Hur bemöter ni troende släktingar/familjemedlemmar?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tor 06 mar 2008, 18:54

jam007 skrev:Annars finns det massor av debattsugna ateister i släkten så man lider ingen brist på filosofiska samtal om man vill :)
Det bestrider jag! Har du några belägg för detta!?

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tor 06 mar 2008, 20:41

Pelle skrev:Det bestrider jag! Har du några belägg för detta!?
Jag hänvisar till personlig uppenbarelse.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Filippa

Inlägg av Filippa » tor 06 mar 2008, 22:21

Jag har två systrar. Den ena har haft oturen att drabbas av bulimi. Tack och lov har hon sedan ett par år tillbaka tagit sig ur sjukdomen. Min andra syster är hardcore-New agare. Jag betvivlar att hon någonsin kommer kunna frigöra sig helt från detta sumpiga träskland som jag precis som bulimi betraktar som ett sjukdomstillstånd.

Från början såg jag min systers vidskepelse som något harmlöst och övergående. Men istället för att gå över trappades det upp och "andligheten" har idag tagit sig helt absurda proportioner. Hennes tillvaro är idag ägnad konsten att vara lycklig på ett så där genuint och naturligt sätt som bara den som är i kontakt med sitt andliga jag kan vara, och som lärs ut i den skräplitteratur hon läser (hon ger mig en sådan bok i princip varje jul, vilket jag tycker är hejdlöst roligt men samtidigt lite gulligt). Ironiskt nog har hon aldrig tidigt mått så dåligt och lidit av så många besvär som nu. Jag betraktar hennes andliga aktivitet som ett ångestframkallande beteende av magiska tvångstankar, ritualer och osunt tänkande. Det krävs så att säga en hel vetenskap och ansenlig möda för henne att kunna unna sig att må bra och "bara vara". Hon gör allting överdrivet komplicerat för sig själv.

Det är på den vägen jag fått ett intresse i att debattera mot New age-rörelsen. Jag och min syster har alltid haft bra kontakt och har det fortfarande. Så här bedömer jag att jag beter mig när jag pratar med henne:

1. har aldrig varit på tal för min del.

2. Händer alltsomoftast. Vi lever i två väsensskilda verkligheter; hon i en subjektiv och konstlad; jag i en - måhända sjuk -
men i vart fall objektiv värld. Det är på det hela taget mycket frustrerande att diskutera under sådana omständigheter, vilket nog de flesta här - såväl skeptiker som troende - har fått erfara.

3. En förutsättning för att fortsätta kunna vara goda vänner trots allt.

4. Har inte lyckats hittills iallafall. Att kritisera någons skeva verklighetsuppfattning har ungefär samma förutsättningar att leda till ett skojfriskt samtal som när man föreslår tjocksmocken att göra något åt sin ohälsosamma fetma.

Jag vill ha med en femte punkt, eftersom det är den jag eftersträvar:
5) Samtal som är ärliga och allvarliga. Samtal där man lyckas få den verklighetssjuke att kliva ur sitt tillstånd för ett ögonblick och betrakta sin verklighetsbild med nyktra ögon (en sorts UKU i verklighetens förtecken med andra ord). Jag tror att debunking, taktkänsla och vänskap i välbalanserade proportioner kan rädda en och annan vidskeplig stackare.

Mitt deltagande på diskussionsforum som detta har jag ingen anledning att romantisera. Det är lärorikt, intellektuellt stimulerande, och underhållande på ungefär samma sätt som katastrofturism. Men visst kan jag försvara mina låga motiv med en smula idealism också. Det känns skönt att kunna bidra till att det finns en tydlig motröst mot den moderna vidskeplighetens kvacksalvare och bedragare! :D
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » tor 06 mar 2008, 23:59

Jag går aldrig på familjemiddagar/släktträffar etc.

Folk får ha vilken tro de vill men jag är inte mycket för stela tillställningar, liksom. Men visst fan har jag fått skit för jag vägrar gifta mig i kyrkan... exempelvis.

Garvarn
Kontakt:

Re: Hur bemöter ni troende släktingar/familjemedlemmar?

