Mentalhälsovård och pseudovetenskaper

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Jag

Mentalhälsovård och pseudovetenskaper

Inlägg av Jag » lör 08 dec 2007, 13:29

Ang. Pseudovetenskaper så tycker jag psykiatrin och psykologin passar bra in i det facket.

Har du lust att läsa en bok som visar den mörka sidan av psykiatrin och psykololgin?

Ja då rekommenderar jag starkt författaren Peter Anstrin. Har har skrivit två böcker.
"Ett sekel med psykiatrin. Del 1. - männen bakom Hitler". Den som jag läser heter "Ett sekel med psykiatrin. Del 2 - psykiatrin i statens tjänst".

Anstrin går igenom psykiatrin och psykologins mörka historia och det destruktiva inflytande de har på vårt samhälle.
Han börjar från början med psykiatrins bisarra metoder som t.ex. piskning, brännmärkning, snurrstolar osv.

Psykiatriker var starka anhängare av rashygienen (en ideologi som menar att vissa raser och vissa människor är mindre värda än andra).I början på 1900-talet fick denna ideologi stark medvind – mycket tack vare psykiatrin.

Här nämns den tyska psykiatrin från år 1939 som sökte efter en lösning på problemet med de "obotligt mentalsjuka, som var en belastning för det tyska folket."Lösningen blev T4-gruppen.T4-gruppen bestod av psykiatriker.Dessa psykiatriker dömde mentalpatienter till döden genom bl.a. svält,gift och exekution. Närmare 200 000 människor avrättades.Sedan blev psykiatrikerna flyttade till koncentrationslägren och fortsatte sitt arbete där.

I Mein Kampf så hyllar Hitler rashygienen.

Psykologi och apartheid.dr Henrik Verwoerd – Sydafrikas premiärminister 1958–1966 – var utbildad psykolog. Han var också mannen bakom det rasistiska apartheid-systemet.Verwoerd studerade psykologi i universiteten i Hamburg, Berlin samt Leipzig.Dessa universitet var starka anhängare av rashygienen vid den tidpunkten.

Vita och svarta skulle utvecklas på var sitt håll i samhället.Han sade bl.a.:”Denna segregationspolitik (apartheid) tar bestämt avstånd från några som helst försök till likställdhet.” Verwoerd täckte också av ett minnesmärke där det stod:”Detta monument (minnesmärke) symboliserar vår avsikt att förbli en vit nation.”

Verwoerd förklarade helt öppet att svarta aldrig skulle få samma förmåner som vita. Och de svarta fick således stränga restriktioner.Anstrin menar här att detta förtryck är källan till de problem som Sydafrika står med idag. Sydafrika med dess huvudstad Johannesburg är ett av världens våldsammaste länder.

Psykiatrin, elchocker och lobotomi i Norge.
Joar Tranoy – en forskare från Norge – skriver i sin undersökning ang. lobotomeringen på Gaustad sjukhus i oslo:”Av de första 35 kvinnorna som opererades så dog 18. De blödde ihjäl p.g.a. den klumpiga tekniken.”

Joar skriver vidare ang. lobotomin att bl.a. så användes transorbital lobotomi (vilket betyder att man kör in ett vasst verktyg – ismejsel har använts – genom ögonhålans övre del. I de främre loberna skar man av nervtrådar däremellan – i blindo.

Psykologiska skoltester.
Här är några exempel på frågor från psykologiska skoltester från USA.
Dessa frågor var ämnade åt lågstadieelever (japp, det stämmer):

Jag undrar om jag utvecklas normalt sexuellt.
Jag tänker på sex en stor del av tiden.
Jag undrar om högskoleelever bör hångla och älska.

Inte direkt passande för barn i lågstadiet – eller hur?

Här är lite andra frågor:

Jag förlorar tron på religionen.
Är det fel att förneka guds existens?
Lönar det sig verkligen att vara ärlig?
Hur sätter man normer för rätt och fel?

Är inte detta en attack på religionen? Kan inte sådana här frågor ge snedvridna funderingar? Det här var de alternativ som fanns. Vad man än svarar på blir det negativt.

Jag tycker det är en jättebra bok som jag rekommenderar. Vill ni läsa kritiskt om psykiatrin och psykologin så har ni en sådan bok här.

Med vänlig hälsning

J

packetlss

Inlägg av packetlss » lör 08 dec 2007, 13:49

Allt är Xenus fel.

Tror inte du kommer komma så långt med scientologibjäfs på detta forum.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 08 dec 2007, 14:39

Ur en bättre recension:
I två nyutkomna böcker går scientologen Peter Anstrin till hårt angrepp mot psykiatrin. Böckerna heter Ett sekel med psykiatrin del I och II med undertitlarna "Männen bakom Hitler" och "Psykiatrin i statens tjänst - behandling och resultat" och har spritts av Kommittén för mänskliga rättigheter, en förgrening av scientologirörelsen. En recension i Dagens Medicin 11/2003 (2003-03-11) av journalisten Jörn Spolander berättar att böckerna vid första anblicken ger ett vederhäftigt intryck med 30 sidor fotnoter, men att texten gradvis förvandlas från en kritisk granskning till en kampanj som demoniserar psykiatrin som roten till allt ont på jorden.
http://www.vof.se/folkvett/20032svenska-notiser

Användarvisningsbild
jam007

Re: Mentalhälsovård och pseudovetenskaper.

