Annika Dahlqvist och dieter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
SimonH

Inlägg av SimonH » sön 13 apr 2008, 12:45

J.K Nilsson skrev: Så att det hitills varande rekomendationerna om kostomläggning är helt utan stöd trots att patienterna blivit bättre?

Och nej Googla är inte bra rekomendation, vilka träffar skall jag ha tillit till och inte? Dom som passar bäst med mina förutfattade meningar?

J.K Nilsson
Ja, när det gäller rekommendationerna om mättat fett så förefaller bevisningen vara ytterst sparsmakad. Ditt påstående att patienterna blir bättre av att minska på fettet har ju dessvärre inte varit resultatet av moderna studier vad jag förstår.

Ja, vad du väljer att tro på och inte är helt upp till dig. Det kallas källkritik. Sökverktyg fungerar ju finfint för att finna fakta som strider mot den egna uppfattningen också. Tror man på allt man läser så ska man nog inte googla, men jag förutsätter att du är tillräckligt klok för att kritiskt granska det material du finner. Det finns alltid röster för och emot, det brukar vara klokt att titta på båda för att bilda sig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Inlägg av Putt-Julle » fre 02 maj 2008, 20:20

SimonH skrev:Gary Taubes redogjorde för detta i sin artikel "The soft science of dietary fat", publicerad i Science 2001 och mig veterligen fortfarande ej motbevisad
Visst har Taubes fått mothugg:

http://www.reason.com/news/show/28715.html
http://www.fumento.com/fat/atkins.html
http://www.encyclopedia.com/doc/1G1-98125299.html
http://www.nationalreview.com/comment/c ... 060603.asp
Egentligen är det bara början...
Men min erfarenhet är att fettvillingar är ointressanta att diskutera med på grund av deras fanatiska hållning till vad som är bra att äta. Fanatismen sträcker sig långt bortom exempelvis kreationister. Enda nöjet med att posta detta är väl att blodtrycket stegras betänkligt hos fanatikerna...
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

asmodean

Inlägg av asmodean » lör 03 maj 2008, 21:42

patz skrev:
Lars A. skrev:bengtsfors vet inte vad han pratar om. Vad har kalorierna med GI att göra i fallet du tar upp? I tio år har du alltså gått runt med vanföreställningar.
"GI-idioterna" talar om vikten av att hålla blodsockret lågt och på en jämn nivå. Det är en del i att exempelvis minska i vikt. Därtill kommer aspekten kalorier. Du blandar ihop delarna, antagligen pga att du inte är insatt i kostområdet.
Jag gissar att Bengtsfors menar att bullen innehåller mest kalorier och därför är det som mest bidrar till en viktuppgång oavsett om den innehåller snabba kolhydrater eller ej.

Förövrigt har jag inget större emot GI-metoden, om man tycker att den fungerar bra så är det bara att köra på. Vad jag inte förstår är vad som är så speciellt med den? Att försöka undvika snabba kolhydrater har väl de flesta seriösa dietister sagt att man ska göra länge?
Lite sent svar kanske, men iaf...

Jag har haft Typ 1-diabetes i runda slängar 28 år nu (diagnosticerad när jag var 6, 34 nu, matten är inte svår). Tittar snabbt i de gamla kost-böckerna mina föräldrar fick vid diagnosen, så står det en hel del om snabba vs. långsamma kolhydrater. Tipsen är att undvika de första, men om detta av ngn anledning inte går, se till att tidigarelägga insulintagandet för att motverka den snabba blodsockerhöjningen som är oundviklig.

MAO, det här med snabba vs. långsamma kolhydrater är inget nytt, och hela GI-biten kommer väl just från gammal forskning rörades diabetes-kost (IIRC)?