Inlägg av Garvarn » fre 07 mar 2008, 00:52

kaxiga Z skrev: 1. pratar inte med dem?
De pratar inte med mig. Längre.
kaxiga Z skrev: 2. snäser av dem, raljerar?
Om min uppfattning efterfrågas redogör jag för den så kort och kärnfullt jag kan. En sådan redogörelse innefattar alltid elementen: "religion är direkt skadligt för både individ och samhälle" och "religiös tro är i grund och botten ett uttryck för ett behov av intellektuell förmyndare".
kaxiga Z skrev: 3. vänliga samtal där ni försöker tala om annat än religion?
Jag umgås inte alltför intimt med människor som tror på spöken. Om det medför att jag måste dricka min drink i ensamhet så gör jag det med rak rygg.
kaxiga Z skrev:4. skojiga samtal där det debatteras/filosoferas friskt?
Sådana är omöjliga med troende.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » fre 07 mar 2008, 07:51

jam007 skrev:Jag hänvisar till personlig uppenbarelse.
:lol:

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 07 mar 2008, 08:50

Lars A, Tristan Chi, Pelle, Filippa

Ju mer man tänker på det, desto fler aspekter kommer in om varför man har svårt med vissa i släkten. Politik verkar vara som religion ungefär: upprör känslorna, ökar pulsen.

Filippa, hoppas din syster kan ta sig ur de här besvärliga kristallhealing-grejerna, för det låter invecklat.

Själv är jag kristen (katolik) och är bland de första att erkänna, att det är extra tufft att konversera med dem som inte umgås utanför kyrkan, skygglapparna och naiviteten kläs på direkt. Livet ses svart-vitt och förenklat. Jag är dock väldigt nöjd med deras uppträdande: t ex så undviker de svordomar, elegant.

Likadant har jag haft ett gäng ateist-polare, som vid varendaste konversation kom in på religions-dissning (de glömde väl att jag var där), samt fick hela sin bild av kristendomen från ironisidor på nätet (ex. The Onion), samt anrika djuplodande noggranna fakta-dubbel-kollande romanen DaVinci-koden, och så tidningen Expressen förstås.
De var nästan lite besatta av Gud, fast på motsatt vis.
men de har stora fördelar med sin humor.

& det roligaste och besvärligaste är ändå vissa homeopater/antroposofer/elallergiker och New Ageare, som är så övertygade av sin "kunskap" att de ständigt missionerar i bekantskapskretsen. Samtidigt är de underhållande, så man vill ju inte vara utan dem ;)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 07 mar 2008, 13:55

Garvarn skrev:
kaxiga Z skrev:4. skojiga samtal där det debatteras/filosoferas friskt?
Sådana är omöjliga med troende.

Tycker du inte det är skoj att kolla på Gudsexistens-debatter a la Sturmark-Ekman (har själv inte sett den)?

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 07 mar 2008, 14:51

kaxiga Z skrev:Tycker du inte det är skoj att kolla på Gudsexistens-debatter a la Sturmark-Ekman (har själv inte sett den)?
Du menar när kamerorna tvingar parterna att hålla tillbaka? Jo, det är jätteintressant...

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 07 mar 2008, 15:48

Garvarn skrev:
kaxiga Z skrev:Tycker du inte det är skoj att kolla på Gudsexistens-debatter a la Sturmark-Ekman (har själv inte sett den)?
Du menar när kamerorna tvingar parterna att hålla tillbaka? Jo, det är jätteintressant...
mmmm.....fast man håller ju igen även när man inte håller igen, så att säga.
Om ingen moderering av diskussionen sker, så kommer den så småningom att censurera sig själv:

Om man plötsligt får ge alla möjliga glåpord, inte låta den andra prata till punkt (avbryta när man vill) hånskratta när man vill, utan balans,
så håller man igen på något annat:
de intellektuella tankarna förs inte precis ut då,
så kombattanterna kommer dölja många tankar/repliker.

Vissa saker låter de då bli att säga för att det inte är raljerande nog,
"den andre kommer att uppfatta mig som tråkig, jag blir utskrattad om jag säger något i lugn ton" pga den uppskruvade stämningen.

