Kolloidalt silver (igen)

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
labanbaban

Kolloidalt silver (igen)

Inlägg av labanbaban » tor 10 jan 2008, 16:10

Jag har sökt en del på nätet och ej hittat ngt som stödjer att det skulle vara riskfritt eller rent av "hälsosamt" att stoppa i sig.

Jag är ingalunda i tagen att stoppa i mig detta men en granne talade sig varm för produkten för några år sedan och blev nyfiken när jag såg det i en av trådarna här. Det luktar alternativ-medicinska-dollar lång väg.

Denna skojsida hade ju en del länkar:

http://www.politiken.biz/kolloidalt_silver.html

Ngn som sett en vetenskaplig studie på produkten?

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Re: Kolloidalt silver (igen)

Inlägg av Putt-Julle » tor 10 jan 2008, 16:29

labanbaban skrev:Jag har sökt en del på nätet och ej hittat ngt som stödjer att det skulle vara riskfritt eller rent av "hälsosamt" att stoppa i sig.

Jag är ingalunda i tagen att stoppa i mig detta men en granne talade sig varm för produkten för några år sedan och blev nyfiken när jag såg det i en av trådarna här. Det luktar alternativ-medicinska-dollar lång väg.

Denna skojsida hade ju en del länkar:

http://www.politiken.biz/kolloidalt_silver.html

Ngn som sett en vetenskaplig studie på produkten?
Börja med att söka i PubMed på: "colloidal silver" och "argyria"
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

Spindoctor

Inlägg av Spindoctor » sön 20 jan 2008, 23:12

Sidodiskussion från tråden om Gary Taubes kostråd. /devadatta

Magnus W:
Du har givetvis rätt i att alla som skriver i detta forum inte är medlem i föreningen. Jag uttrycker mig i generella termer, det finns alltid undantag.

Mistelterapi har jag mig veterligen aldrig rekommenderat.

När det gällde larmet om det kolloidala silvret förvånades jag över den totala misspassningen mellan larmets volym å ena sidan och den totala avsaknaden av exempel på den eventuella skada som det aktuella kosttillskottet skulle ha orsakat.

Att kolloidalt silver fungerar i vissa sammanhang vet jag. Därför har jag inga problem med att rekommendera det för vissa åkommor.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 20 jan 2008, 23:25

Spindoctor skrev:Att kolloidalt silver fungerar i vissa sammanhang vet jag.
Hur då?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 20 jan 2008, 23:32

Kolloidalt silver har antiseptisk effekt, ja. Men det har också visat att det kan bioackumuleras samt att det kan övergå i joner, vilka är mycket olämpligt att få i sig. Man har använt silver som kur för bl a brännskador (för att det fungerar), men övergått till andra kurer (för att de fungerar bättre och har mindre risker och färre potentiella biverkningar).

De doser man skall ta av silverpreparaten är f.ö anpassade för att minska riskerna snarare än anpassade för att döda mikroorganismer - de är s.a.s påstått "allmänt hälsofrämjande tillskott" avsedda att intagas kontinuerligt. Svag kontinuerlig dos leder troligtvis till att ev bakterier utvecklar resistens samtidigt som man får en ackumulation av silver i kroppen. Skadligt och oförblommerat kvacksalveri.

Varför rekommenderar du ändå denna kur, vilken absolut inte bör hemmedicineras?
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 20 jan 2008, 23:43

J.K Nilsson skrev:
Spindoctor skrev:Att kolloidalt silver fungerar i vissa sammanhang vet jag.
Hur då?
http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/silver.htm

Spindoctor

Inlägg av Spindoctor » mån 21 jan 2008, 13:34

JK Nilsson:
Hur silvret fungerar kan jag inte svara på men att det fungerar vet jag.
Trilobite:
Vid symposiet om silver vid senaste Läkarstämman berättade två kliniker att de använder sig av silver vid svåra sårskador (svårläkta sår och brännskador).
Men den aktuella produkt som det larmades om förra året har vad jag vet inte lett till några biverkningar. Men du kanske har annan information?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 21 jan 2008, 14:23

Den information jag har gäller verifierad bioackumulerbarhet hos växter, toxicitet av silver i lösning samt att metalliskt silver övergår till joner i kroppen (det är silverjonerna som är antiseptiska). Dessa undersökningar är gjorda för att analysera silverutsläpp i miljön, snarare än som medicinska studier. Bakterier utvecklar också resistens mot silver precis som mot vilken substas som helt.

