Större wikier - vilka behövs alt. fungerar inte?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Sören F

Större wikier - vilka behövs alt. fungerar inte?

Inlägg av Sören F » mån 17 feb 2020, 08:16

Kanske vore det intressant att blicka ut över wikier, Wikipedia och alternativ där? De regimer som uppstår och hur/om de fungerar.

Det är för att jag har börjat spana efter en wiki till mitt möjliga projekt som är klimatkriget och som nog inte kan skrivas på wp.

Visst, man kan köra helt själv, som Science of Doom t ex gör berömvärt. Kanske är det bara teknikplattformen jag är ute efter.

Hittade detta, som en starter: jwork.org/home/article_top_best_alternatives_to_wikipedia. Av dem har jag hittills tittat lite mer på Citizendium och Scholarpedia. Citizendium verkar halvt ha gått ner, men tycktes annars lämplig; det går knappt att registrera sig, och jag väntar efter flera dagar fortfarande på att öht bli godkänd (membership pending) in i den öppna googlegrupp där förutsättningar för en artikel kunde diskuteras. Scholarpedia liknar mer en vanlig/riktig tidskrift.

Kan undra också om skeptikerrörelsen utvecklar något eget, poynter.org t ex?

Användarvisningsbild
Sören F

Re: Större wikier - vilka behövs alt. fungerar inte?

Inlägg av Sören F » mån 17 feb 2020, 14:41

Sören F skrev:
mån 17 feb 2020, 08:16
(membership pending)
Hoppsan, nu blev det till sist approved! Få se om det går att bli klokare.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 17 feb 2020, 21:17

Sören F skrev:
mån 17 feb 2020, 08:16
Kan undra också om skeptikerrörelsen utvecklar något eget, poynter.org t ex?
RationalWiki är det närmaste en skeptisk wiki jag känner till.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Sören F

Inlägg av Sören F » tis 18 feb 2020, 09:50

Nemesis skrev:
mån 17 feb 2020, 21:17
RationalWiki är det närmaste en skeptisk wiki jag känner till.
Tack. Jag tar med den, liksom varför inte också Conservapedia som dess tillblivelse var en motreaktion på, och Infogalactic som nämns som stort apropå det.

Både RationalWiki och Wikipedia verkar ha nån slags community-regim så man misstänker samma Wikipedia-skäl att inte skriva i RationalWiki råder där.

Men vad motsatsen skulle vara kan man också undra. Ren tilltro till en skribents integritet lär skapa motsägelser i wikins helhet, och där blomstrade tydligen också en del pseudo i någon fas av Citizendiums historia innan man också där gick över till nåt med community (ska hitta igen det ställe jag först läste det, sen borttappat).

Men Infogalactic tycks vara en exponent för en sån motsats hursomhelst, för RationalWiki raljerar om dess corelords, industriella, betalande redaktörer, och man själva hyllar nåt med objektivitet-men-inte-reality-police och samtidigt att "facts are facts".

Skriv svar