteratur, etc. - där upptäckten av den egna avvikande sexualiteten inte sällan görs till själva inbegreppet av mänsklig och social frigörelse. Oftast stör det mig inte nämnvärt, förutom när det så uppenbart skymmer viktigare och intressantare aspekter. Jag undrar helt enkelt hur man kan förklara fenomenet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 24 aug 2019, 16:37

Försvarsmakten avgör i vilka sammanhang man får bära uniform. Frågor på det? Nej, det klarade du inte.
Inte homofob, men...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 24 aug 2019, 17:51

Anders G skrev:
lör 24 aug 2019, 16:37
Försvarsmakten avgör i vilka sammanhang man får bära uniform. Frågor på det? Nej, det klarade du inte.
Inte homofob, men...
Jag vet att du gillar korta och oförskämda svar men det skulle vara trevligt om du kommenterade det jag skrev istället för att lägga ord i min mun.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 24 aug 2019, 22:09

Matte skrev:
lör 24 aug 2019, 15:56
Visst går det att få konkreta siffror som belägg, men sådana övningar blir lätt fåniga. Jag gjorde några sökningar på hur stor andel av befolkningen som definierar sig som homosexuell. Resultaten varierar en del beroende på metodik, etc. men jag har inte sett någon som anger en siffra över 5 procent. De flesta betydligt lägre. Låt oss då utgå från denna och se på hur denna minoritet exponeras i t ex datingprogram i TV - där man försöker vara representativ i castingen när det gäller ålder, hemort, yrke, etc. Hur stor andel homosexuella par kan då förväntas dyka upp? Vart tionde torde vara en klar överexponering. Men jag vågar påstå att överrepresentationen är större än en faktor 5.

Jag förväntade mig faktiskt den typen av frågor - visa hårda siffror och gjorde därför en sökning på SR och fick fler träffar på "HBTQ" än på "funktionshinder". Johannes förklarade detta med att det finns kvardröjande negativa attityder och fördomar gentemot gruppen. Förklaringen skulle då ligga i att SR här åtar sig en folkuppfostrande mission där det gäller att inympa mer humana värderingar hos lyssnarna? I och för sig kan man invända att motsvarande gäller för många grupper av funktionshindrade (fråga CP-skadade!), men det är en diskussion som drar åt annat håll. Men som sagt så blir den här typen av genomgångar lätt fånig - det handlar mer om en kvalitet än en kvantitet. HBTQ anknutna teman dyker upp på olika sätt i populärkulturen, i film och litteratur, etc. - där upptäckten av den egna avvikande sexualiteten inte sällan görs till själva inbegreppet av mänsklig och social frigörelse. Oftast stör det mig inte nämnvärt, förutom när det så uppenbart skymmer viktigare och intressantare aspekter. Jag undrar helt enkelt hur man kan förklara fenomenet.
När jag går in på SR.se så ger en sökning på "funktionshinder" 76 st träffar. En sökning på "HBTQ" ger 98. Det är ju onekligen fler, men skillnaden är ju inte direkt enorm.

Som en jämförelse så ger en sökning på "sex" 2597 träffar, så det är väl i så fall sex som är överexponerat snarare än HBTQ?

Nja, detta med eventuell överexponering av HBTQ ligger nog i allra högsta grad i betraktarens öga.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 24 aug 2019, 22:17

Hans S skrev:
lör 24 aug 2019, 15:30
Tack för ett seriöst svar Tryggve.

Skall fundera lite på det du säger och får återkomma - vilket år som helst.

MVH

Hans
Det är ingen brådska! :-)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 25 aug 2019, 17:53

Nja, detta med eventuell överexponering av HBTQ ligger nog i allra högsta grad i betraktarens öga.
Så är det nog.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 25 aug 2019, 20:42

I betraktarens öga? Kanske, men hur skulle en övertygande statistik se ut?

Om vi antar att vi ser ett antal pars "parningslek" i televisionen, hur många homosexuella par kan vi förvänta oss att observera utifrån det statistiska underlaget? Högt räknat är var 20:e eller var 25:e person i befolkningen homosexuell.

Kipphebel och Tryggve kanske kan ge ett svar. Oberoende av varandra. :smile2:
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 aug 2019, 23:32

Matte skrev:
sön 25 aug 2019, 20:42
Om vi antar att vi ser ett antal pars "parningslek" i televisionen, hur många homosexuella par kan vi förvänta oss att observera utifrån det statistiska underlaget? Högt räknat är var 20:e eller var 25:e person i befolkningen homosexuell.
I typiska parningslekar som Paradise Hotel, Ex on the Beach, Big Brother, Gifta vid första ögonkastet, Baren, Bachelor, Bonde söker fru, Ensam mamma söker, Farmen, Top Model, och allt annat sånt där, menar du?

Tja, antalet HBTQ-parningar är väl ganska litet skulle jag säga.

Å andra sidan så finns det något annat som är betydligt mer överexponerat i Media: Fotboll! Jag menar, det måste ju vara ytterst få svenskar som faktiskt är fotbollsspelare, men ändå så dyker de där förbannade fotbollsmatcherna upp i TV flera gånger om dagen... Borde det inte vara nog snart?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 26 aug 2019, 06:03

Matte skrev:
I betraktarens öga? Kanske, men hur skulle en övertygande statistik se ut?

