Hur förzinka hemma?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Kontakt:

Hur förzinka hemma?

Inlägg av Ville » ons 06 jun 2007, 23:57

Skruvar och div. smådelar rostar på motorcykeln. :(
Hur galvanisera hemma? Eller det heter väl elektrolytisk förzinkning (av stål).

Har hittat väldigt lite på nätet. Nån hemmapulare som "avrostar" och lägger på lite zink med hjälp av kaustiksoda, zinkplåt och ev. batteriladdare.

Kort beskrivning av vad jag läst:
Blanda kaustiksodan till färgborttagningsstyrka. Lägg i den rostiga delen och zinkplåt (zinken ska ha störst yta).
Om man kan man få kontakt mellan stål och zink så ska det sköta sig själv, och bli avrostat och förzinkat.
Men om rosten hindrar direktkontakt så ska man koppla till batteriladdaren, och då förstås se till att stål och zink inte kommer i kontakt med varandra (kortslutning).

Mer ingående än så blir det inte. Ytan blir avrostad och gråaktig efter en stund, kul tycker författaren. Jag vill gärna veta lite mer.

Är det här en "bra" metod eller finns det bättre för hemmabruk?
Blir det någon skikttjocklek att tala om?
Osv.

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Re: Hur förzinka hemma?

Inlägg av Putt-Julle » tor 07 jun 2007, 09:18

Ville skrev:Skruvar och div. smådelar rostar på motorcykeln. :(
Hur galvanisera hemma? Eller det heter väl elektrolytisk förzinkning (av stål).

Har hittat väldigt lite på nätet. Nån hemmapulare som "avrostar" och lägger på lite zink med hjälp av kaustiksoda, zinkplåt och ev. batteriladdare.

Kort beskrivning av vad jag läst:
Blanda kaustiksodan till färgborttagningsstyrka. Lägg i den rostiga delen och zinkplåt (zinken ska ha störst yta).
Om man kan man få kontakt mellan stål och zink så ska det sköta sig själv, och bli avrostat och förzinkat.
Men om rosten hindrar direktkontakt så ska man koppla till batteriladdaren, och då förstås se till att stål och zink inte kommer i kontakt med varandra (kortslutning).

Mer ingående än så blir det inte. Ytan blir avrostad och gråaktig efter en stund, kul tycker författaren. Jag vill gärna veta lite mer.

Är det här en "bra" metod eller finns det bättre för hemmabruk?
Blir det någon skikttjocklek att tala om?
Osv.
På min arbetsplats finns det belysningsstolpar och andra varmförzinkade produkter. Nu håller jag inte på med hanteringen av dessa produkter...

Jag vet dock att man använder något som man benämner "kallgalv" för att laga små skador i den ordinarie galven. Denna "kallgalv" är något som finns på sprayburk. Jag frågade en kille som jobbar med produkterna och han sa att det var inte lika bra som "riktig" galvning, men sprayen ger ett utökat rostskydd.

Vet inte vad produkten heter, men den borde finnas att köpa i en järnhandel eller dylikt. Om det är möjligt att använda denna produkt på skruvar och dylikt är jag osäker på, med tanke på gängorna.
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 07 jun 2007, 10:07

Något mer realistiskt än att fetta in delar man inte vill skall rosta känner jag inte till. Om du lyckas få på något zink på en skruv så kanske det inte går att skruva dit den igen när gängorna har ändrats.
Zink på sprayburk låter som något som man kan hitta på Biltema eller på en välförsedd mack.
Innan man börjar pula med dylikt skulle jag fundera på hur man skall bli av med det, i dagens miljövänliga samhälle är det en hel vetenskap att bli av med sitt skräp och en zinkplåt får man åka en bit för att bli av med.
Det sagt så verkar det inte vara mer krångligt att elektrogalvanisera som det heter än vad du redan har hittat (pluspol på zinket och minus till stålet, neddoppat i en syralösning tex ättiksyra) Kanske att du måste först lösa upp zinksulfat i syralösningen innan det fungerar.
There is no spoon.

Kontakt:

Inlägg av Ville » tor 07 jun 2007, 11:02

Putt-Julle skrev:belysningsstolpar och andra varmförzinkade produkter.
[...]
Denna "kallgalv" är något som finns på sprayburk.
[...]
Om det är möjligt att använda denna produkt på skruvar och dylikt är jag osäker på, med tanke på gängorna.
Tack för det.
Varmförzinkning är nog inte för hemmabruk, det är ju när man doppar grejerna i smält zink.
Sprutförzinkning kräver utrustning. Kunde nog funka på ljuddämparen.

Zinkspray använder jag nu här och var. T.ex CRC:
Zinc Ser lite gråmålat ut.
Galva Brite ska vara blankare. Har inte testat. Zink+aluminium.
Alu HiTemp har jag på ljuddämparen (stålplåt), det verkar hålla och är snyggt. Bara aluminium dock, inget zink. Ingen anledning att el-förzinka den alltså.

