Ang antivaccinations seminarie i Göteborg 2020-03-29

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Fredrik_gbg

Ang antivaccinations seminarie i Göteborg 2020-03-29

Inlägg av Fredrik_gbg » tor 20 feb 2020, 16:26

Den 29:e mars planeras det att hållas ett antivaccinationsföredrag i Folkets hus Backa av föreningen Cui Bono

Föredraget kommer inte hållas om jag får som jag vill. Jag har idag skickat e-post till Göteborgs stad, DN, GP och GT för att uppmärksamma dom om detta, med krav på att kommunen avbokar lokalen. Om någon annan tar deras bokning så blir det en ny runda mail.

DN har visat intresse för att skriva om det och frågat om jag är villig att ställa upp för en intervju. Innan jag går med på det skall jag kräva att de först talar med en immunolog eller motsvarande.

Jag själv kan inte ge några andra svar än att rabbla standard argument för varför vaccination är viktig och hänvisa till ökningen av nästan utrotade sjukdomar som WHO och andra kopplat till just antivaccinationsrörelsen.

Någon som har lite tips på hur jag skall hantera en ev intervju?

MVh Fredrik Brännhage

Facebook event https://www.facebook.com/events/s/vacci ... 837/?ti=cl
Om Cui Bono:https://expo.se/2017/04/de-ligger-bakom ... d%C3%A5det

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Ang antivaccinations seminarie i Göteborg 2020-03-29

Inlägg av Anders G » tor 20 feb 2020, 22:52

Ett bra initiativ! Tack för att du orkar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 21 feb 2020, 17:47

Tummen upp!

Som lekman är det vanskligt att ställa upp på intervjuer. Bättre om du kan få dem att prata med en fackman, men om du intervjuas så skulle jag koncentrera mig på följande:

Påpeka att du är lekman, men att du är intresserad av psykologi, pseudovetenskap och hur felaktiga rykten sprids. Det är viktigt att gemene man får korrekt information om saker som vaccin, influensa och liknande.
Påpeka att allt vi gör är förenligt med en risk, men att det är förnuftigast att välja den mindre risken och i detta fall innebär det vaccination, såvida det inte finns direkta medicinska kontraindikationer.
Påpeka att de sajter på sociala media som är negativa till vaccin oftast sprider rena osanningar som att mässling skulle vara harmlöst eller att det var större risk att träffas av blixten än att dö av mässling. Hur det verkligen ligger till är lätt att kontrollera.
Påpeka att efter att man började vaccinera mot röda hund så föddes det ett antal barn per år med grava utveckilngsstörnngar, så kallad KRS, orsakade av Röda Hund hos modern. Dessa har försvunnit iom vaccination.
Påpeka att många av de förment farliga ämnen som sägs finnas i vaccin är helt naturliga och ofarliga, exempelvis formaldehyd.

Läst mera på: https://dagenskvacksalveri.se/?s=blixten&submit=Sök
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Fredrik_gbg

Inlägg av Fredrik_gbg » fre 21 feb 2020, 19:05

Allt eller nästan allt du skrev har jag tänkt på. Mycket har jag plockat upp efter hängt i den skeptiska sfären sedan... 2006 tror jag jag först lyssnade på SGU. Aktiv skeptesism utöver kriga i facebook kommentarer mm.

Jag nämnde mycket av det du skrev i ett e-postmeddelande till DN och att de skulle prata med en expert var redan klart från deras sida. Av det lilla som personen på DN skrev så lät han som en skeptiker, eller iaf för vetenskap och han tyckte det var dåligt av kommunen att hyra ut lokal till en organisation som denna.

Dn’s intervju av mig bör landa i att det är viktigt för privatpersoner att säga till när de ser farligt beteende som detta. Jag kommer nog få påminna om att det är en dålig ide att ”ta debatten” pga backfire effekten. Det är inte säkert att immunologen med 30 års erfarenhet känner till detta.

Får se hur detta går, jag kan tänka mig att starta en liten grupp som letar efter event som detta och försöker stoppa dessa. Skicka ett e-postmeddelanden till lokluthyraren och cc:a lokal och nationell media är inte så omständigt, speciellt inte om man tar fram en mall.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 21 feb 2020, 19:29

Ja. Den hårda kärnan av konspirationsteoretiker når man inte på, men däremot kan man kanske hindra att någon annan trillar dit. Det är ju inte de onda människornas ondska som är problemet, utan de godas tystnad.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » tis 03 mar 2020, 11:13

Föreläsningen är avbokad. Bra jobbat :). Hatten av!

GP 2020-03-02 "Backa Folkets hus avbokar föreläsning med antivaxxare":
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.24793867
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 08 mar 2020, 02:12

Snyggt jobbat Fredrik! *bugar*
Nu väntar jag bara på en ny vers i klagovisorna från H&K/BePe där man ondgör sig över huliganrörelsen VoFs förföljelse av oliktänkande, "hydrans" brott mot mänskliga rättigheter och VoF som "Big Pharmas" försvarare. (Jag får tillstå att jag på något märkligt sätt finner ett visst underhållningsvärde i dessa klagovisor och utfall från våra belackare i allmänhet och H&K/BePe i synnerhet.)
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 08 mar 2020, 15:39

Så fort Folkets hus får reda på vad Cui Bono-gänget 'är för figurer så brukar de bli mindre entusiastiska över att låta dem boka lokal.... :-)

Skriv svar