Kipphebel och Tryggve kanske kan ge ett svar. Oberoende av varandra. :smile2:
Hur många homosexuella par som man förväntar sig? Den siffran kan man kanske gräva fram, men då behöver vi ju också siffran för hur många homosexuella par som är med i dessa program.

Då måste man väl först lista vilka program som åsyftas, och det ser jag inte att du har gjort. Sedan hur många homosexuella par som är med i dessa program. Det har du, vad jag ser, inte heller gjort.

Du kan ju börja med det, så kan vi möjligen gå vidare sedan.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 26 aug 2019, 09:05

Matte skrev:
lör 24 aug 2019, 15:56
Johannes förklarade detta med att det finns kvardröjande negativa attityder och fördomar gentemot gruppen. Förklaringen skulle då ligga i att SR här åtar sig en folkuppfostrande mission där det gäller att inympa mer humana värderingar hos lyssnarna?
Eller helt enkelt att det upplevda nyhetsvärdet är större.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 26 aug 2019, 09:22

Om du Matte med "parningslek" avser "bonde söker fru" eller ännu värre "Paradise hotel" så har jag ingen åsikt. Jag ser inte på sådant skräp, men kan naturlgtvis inte undgå att se reklamen om dessa program är tydligen "bonde söker fru" har haft homosexuella deltagare. Huruvida dessa program strävar efter att ha deltagare som är ett representativt urval av befolkningen har jag ingen aning om, men tror nog det är osannolikt...

Personligen tycker jag att min liknelse med vänsterhänthet håller. En gång var det fult och djävulens påfund. Låt då vara att sexuella preferenser har en annan laddning.

Det är möjligt att det förekommer en *viss* överexponering i dag. Kanske som en reaktion på en massiv underexponering rent historiskt.

Låt det gå några generationer så....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 26 aug 2019, 13:59

Dûrion Annûndil skrev:
sön 25 aug 2019, 23:32
Matte skrev:
I typiska parningslekar som Paradise Hotel, Ex on the Beach, Big Brother, Gifta vid första ögonkastet, Baren, Bachelor, Bonde söker fru, Ensam mamma söker, Farmen, Top Model, och allt annat sånt där, menar du?

Tja, antalet HBTQ-parningar är väl ganska litet skulle jag säga.

Å andra sidan så finns det något annat som är betydligt mer överexponerat i Media: Fotboll! Jag menar, det måste ju vara ytterst få svenskar som faktiskt är fotbollsspelare, men ändå så dyker de där förbannade fotbollsmatcherna upp i TV flera gånger om dagen... Borde det inte vara nog snart?
OT, men:

Ja, fotboll (och i viss mån ishockey) är definitivt överexponerat, jämfört med antalet licensierade vuxna spelare....Jag gillar sporterna, men inte avarterna av kommersialiseringen runt dem, så därför vägrar jag titta.

Vad avser HBTQ, och överexponering, så misstänker jag att det är så, att det var mer eller mindre tabubelagt att ens tala om ämnet för ett antal år sedan.

När så tabu:et släpper, så dyker det upp väldigt mycket HBTQ (mest manlig och kanske kvinnlig homosexualitet), på film, i litteratur, och diverse dokumentärer. Därav känslan av överexponering. Det blir kanske viktigt att tala OM HBTQ, snarare än att skapa en bra story i största allmänhet, men där huvudpersonerna händelsevis är HBTQ.

Det är ju relativt lite Q, som dyker upp? Fortfarande lite tabu kvar kanske?

Jag tor att det om några år, kommer att vara såpass "mainstream", så att överexponering klingar av.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 26 aug 2019, 16:36

En sak till: SR/SVT sänder väl inte heller så mycket av program som ingår i kategorin "parningslek", det är det väl reklamkanalerna som står för. Och reklamkanalerna sänder väl sådant som de tror att folk vill se, inte efter någon slags statistiskt urval.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 26 aug 2019, 20:45

Tryggve skrev:
mån 26 aug 2019, 16:36
En sak till: SR/SVT sänder väl inte heller så mycket av program som ingår i kategorin "parningslek", det är det väl reklamkanalerna som står för. Och reklamkanalerna sänder väl sådant som de tror att folk vill se, inte efter någon slags statistiskt urval.
Bra påpekande, inte minst för att det rätar ut frågetecknen som bl a Durion hade. Vad jag avsåg med TV här var Public Service (ser själv nästan inget annat). Med de kommersiella kanalerna förhåller det sig helt annorlunda. Bachelor, etc. ser jag aldrig och jag vet inte mer än vad jag skymtar i artikelfloran i pressen. Här finns som du påpekar inget krav på representativitet - tvärtom är väl bimbos och dumbos nästan per definition överrepresenterade. Och för HBTQ folket finns väl snarare här en underexponering, liksom i reklamen.

Men ta då dejtingprogrammen i SVT som jag följt. Väl medveten om att det finns en tendens hos individen att överskatta förekomsten av lågfrekventa händelser så gör jag följande bedömning. Ungefär fyra par i olika åldrar figurerar i ett program. Ett samkönat par förekommer i minst vartannat program. Min bästa gissning är två av tre. Självklart är det en överrepresentation. För undvikande av missförstånd: det stör mig icke det minsta, inte ens om de homosexuella skulle förekomma dubbelt så ofta. Fenomenet med överexponering gör mig bara lätt förbryllad.

K. Marx

Skriv svar