Detta gör att jag anser att konstant småpytsande av kolloidalt silver är mycket tveksamt, även om jag saknar specifika studier av silverbehandling. För vissa typer av sårskador kan silverförband vara bra, men man har i stort sett fasat ut silvret helt inom läkarvården. Det har heller aldrig använts som hälsofrämjande kosttillskott - detta är något som kvackarna lanserat eftersom man vill sälja mer av produkten.

Tillsamans med smörja av typen "silver - det viktigaste spårämnet av alla hjälper kropen att läka sig själv" uppbackat med att silver traditionellt använts antiseptiskt (innan läkemedelsföretagen lanserade den onda antibiotikan som gjort så mycket hemskt i världen) krängs den på websiter helt urskiljningslöst. Mycket illa enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 21 jan 2008, 14:29

trilobite skrev:Det har heller aldrig använts som hälsofrämjande kosttillskott - detta är något som kvackarna lanserat eftersom man vill sälja mer av produkten.
Dessutom så är det väl inte så bra att hela tiden äta antibakteriella ämnen, eftersom det slår mot den bakterieflora som vi faktiskt har nytta av? Sådant kan ju hända om man äter antibiotika en längre tid, och om silvret är effektivt mot bakterier så borde väl då samma sak hända där?

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 21 jan 2008, 15:43

Tryggve skrev:Dessutom så är det väl inte så bra att hela tiden äta antibakteriella ämnen, eftersom det slår mot den bakterieflora som vi faktiskt har nytta av? Sådant kan ju hända om man äter antibiotika en längre tid, och om silvret är effektivt mot bakterier så borde väl då samma sak hända där?
Ja, självklart. Silvret används bl a i plåster på öppna brännskador, vilket gör att man inte kontaminerar hela organismen med silver.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 21 jan 2008, 18:59

Spindoctor skrev:JK Nilsson:
att det fungerar vet jag.
Bra svar... :roll:

Det var inte det jag ville ha.

Jag frågar igen: Hur vet du det.

J.K Nilsson

Svante

Inlägg av Svante » mån 21 jan 2008, 22:06

Nu har jag tänkt skriva ett seriöst svar i den här tråden i tre kvällar på raken, men hinner aldrig. Nåväl, kanske i morgon...

Spindoctor

Inlägg av Spindoctor » tis 22 jan 2008, 09:43

JK Nilsson: Detta är är mitt svar på varför jag vet. Min mor har under 20 års tid haft ett besvärande bensårsliknande eksem på underbenen. Under 20 år har det kliat och varit mycket irriterande. Och det har inte sett så snyggt ut om man säger så. Ofta har det lett till blödningar osv. Hon har under alla dessa år behandlat detta eksem med de av läkarkåren ordinerade salvorna - mycket kortison har det blivit genom åren. Hon har förstås även provat en rad andra salvor, men inget har hjälpt.

Jag rekommenderade henne att testa en hudsalva innehållande silver. Efter ca fyra veckors användning försvann eksemet totalt. Om man efter 20 års besvär blir besvärsfri så kan det inte bero på något annat än den salva hon använde. Placeboeffekten betraktar jag som utesluten i detta fall.

Svante: Ser fram mot ditt kommande seriösa inlägg! :)

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 22 jan 2008, 12:57

Spindoctor skrev: Jag rekommenderade henne att testa en hudsalva innehållande silver. Efter ca fyra veckors användning försvann eksemet totalt. Om man efter 20 års besvär blir besvärsfri så kan det inte bero på något annat än den salva hon använde. Placeboeffekten betraktar jag som utesluten i detta fall.
Varför betraktar du det som uteslutet. Om din mor exempelvis hade psykosomatiska eksem (inte helt ovanligt), så är placeboeffekt en rätt trolig förklaring.

Magnus W
Kontakt:

Inlägg av Magnus W » tis 22 jan 2008, 17:19

Som sagt tidigare, bara att dom kallar det kolodialtsilver borde få alla att inte köpa det! nonsens lurendrejeri och dom borde sämmas!

Spindoctor vet bevisligen inte vad han pratar om och jag kan inte annat än värdera hans trovärdighet i exempelbranchen för alternativmedicin till noll.
All those who believe in psychokinesis raise my hand...
http://www.westerstrand.blogspot.com/

Skriv svar