Inlägg av jam007 » lör 08 dec 2007, 15:30

Jag skrev:Är inte detta en attack på religionen?
Tyvärr inte.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

niklasz

Re: Mentalhälsovård och pseudovetenskaper.

Inlägg av niklasz » lör 08 dec 2007, 15:44

Psykiatri har jag inga som helst inblickar i, men något har jag i alla fall sett av psykologi. Jag har haft flera kollegor som forskar inom psykologi och de har definitivt haft en hög standard på sina arbeten. De har noggrant följt goda vetenskapliga metoder. Likaså har jag, bland annat tack vare dessa kollegor, kunnat ta del av en hel del annan psykologisk forskning, som så vitt jag kunnat bedöma är av god kvalitet.
Detta bevisar naturligtvis inte att all psykologisk forskning är invändningsfri, men det framstår orimligt att döma ut ett helt vetenskapsområde (som är väldigt brett) som pseudovetenskap på så lösa grunder som "Jag" gör.

Jag skrev: Här är lite andra frågor:

Jag förlorar tron på religionen.
Är det fel att förneka guds existens?
Lönar det sig verkligen att vara ärlig?
Hur sätter man normer för rätt och fel?

Är inte detta en attack på religionen? Kan inte sådana här frågor ge snedvridna funderingar? Det här var de alternativ som fanns. Vad man än svarar på blir det negativt.
J
Här kan man undra om "Jag förlorar tron på religionen" är en fråga. Det framstår för mig snarare som ett påstående, vars tillämplighet kan variera från person till person.
På vilket sätt är det ovanstående en attack på religionen? Är det för övrigt fel att attackera religionen? Vilka snedvridna funderingar kan uppstå?

På vilket sätt skulle svaret "Nej" på frågan "Är det fel att förneka guds existens?" vara negativt?
Varför måste frågan "Hur sätter man normer för rätt och fel?" besvaras negativt?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » lör 08 dec 2007, 17:09

Att kritisera snurrstolar och kallbad är givetvis i sin ordning, likaså men då måste man också inse att även andra vårdande vetenskaper som medicin och skola likaså accepterat vanvettiga metoder. Psykologi, historia, medicin, arkeologi missbrukades och vrängdes under tredje riket - inte detta är unikt för psykologin. Under samma fana som de klumpiga lobotomeringarna utförde läkare tvångssteriliseringar.

Menar du att även den vanliga medicinen och kirurgin är roten till allt ont? För att inte tala om historievetenskap, med tanke på vilka vanteorier den missbrukats i?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
dokken

Inlägg av dokken » lör 08 dec 2007, 17:15

trilobite skrev:Under samma fana som de klumpiga lobotomeringarna utförde läkare tvångssteriliseringar.
Vidare läsning: Sammanställning av debatten i Dagens Nyheter augusti-oktober 1997 om steriliseringspolitiken i Sverige åren 1935 - 1976

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » lör 08 dec 2007, 17:28

Är "Jag" scientolog?
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 09 dec 2007, 21:34

Lars A. skrev:Är "Jag" scientolog?
Med tanke på inläggets längd, hänvisning till Hitler och en allmän attack på psykiatrin, så ja, "Jag" är en ärke-scientolog, duh!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 09 dec 2007, 21:57

Scientologer ser sin kyrka ungefär som en Jedi-akademi, där de tränas till Jedi-Riddare vilka kämpar mot det onda Rymdimperiet. Detta imperium använder psykologerna som ondskans hantlangare i sin strävan att hindra människorna att nå sin fulla potential.

alrune

Re: Mentalhälsovård och pseudovetenskaper

Inlägg av alrune » mån 10 dec 2007, 00:35

Jag skrev:Ang. Pseudovetenskaper så tycker jag psykiatrin och psykologin passar bra in i det facket.

Visst är det pseudovetenskap.

Om man har åsikten att en människa består av enbart kött och lite blod
så är det naturligtvis helt i sin ordning att skicka elström genom hjärnan.
Alltid blir det nån förändring eller så dör hon. Bränna bort lite hjärnceller
så får hon ett annorlunde beteende och med lite tur så blir hon normal
om nu normal skulle vara nåt sorts eftersträvansvärt tillstånd, vilket det
i själva verket inte är, men många tror att ett normalt uppförande är det
optimala att eftersträva.

Nu är i verkligheten människan inte konstruerad så enkelt.
Utöver kroppen så finns flera lager av diverse energier, substanser som
getts olika namn de vanligaste lär vara t.ex. själ, astralkropp, ande, eterkropp o.s.v.
utöver detta så har vi thetanen, definition av vad en thetan är finns utspridd
på nätet så den som bryr sig kan själv googla sig fram till definitionen.

