Konservativa hjärnor

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
rikard

Konservativa hjärnor

Inlägg av rikard » mån 10 sep 2007, 01:04

En ny artikel som kommer i Nature Neuroscience i morgon säger att konservativas hjärnor fungerar annorlunda än liberalers (i den amerikanska betydelsen). Se denna artikel i LA Times.
Exploring the neurobiology of politics, scientists have found that liberals tolerate ambiguity and conflict better than conservatives because of how their brains work.
...
Previous psychological studies have found that conservatives tend to be more structured and persistent in their judgments whereas liberals are more open to new experiences. The latest study found those traits are not confined to political situations but also influence everyday decisions.
Jag antar att det är lika bra att ge upp om att omvända kreationister.

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » mån 10 sep 2007, 15:52

Intressant,särskilt med tanke på att kreationister ju tenderar att vara konservativa och löser konflikten mellan skapelseberättelse och vetenskap genom att helt bortse från det senare.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 10 sep 2007, 21:28

Vad är det som är nytt?

Folk som har svårt för förändringar kallas konservativa. Folk som har lätt för förändringar kallas progressiva. Det är inte konstigt att människor som är konservativa i allmänhet dessutom är konservativa politiskt. Det vore konstigt om det vore på något annat sätt.

Sedan om hjärnan bildar tanken eller tanken bildar hjärnan, det är en helt annan fråga.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » mån 10 sep 2007, 21:32

piotrr skrev:Vad är det som är nytt?
Att om man är konservativ eller progressiv enligt de omnämnda forskarna är en reflektion av hur ens hjärna funkar. Jag vet inte om det är nytt, men det är intressant. Man kunde ju eventuellt tänka sig att det berodde på uppfostran också.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 10 sep 2007, 22:31

rikard skrev:Man kunde ju eventuellt tänka sig att det berodde på uppfostran också.
Jag kan tänka mig att hur slutligen hjärnan utvecklas som vuxen också till stor del beror på uppfostran, vilka lärdomar vi gör och vilka erfarenheter vi får.

Höna, möt ägg.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 11 sep 2007, 07:06

Vilken politisk falang tillhör LA Times?

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tis 11 sep 2007, 08:16

Hjärnforskning verkar lite dodgy, vad är det som säger att de råkade hitta rätt den här gången. Ganska många missar har ju gjorts genom tiderna. I samma ögonblick de konservativa blir liberaler eller vice versa kanske "mönstren" i hjärnan ändras (dvs orsak/verkan sambandet kan vara bakvänt).

Användarvisningsbild
Spito

Re: Konservativa hjärnor

Inlägg av Spito » tis 11 sep 2007, 14:10

Exploring the neurobiology of politics, scientists have found that liberals tolerate ambiguity and conflict better than conservatives because of how their brains work.
Hmmm... Ger lite biologisk näring till åtminstone halva det gamla uttrycket: "En konservativ är en person som är för feg för att slåss och för fet för att springa!" :wink:
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

niklasz

Re: Konservativa hjärnor

Inlägg av niklasz » tis 11 sep 2007, 14:28

Undrar hur begreppen "liberal", "conservative", "ambiguity" och "conflict" har operationaliserats.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » ons 12 sep 2007, 11:59

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 12 sep 2007, 13:32

rikard skrev:Att om man är konservativ eller progressiv enligt de omnämnda forskarna är en reflektion av hur ens hjärna funkar.
Detta kanske kan bli ett forskningsområde för Annika Dahlström att ta sig an i framtiden. Från "Könet sitter i hjärnan" till "Den politiska uppfattningen sitter i hjärnan". :twisted:
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » ons 12 sep 2007, 15:37

Det vore nåt, men det är inte säkert att det stämmer överens med hennes åsikter innan undersökningen börjar?

Jag har en känsla av att tidningsartikeln drar lite för stora slutsatser från studien, antagligen baserat på nån pressrelease från nån överentusiastisk PR-människa. (Jag har sett detta när det gäller resultat i mitt fält så jag antar att det händer hela tiden.) Men jag har inte läst originalet, är det nån som gjort det?

Sen är det ju lite märkligt, hur skulle detta t.ex. översättas till svenska förhållanden? Enligt amerikansk definition skulle antagligen alla politiska partier utom (kd) räknas som liberaler och jag har ju lite svårt att tro att det finns såna stora skillnader i hjärnfunktion mellan amerikaner och svenskar...

garozzo

Inlägg av garozzo » ons 12 sep 2007, 15:47

jag har ju lite svårt att tro att det finns såna stora skillnader i hjärnfunktion mellan amerikaner och svenskar...
Nej men kanske mellan KD: are och övriga svenskar : :)

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » ons 12 sep 2007, 15:54

garozzo skrev:
jag har ju lite svårt att tro att det finns såna stora skillnader i hjärnfunktion mellan amerikaner och svenskar...
Nej men kanske mellan KD: are och övriga svenskar : :)
Ja, nånting är det.... :)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 12 sep 2007, 16:00

Cognitive daily säger allt som behöver sägas:

http://scienceblogs.com/cognitivedaily/ ... l.php#more
The study results are actually quite modest -- the researchers claim to be the first to find a relationship between political differences and "a basic neuro-cognitive mechanism for self-regulation." However, these results are supported by a wide range of behavioral data which does support the idea that conservatives are less willing to accept complex arguments or shades of meaning compared to liberals.

Does this mean that liberals are "hard wired" to be different from conservatives? This data alone certainly doesn't support that claim. After all, the go/no go task is a learned activity. The reason that it's hard to inhibit tapping when the "M" appears is that you've learned to tap when you see a letter. You could also learn to tap only when you see an M, and you might be able to learn to be better at this task. Could you learn to be liberal (or conservative)? This study doesn't answer that question, but my suspicion is you could. After all, what's considered liberal in the U.S. is considered conservative in many places. In other places, a U.S. conservative would be considered a flaming liberal.

Skriv svar