Analogi:
Om man i ett klassrum lät eleverna snacka precis när de vill, och hur de vill, utan moderering,
skulle inte många sekunder lämnas över åt att lyssna på lärarens tal.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 07 mar 2008, 15:56

Filippa, fråga din syster om hon accepterar att förintelsen har hänt:

http://www.youtube.com/watch?v=fka4IuS_KC8

Score! :P
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 07 mar 2008, 16:00

kaxiga Z skrev:
Garvarn skrev:
mmmm.....fast man håller ju igen även när man inte håller igen, så att säga.
Om ingen moderering av diskussionen sker, så kommer den så småningom att censurera sig själv:

Om man plötsligt får ge alla möjliga glåpord, inte låta den andra prata till punkt (avbryta när man vill) hånskratta när man vill, utan balans,
så håller man igen på något annat:
de intellektuella tankarna förs inte precis ut då,
så kombattanterna kommer dölja många tankar/repliker.

Vissa saker låter de då bli att säga för att det inte är raljerande nog,
"den andre kommer att uppfatta mig som tråkig, jag blir utskrattad om jag säger något i lugn ton" pga den uppskruvade stämningen.

Analogi:
Om man i ett klassrum lät eleverna snacka precis när de vill, och hur de vill, utan moderering,
skulle inte många sekunder lämnas över åt att lyssna på lärarens tal.
Menar Du att en TV-inspelning inte har någon psykologisk påverkan på deltagarnas beteenden och menar Du annars att den är så pass försumbar att den kan jämställas med lärares "moderering" i klassrummet?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 07 mar 2008, 16:08

Garvarn skrev:Menar Du att en TV-inspelning inte har någon psykologisk påverkan på deltagarnas beteenden och menar Du annars att den är så pass försumbar att den kan jämställas med lärares "moderering" i klassrummet?
Men alltså, visst erkänner jag att det hade låtit annorlunda om de suttit ensamma med varandra i ett rum (fast det hade väl dessa karriärs-herrar inte bemödat sig med eftersom de visst mest gör sådant som syns framför kamerorna: Christer svarar t ex inte på kommentarer på sin blogg, det är väl inte värt mediatiden för honom, för lite folk som ser på).

Tror du att det finns några helt ocensurerade samtal överhuvudtaget?

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 07 mar 2008, 16:41

kaxiga Z skrev:Tror du att det finns några helt ocensurerade samtal överhuvudtaget?
Det beror naturligtvis på vad man menar med censur men det viktiga i det här sammanhanget är kanske att etablera en skillnad mellan det privata, begränsade samtalet och det offentliga samtalet -- vi beter oss inte likadant i dessa två situationer och skillnaden kan vara markant. Ett exempel skulle kunna vara Sasserssons påtagliga sans och undfallenhet i TV-soffan jämfört med hans rabiata utfall på sitt eget forum.

Användarvisningsbild
Filippa

Inlägg av Filippa » lör 08 mar 2008, 12:27

Moridin skrev: Score! :P
He he! :lol: Problemet är att min syster förmodligen skulle döma bort det målet genom att säga att denna "The Law of Attraction" är en vulgär karikatyr av hur tanke-verklighet, hänger ihop.

Troende anser i regel att paranormalskeptiker har mer gemensamt med revisionister än paranormaltroende. Paralleller till revisionismen används rentav i offensivt syfte.

Logiken är att skeptiker är cyniska och inte drar sig för att förneka saker som är ofrånkomligt sanna (såsom psi/esp vilket det finns överväldigande bevis för). Då kan de ju lika gärna förneka holocausten, också. Troende är goda och öppna för allt. Undantaget sådana saker som det är "orimligt" att vara öppen för, förstås. "Orimliga" saker räknas liksom inte. Vad som är "orimligt" är upp till var och en att definiera. Det kan röra sig om allt från förintelseförnekelse till möjligheten att existensen av orcher.
- Maranga, do you take the Verklighet to be your lawfully wedded Verklighet, to love and honor her, forsaking all others, giving yourself to her alone as long as you shall live. If so say I do.
- I do.

Skriv svar