Vad betyder "skivlikt" och ...

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
MyNameIs

Vad betyder "skivlikt" och ...

Inlägg av MyNameIs » tor 07 nov 2019, 10:37

Hej! Följande frågor är inga uppgifter utan frågeställningar jag frågat mig själv vid läsning, då det inte angavs ordentliga förklaringar i min lärobok.

Fråga 1:
I min biologibok står följande:
"Endoplasmatiska nätverket", och så pekar en pil mot några rörliknande delar av en cell.
Sedan kommer ytterligare en text:
"Endoplasmatiska nätverket (skivlikt)", och så verkar pilen peka mot en annan sorts rörliknande konstruktioner som har ribosomer på sig.

Vad betyder "skivlikt"? Jag har letat över hela nätet efter en definition, och det finns ingen. Det enda man erbjuds är "vardagligt" som översättning, men hur kan ett endoplasmatiskt nätverk vara "vardagligt"?

Termen "skivlikt" används överallt inom arbete med biologi/medicin enligt en längre sökning på Google. Trots detta står det ingenstans vad det betyder? Inte heller i min bok står det var det betyder. Vad betyder "skivlikt" i detta sammanhang?

Fråga 2:
En bild av en eukaryot cell har också ritats. På bilden så ser man aktintrådar, men även mikrotubulitrådar. Trådarna är ritade på ett konstigt sätt så att det inte går att avgöra huruvida dessa trådar är AVKAPADE genom hela cellen och liksom FLYTER RUNT, eller om de är ett NÄTVERK som ALDRIG ÄR AVKAPAT NÅGONSTANS? Är aktintrådar korta tråddelar som flyter runt, eller ett nätverk utan avkapning? Är mikrotublitrådar korta tråddelar som flyter runt, eller ett nätverk utan avkapning? Ritningen i min bok är extremt dåligt gjord och det går inte att avgöra ens med förstoringsglas.

Fråga 3 (bonus):
Varför ger inte "Sovjetsverige" (även kallat Europas Nordkorea) med detaljerade läroböcker till sina elever?

Användarvisningsbild
skunkjobb

Re: Vad betyder "skivlikt" och ...

Inlägg av skunkjobb » tor 07 nov 2019, 18:42

Det kanske blir lättare om jag skriver det som skiv-likt. Det betyder helt enkelt att formen liknar skivor.

Skriv svar