Fågel biter ungkatt i svansen

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
cleve

Fågel biter ungkatt i svansen

Inlägg av cleve » tis 30 jun 2020, 17:16

Såg en fågel som bet en ungkatt i svansspetsen en gång och ytterligare en gång till.

Kanske en nyfiken fågel som ville se vad som händer.

Skulle den bita en orm i svansen ?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Fågel biter ungkatt i svansen

Inlägg av Vitnir » ons 01 jul 2020, 11:04

Fåglar är inte dummare än att de vet vad en katt är. Den ville kanske skrämma bort den.
Sen finns det katter som utnyttjar den instinkten och lägger sig mitt på gräsmattan och väntar på fåglar som försöker skrämma bort den genom att dyka mot den. Den katten ska ha avverkat en hel flock med unga skator.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 01 jul 2020, 16:20

Skator och andra kråkfåglar gör ofta sånt. Kommer ihåg när de omringade och trakaserade vår katt genom att stegvis flytta sig när han gjorde utfall. Trakaserierna är också ett sätt att hålla reda på katten. Om de trakaserar katten så vet de var han är.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » fre 03 jul 2020, 08:37

Såg tidigt en morgon för ca trettio år sedan genom ett fönster tre skator trakassera min dåvarande katt. Efter ett par timmar tittade jag ut igen. Då satt alla fyra bredvid varandrapå ett staket. Skatorna med en knapp halvmeters avstånd från varandra, katten ungefär en meter ifrån dem. Gissar att de alla var uttröttade efter jagande och flykter, men har aldrig sett något liknande, varken tidigare eller senare.
Cogito, ergo Cartesius est

Skriv svar