Jodå, spray verkar funka, men inte så bra på gängor som sagt. Och när man drar åt skruven så skadas skiktet på skallen och kontaktytorna.
Roligare med el-förzinkning. :)

Kontakt:

Inlägg av Ville » tor 07 jun 2007, 11:54

Vitnir skrev:Något mer realistiskt än att fetta in delar man inte vill skall rosta känner jag inte till. Om du lyckas få på något zink på en skruv så kanske det inte går att skruva dit den igen när gängorna har ändrats.
[...]
i dagens miljövänliga samhälle är det en hel vetenskap att bli av med sitt skräp
[...]
Det sagt så verkar det inte vara mer krångligt att elektrogalvanisera som det heter än vad du redan har hittat (pluspol på zinket och minus till stålet, neddoppat i en syralösning tex ättiksyra) Kanske att du måste först lösa upp zinksulfat i syralösningen innan det fungerar.
Jag fettar redan in gängor och kontaktytor för att hindra spaltkorrosion (är det väl) mm. Ytliga ytor är inte realistiskt att fetta in på en mc.
Zinkskiktet på galvade grejer brukar visst vara sisådär 5/100 mm, tror inte det blir några problem för de aktuella gängorna. Möjligen för godsgängor i motorn od, men där är skruvarna av bättre kvalitet och rostar inte.
Vi har en fin miljöstation i närheten.

Hur polerna skulle anslutas framgick inte av det jag hittat, tack för det.
Syra och zinksulfat, en annan variant tydligen.

Principerna går nog att hitta, vad jag behöver är recept. Mängder, tider, förväntade resultat osv. Har inga kemikunskaper att tala om. Jag kan förstås experimentera, men tänkte att nån annan redan visste. Experimentera lär jag få göra ändå. :)

Edit: Har läst en jäkla massa om korrosion på nätet, och har åtminstone lärt mig att det är ett svårbemästrat område... Har lite länkar om nån är intresserad.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 07 jun 2007, 14:09

Det kan ju tänkas att du hittar en kokbok med experiment riktat till högstadiet, vill minnas att vi testade sådant där. Möjligtvis kan även en gymnasiebok i kemi ha sådana experiment. På ett så litet föremål som en skruv borde det räcka med ett batteri som energikälla tycker jag så du inte får i dig ström från bilbatteriladdaren om det går galet.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tor 07 jun 2007, 14:28

Lägg föremålet tillsammans med zinkpulver i kokande lut, men se till att föremålet tål luten själv till att börja med. Zink kommer att avsättas på föremålet.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Lassesand

Inlägg av Lassesand » lör 26 nov 2011, 10:12

Jag har sökt en hel del på nätet och även försökt förzinka med el hemma. Det gick men blev inte helt bra. Jag fick kemikalier av en kollega på jobbet (gymnasieskola) och kopplade in en zinkanod i badet. Det bästa verkar vara att köpa kompletta kit med kemikalier (det mesta i pulverform som blandas med vatten). Fördelen är att just få allt man behöver och så blir det snyggt och blankt!

I england finns det Caswell och Gatero. Lite klipp från Gatero:

http://www.gaterosplating.co.uk/Plating-Videos.php

Några viktiga faktorer;

1. Föremålen måste vara rena och helst etsade i syra först.
2. Anoderna jämnt fördelade i badet.
3. Lagom ström!
4. Omrörning.

Jag ska försöka med ett sånt kit och återkommer när jag fått något resultat.

Kontakt:

Inlägg av Ville » sön 27 nov 2011, 12:57

Tack för det, Lassesand. Bra länk.
Jag har faktiskt lyckats förzinka ett antal smågrejer till motorcykeln. De blev inte blanka, men går att snygga till något med en mjuk mässingsborste. För mig är huvudsaken att de inte rostar.

Kaustiksodakoncentrationen tycks påverka zinkens möjlighet att krypa runt hörn, ju högre desto bättre. Det är kanske där omrörningen kommer in, jag har inte provat. Sodan cirkulerar en del under processen, men jag ska testa.
Jag använder båt-offeranoder från Biltema. Renheten tycks duga för mina behov. Billiga (tror jag), jag har råd med många.

Strömstyrkan från bilbatteriladdaren har jag hittills reglerat med seriekopplade glödlampor. Ett besvärligt sätt, särskilt som en större yta som ska förzinkas kräver mer ström än en liten.
Därför har jag köpt en vanlig sladd-dimmer så jag hoppas kunna reglera batteriladdarens primärsida istället.
Undrar lite om strömmens renhet kan påverka resultatet. I min gamla laddare sitter väl på sin höjd en likriktarbrygga, om ens det. Utgången är märkt --- . Kanske lite glättning vore bra.

Långa eller förgrenade grejer som ska galvas kan behöva fler än en anslutning till spänningen för jämn täckning. Gjorde mig förvånad, stål leder ju hyfsat och strömmen är bara några A.

Tips: Ha en hink med ättiksprit tillgänglig för att neutralisera fingrar, verktyg och nyförzinkade detaljer. Jo, handskar, jag vet... Och en hink med vatten.

Man brukar tala om blästring för att ta bort rost. Jag började med det, men det tog en jäkla tid trots att aggregatet var hyfsat stort. En liten vinkelslip med roterande stålborste var avsevärt snabbare och trevligare att arbeta med. Nu blästrar jag bara där jag inte kommer åt med vinkelslipen, och ev. gravrost.

http://www.gaterosplating.co.uk/Hints-and-Tips.php föreslår betning (etsning) med 20% saltsyralösning. Jag har inte testat betning än.

Kaustiksoda = Natriumhydroxid är det enda som funkat för mig.
Har testat kaliumhydroxid utan resultat, och ättiksyra dito, kanske för att jag inte hade nån zinksulfat.
Försök inte med propplösare innehållande kaustiksoda, de kan innehålla aluminiumspån t.ex.

Skriv svar