Zinkanoder, när är de som effektivast?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Zinkanoder, när är de som effektivast?

Inlägg av kipphebel3 » ons 10 jun 2020, 10:25

På en båt.

Det finns säkert många här som har åsikter om detta, men vad säger vetenskapen? Skall man slipa ren en gammal anod där ytan ser ut som ett månlandskap? Jag skulle instinktivt säga nej. Ju mera yta desto bättre, men är det så, eller kommer zinkoxiden att isolera?

Å andra sidan blir en avslipad anod snabbt täckt med oxid även den?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Zinkanoder, när är de som effektivast?

Inlägg av kipphebel3 » ons 10 jun 2020, 11:32

Hittade detta:
The only figure I could find on the conductivity of the zinc oxide was 1.4 to 2×10-4 Ω cm which is as good a conductor as the salt water or better.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 10 jun 2020, 12:53

Oxid bildas i princip omedelbart när man stoppar ner den i vatten, så det lär inte ha någon betydelse. Däremot kan det nog ha betydelse att slipa av ytan som ligger an mot det som ska skyddas (t ex drevet), på båda sidor, så det blir bra elektrisk kontakt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 10 jun 2020, 13:28

Ja, det stämmer naturligtvis. Anoderna sitter ofta skruvade med en RF skruv så den anliggningsytan skall vara ren.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 17 jun 2020, 13:53

kipphebel3 skrev:
ons 10 jun 2020, 10:25
På en båt.

Det finns säkert många här som har åsikter om detta, men vad säger vetenskapen? Skall man slipa ren en gammal anod där ytan ser ut som ett månlandskap? Jag skulle instinktivt säga nej. Ju mera yta desto bättre, men är det så, eller kommer zinkoxiden att isolera?

Å andra sidan blir en avslipad anod snabbt täckt med oxid även den?
Det är ju det alla som snackar om zinkanoder säger, att man ska slipa bort gammal oxid för att de ska få bättre skyddande verkan men jag har inte kollat tidigare på hur stor skillnad det verkligen gör.

Jag har sparat mina gamla anoder för jag tänkte smälta ner dem och gjuta något användbart (kanske nya anoder eller ännu en persiljekvarn) så jag gick och mätte lite nu. På en anod som använts minst två somrar i bräckt vatten och där ytan är kraftigt oxiderad, vitaktig med kratrar med 2 mm djup var resistansen mellan två oxiderade punkter över mätområdet för min multimeter, över 2 MΩ. Då gnuggade jag försiktigt och höll mätproberna så det blev hyfsat stor kontaktyta. Samma mätning på baksidan som suttit mot propellernavet inbakad i fett och därmed har marginell oxidering var resistansen inte ens en Ω.

En mer än miljonfaldig skillnad i resistans alltså. Nu var detta i torrt tillstånd och oxiden kanske leder bättre när den blir blöt. Jag tänkte göra om försöket i bräckt vatten. Kanske lägga på en spänning på 1 V och mäta strömmen mellan anoden och en ren plåt någon dm bort från anoden. Lacka den ooxiderade baksidan först så den blir isolerad och inte stör mätningen och sedan testa med oxid och sedan skrapa den ren.

Återkommer med resultat, sånt här måste man ju veta. Sedan läste jag att zink kanske inte är optimalt material i bräckt vatten utan det skulle vara bättre med aluminiumanoder och i sötvatten skulle man köra med magnesium. Jag har zink i alla fall, tvivlar på att utbudet är så stort inom de andra materialen.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » ons 17 jun 2020, 13:54

Johannes skrev:
ons 10 jun 2020, 12:53
Oxid bildas i princip omedelbart när man stoppar ner den i vatten, så det lär inte ha någon betydelse. Däremot kan det nog ha betydelse att slipa av ytan som ligger an mot det som ska skyddas (t ex drevet), på båda sidor, så det blir bra elektrisk kontakt.
Även om det börjar oxideras omedelbart så blir det ju tjockare och tjockare skikt med tiden och problemet är väl proportionellt mot skikttjockleken så länge inte oxidens resistans är noll eller oändlig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 17 jun 2020, 15:18

skunkjobb skrev:
ons 17 jun 2020, 13:54
Även om det börjar oxideras omedelbart så blir det ju tjockare och tjockare skikt med tiden och problemet är väl proportionellt mot skikttjockleken så länge inte oxidens resistans är noll eller oändlig.
På en offeranod blir inte oxidskiktet tjockare och tjockare, eftersom anoden "äts upp" från ytan och inåt efter hand.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 18 jun 2020, 11:59

Tack skunkjobb och som sagt var så är resistansen i saltvatten än högre.

Skriv svar