Genom att ge elchocks`therapi´ så fördärvas hjärnan, en upphettning och tillfällig
förstorning av hjärnan sker också. Att fördäva hjärnan leder till en försämring av
kontakten mellan thetanen och kroppen samt mellan thetanen och verkligheten.

En minskning av förmågan att leva livet blir följden.

Elchocks`terapi´ är detsamma som lobotomi och ingen lär fungera bättre genom att
kroppsdelar förstörs eller avlägsnas.

Det är inte hjärnan som tänker, hjärnan är att betrakta som en styrcentral, kontrollbox för kroppen.

Om nu nån tankeförmåga mot all förmodan skulle ske så är det thetanen som tänker och förmågan
att tänka är inte kopplad till innehavet av hjärna. Att tänka går lika bra utan hjärna.

Genom att förstöra hjärnan så hindras thetanen att verka i verkligheten.

Så nån bot , hjälp eller terapi sker inte genom att fördärva hjärnan.

En förtäckt (del)avlivning är vad det är.

/alrune

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 10 dec 2007, 00:42

alrune skrev:Om man har åsikten att en människa består av enbart kött och lite blod så är det naturligtvis helt i sin ordning att skicka elström genom hjärnan.
Om du menar att man, bara för att man ser människan såsom enbart fysisk, tycker att omänslig och cynisk behandling av patienter är ok kan jag informera om att du har fel.

Folk som trott på en odödlig själ, goda gärningars belöning och himmelriken har utfört de hiskeligaste behandligar av medmäniskor man över huvud taget kan komma på. Detta känner du givetvis till och ditt påhopp är därför av svinigaste och lumpnaste slag.
alrune skrev:om nu normal skulle vara nåt sorts eftersträvansvärt tillstånd, vilket det i själva verket inte är, men många tror att ett normalt uppförande är det optimala att eftersträva.
Rent generellt är jag är övertygad om att även du anser det vara bättre att vara socialt fungerande än psykotisk, eller är du av annan uppfattning? Vad skulle man i så fall vinna på att befinna sig i ett psykotiskt tillstånd?
alrune skrev:Elchocks`terapi´ är detsamma som lobotomi och ingen lär fungera bättre genom att kroppsdelar förstörs eller avlägsnas.
Som du säkert vet används just elchocker (vilket inte alls är jämförbart med lobotomi utan är svag ström vilken inte leder till massivt trauma för hjärnan) för mycket svåra symptom, där också annan behandling har kraftigare biverkningar än just elterapi. Självklart mår hjärnan som organ bättre av att inte få elterapi, men det livsmässiga fördelarna anses uppväga dessa nackdelar, vilka inte är speciellt stora i sammanhanget.
alrune skrev:Så nån bot , hjälp eller terapi sker inte genom att fördärva hjärnan.
Jag är övertygad om att du inte träffat någon person som fått elterapi. Jag har träffat ett fall och jag blev uppriktigt chockad över den extrema förbättring som skedde efter varje behandlingstillfälle. Från att bokstavligen ha suttit kakatonisk i ett hörn och gnytt med snus dräglande över hela bröstet kunde han föra ett normalt samtal.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 10 dec 2007, 00:45

alrune skrev:Utöver kroppen så finns flera lager av diverse energier, substanser som getts olika namn de vanligaste lär vara t.ex. själ, astralkropp, ande, eterkropp o.s.v.
utöver detta så har vi thetanen, definition av vad en thetan är finns utspridd på nätet så den som bryr sig kan själv googla sig fram till definitionen.---

---Att fördäva hjärnan leder till en försämring av
kontakten mellan thetanen och kroppen samt mellan thetanen och verkligheten.---

----Det är inte hjärnan som tänker, hjärnan är att betrakta som en styrcentral, kontrollbox för kroppen.

Om nu nån tankeförmåga mot all förmodan skulle ske så är det thetanen som tänker och förmågan
att tänka är inte kopplad till innehavet av hjärna. Att tänka går lika bra utan hjärna.

Genom att förstöra hjärnan så hindras thetanen att verka i verkligheten.
Dessa påståenden utan grund får stå för dig själv (och scientologkyrkan - Xenu ser dig!). De har hur som helst föga relevans för diskussionen i sig.

Användarvisningsbild
smiskos

Inlägg av smiskos » mån 10 dec 2007, 08:02

alrune skrev:Att tänka går lika bra utan hjärna.
Nja, men du gjorde ju ett tappert försök i alla fall.
0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.

nide_j

Inlägg av nide_j » mån 10 dec 2007, 13:02

trilobite skrev:Scientologer ser sin kyrka ungefär som en Jedi-akademi, där de tränas till Jedi-Riddare vilka kämpar mot det onda Rymdimperiet. Detta imperium använder psykologerna som ondskans hantlangare i sin strävan att hindra människorna att nå sin fulla potential.
The Emperor skrev:Execute order 66
Det borde lösa problemet...

Skriv svar