Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Nemesis » fre 20 mar 2020, 21:37

MBY skrev:
tis 17 mar 2020, 22:19
Nu verkar Sverige följa efter med signalpolitiken: https://www.svd.se/reseforbud-till-eu-i-30-dagar-infors
Jag begriper inte vad förhållandevis få resor över gränsen ska ställa till med, som inte inrikesresor och bara leva i en större stad kan göra...
Anledningen framgår i artikeln du länkar till:
Regeringen stoppar resor till Sverige från länder utanför EU efter uppmaning från unionens ministerråd och kommissionen.
Ska man ha ett reseförbud till EU ser det väldigt märkligt ut om Sverige inte ingår i detta.

Det ska bli väldigt intressant att ta del av jämförelser mellan olika länders åtgärder för att hantera pandemiutbrott när nuvarande krisen väl är över, eller åtminstone lugnat ner sig lite.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
MBY

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av MBY » lör 21 mar 2020, 22:32

Cytokrom C skrev:
tor 19 mar 2020, 23:07
Cytokrom C skrev:
tor 19 mar 2020, 20:41
Här finns vad som verkar vara en något mer seriös simulering på samma tema:
https://doi.org/10.25561/77482
Nu har jag skummat den. Även den pekar på att mer kraftfulla åtgärder behövs och under lång tid om man vill undvika sjukvårdskollaps (inkl. allmän social isolering som i Italien...). Nackdelen verkar vara att vid väldigt effektivt förhindrande av smittspridningen under begränsad tid kan man förvänta sig en nästan lika stor peak av intensivvårdsfall när åtgärderna avbryts (samhällets uthållighet för extrem isolering är förmodligen begränsad...). Rapporten verkar istället förorda en kontinuerlig grundnivå och att man pulsar ut mer drastiska åtgärder när de behövs (ca 2/3 av tiden) för att hålla nere fallen på en hanterbar nivå...
Ja, jag tyckte också den där var intressant. Tänkte läsa den igen, skummade också egentligen och läste bara styckvis. Om jag uppfattat saken rätt så följde England denna rapport i sina åtgärder till en början, men har nu slutat med det och tar till mer omfattande åtgärder.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » mån 23 mar 2020, 00:59

MBY skrev:
lör 21 mar 2020, 22:32
Ja, jag tyckte också den där var intressant. Tänkte läsa den igen, skummade också egentligen och läste bara styckvis. Om jag uppfattat saken rätt så följde England denna rapport i sina åtgärder till en början, men har nu slutat med det och tar till mer omfattande åtgärder.
Jag tyckte de föreslagna åtgärderna redan kändes ganska extrema med fulla restriktioner ca 2/3 av tiden i ett par år + lättare restriktioner övrig tid (p11)... Har de tagit till striktare åtgärder redan?

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 24 mar 2020, 22:29

"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 26 mar 2020, 12:31

WHO har en sida där man kan följa utvecklingen. Antal fall för varje land, och globalt.
Uppdateras 1-2 ggr per dag.
https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd

Skriv svar