Jordens ålder: Vilken teori är mest trovärdig?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
dokken

Jordens ålder: Vilken teori är mest trovärdig?

Inlägg av dokken » tis 16 okt 2007, 07:02

Denna diskussion startade i och med ett inlägg av Ailoth i tråden Skeptiker som blivit troende. /calle555
Alioth skrev:På senare år, efter fortsatta universitetsstudier och en del läsning samt kritiskt tänkande släppte tankelåset och jag blev öppen för båda möjligheterna.
Vilket universitet och ämne(n) leder till sådana slutsatser?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 16 okt 2007, 09:36

Alioth skrev:På senare år, efter fortsatta universitetsstudier och en del läsning samt kritiskt tänkande släppte tankelåset och jag blev öppen för båda möjligheterna.
Båda möjligheterna? Menar du evolution vs. bibelns skapelseberättelse? Varför har du i så fall selekterat bort alla andra religiösa skapelseberättelser? På vilket sätt är bibelns skapelseberättelse mer trovärdig än andra sagor?

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » tis 16 okt 2007, 11:25

Det står i bibeln, Urquhart.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Alioth
Avstängd

Inlägg av Alioth » ons 17 okt 2007, 01:38

dokken skrev:Vilket universitet och ämne(n) leder till sådana slutsatser?
Spelar universitetet någon roll? De naturvetenskapliga ämnena.
Urquhart skrev:Menar du evolution vs. bibelns skapelseberättelse?
Det var väl tidsbegreppen jag nämnde, evolutionens tidsbegrepp. Evolutionsteorin håller jag för en filosofisk delsanning med modifikation.

http://susning.nu/Kreationism
Urquhart skrev:Varför har du i så fall selekterat bort alla andra religiösa skapelseberättelser? På vilket sätt är bibelns skapelseberättelse mer trovärdig än andra sagor?
Skulle du kunna vara snäll och fixa till lite länkar till andra mer trovärdiga religiösa skapelseberättelser.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » ons 17 okt 2007, 07:05

Alioth skrev:Spelar universitetet någon roll? De naturvetenskapliga ämnena.
Vill du med länkarna hävda att du läste på Chalmers och KTH? Men vilka "naturvetenskapliga" ämnen? Det finns ju ganska många.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 17 okt 2007, 11:50

Lars A. skrev:Det står i bibeln, Urquhart.
Ahh, men varför är bibeln mer trovärdig än t.ex. vedaböckerna?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 17 okt 2007, 11:55

Alioth skrev: Skulle du kunna vara snäll och fixa till lite länkar till andra mer trovärdiga religiösa skapelseberättelser.
Här kan du välja och vraka: http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_belief

Har svårt att se att de flesta där är speciellt mycket mindre trovärdiga än bibeln skapelseberättelse. Detta säger dock inte så mycket i och med att bibelns sagor är väldigt... sagolika.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » ons 17 okt 2007, 16:38

Urquhart skrev:Ahh, men varför är bibeln mer trovärdig än t.ex. vedaböckerna?
För att det står i BIBELN givetvis. Det är ju HERREN som talar. Vad mer kräver du?

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 17 okt 2007, 18:52

Ahh, men varför är bibeln mer trovärdig än t.ex. vedaböckerna?
Jag förstår din fråga. Om jag förklarar mig så här då: det som står i bibeln är sanning, och därför är inte vedaböckerna sanna. Vad i helvete nu vedaböckerna är för något.. Känner du dig lite klarar nu? Du kanske vill köpa en bibel av mig, eller ett dussin. Jag trycker dem själv.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » ons 17 okt 2007, 19:06

dokken skrev: Vill du med länkarna hävda att du läste på Chalmers och KTH? Men vilka "naturvetenskapliga" ämnen? Det finns ju ganska många.
Mer imponerande än så. Han var med i BÅDE Chalmers och KTHs kristna föreningar! Pris Ske Herren! Buga er!
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 17 okt 2007, 22:25

dokken skrev:
Alioth skrev:Spelar universitetet någon roll? De naturvetenskapliga ämnena.
Vill du med länkarna hävda att du läste på Chalmers och KTH? Men vilka "naturvetenskapliga" ämnen? Det finns ju ganska många.
Kanske det helt enkelt var så att Alioth låg bakom att CKG bjöd in Anders Gärdeborn att hålla föredrag på Chalmers (under titeln Blindtarmen -- Ett bevis för evolution? om jag nu minns rätt).

Användarvisningsbild
Alioth
Avstängd

Inlägg av Alioth » tor 18 okt 2007, 00:39

Urquhart skrev:Här kan du välja och vraka: http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_belief

Har svårt att se att de flesta där är speciellt mycket mindre trovärdiga än bibeln skapelseberättelse. Detta säger dock inte så mycket i och med att bibelns sagor är väldigt... sagolika.
Jaha..

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 18 okt 2007, 08:44

Lars A. skrev: Du kanske vill köpa en bibel av mig, eller ett dussin. Jag trycker dem själv.
nej tack. Jag tror jag ska ha nån gammal Barnes Bibel där hemma nånstans. Det räcker så. Den har lite bilder har jag för mig. Minns att det enda kapitlet som intresserade mig som liten var det då David skulle slåss med Goliat.

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 20 okt 2007, 19:48

Alioth, du har glömt att besvara en fråga som ställdes tidigare: vad läste du för "naturvetenskapliga" ämnen på universitetet? Med tanke på vilka felslut du drar i en annan trådblir man ju nyfiken. För du har väl inte bara hittat på?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 21 okt 2007, 10:51

Alioth skrev:Jag kan omöjligt låsa fast åldersdateringarna och tror numera att jordens ålder ligger i intervallet från dryga 6000 till ca 4,6 miljarder år. Hela universum ligger i intervallet från dryga 6000 till en övre gräns på 15 miljarder år.
Ja då är du ju på den säkra sidan! :D

Skriv svar