SimonH

Inlägg av SimonH » tor 22 maj 2008, 00:49

Putt-Julle skrev: Visst har Taubes fått mothugg:

http://www.reason.com/news/show/28715.html
http://www.fumento.com/fat/atkins.html
http://www.encyclopedia.com/doc/1G1-98125299.html
http://www.nationalreview.com/comment/c ... 060603.asp
Egentligen är det bara början...
Men min erfarenhet är att fettvillingar är ointressanta att diskutera med på grund av deras fanatiska hållning till vad som är bra att äta. Fanatismen sträcker sig långt bortom exempelvis kreationister. Enda nöjet med att posta detta är väl att blodtrycket stegras betänkligt hos fanatikerna...
Mothugg ja, men överbevisad vette fan.. Fumentos inlägg förefaller mer handla om dumförklaringar och människor som känner sig felciterade. De behandlar ej heller innehållet i artikeln jag länkade till, gällande det bristfälliga vetenskapliga underlaget för dagens "sanna" kostråd, utan en senare artikel om Atkinsdieten. Men även där förefaller Taubes ha fått mer rätt i de senaste forskningsrönen. Läs förslagsvis Gardner 2007 och även Cochranes slutsatser av det befintliga forskningsunderlaget för fetmabehandling.

Att vara rabiat förespråkare för någon av sidorna är knappast särskilt klokt. Men den klarsynte kan tämligen snabbt konstatera att dagens forskning kring kosthållning brister en hel del. Det är ju först de senaste åren som forskning kring lågkolhydratskost börjat ta fart och de resultat som framkommit visar tydligt att det är ett område som bör undersökas närmare. Icke att förglömma, hela bantningsbegreppet uppkom ju efter att en viss William Banting återfått normalvikt och hälsa just genom lågkolhydratskost..

Användarvisningsbild
Haricots

Inlägg av Haricots » tor 22 maj 2008, 01:30

SimonH skrev:Att vara rabiat förespråkare för någon av sidorna är knappast särskilt klokt.
Tänk vad nära självinsikt du var... men ändå så långt borta.

Om du inte är en rabiat förespråkare för en sida så varför envisas du att ta upp en massa irrelevant skrämselnonsens hela tiden då?

Cyklohexan används säkert under vissa led av tillverkningen av margarin, det är ett ganska vanligt lösningsmedel... men relevansen i detta är? Det är ju trots allt inte alls speciellt toxiskt, när man väger in att det bara rör sig om spår av ämnet är det ju löjligt som tusan att du nämner det. Aceton likaså.

Argumentera för en sak så blir du mer trovärdig än om du sväljer allt konspirationstrams om kost som du hittar när du googlar.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » tor 22 maj 2008, 08:45

det här med snabba vs. långsamma kolhydrater är inget nytt,
Nej verkligen inte, och alla är helt överens om det när det gäller rent socker, men kunskapen att exempelvis bröd och pasta kan ses som en mer svårsmält art av socker går helt förbi vissa. Man förstår inte vad GI och blodsocker innebär och när alla börjar tjata om rön och metoder lessnar många fort och känner typ; "rör inte min macka!". Det är ingen som påstår att du kommer dö av att äta ljust bröd men den kan definitivt leda till komplikationer om du lever osunt generellt.

Användarvisningsbild
Helix

Inlägg av Helix » tor 22 maj 2008, 10:37

Margarinets/smörs tillverkningsprocess har ganska liten relevans i sammanhanget. Om smör behövde tillverkas med gift hade det ändå varit hälsosammare än margarin. (om man tror att det är så... :wink: )

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » tis 27 maj 2008, 13:13

bengtsfors skrev:Något jag påpekat för över tio år sedan.

Vad innehåller mest kalorier i en vanlig semla?

( ) Grädden
( ) Mandelmassan
(x) Bullen

Sen hävdar GIdioterna att det är de hemska kolhydraterna... well...

Mer dynamisk vetenskap får man leta efter. För den är ju trots allt grundad i verklighet till skillnad från mycket annat.
Det handlar inte om kalorier i sig utan var dom kommer ifrån.
Jag har kört denna diet i endast en dryg månad nu och gått ner ca fem kilo. Men jag har några egna erfarenheter att dela med mig av.

Det finns fyra orsaker till att denna diet fungerar.
Den första är att insulin lagrar fett i kroppen. Insulin får vi när vi äter kolhydrater. Om man äter fett och kolhydrater så lagras fettet i kroppen med hjälp av insulinet. Om man utesluter kolhydrater så går fettet ut igen "den naturliga vägen". Även egen erfarenhet.

Den andra är att när man ätit mycket kolhydrater så ökar blodsockret mycket för att sedan dyka ner igen. När det dyker så blir man hungrig/sugen igen och på så sätt äter man för mycket. Äter man inga kolhydrater så hålls suget på en låg och hanterbar nivå. Även egen erfarenhet.

Det tredje är att man blir mättare på samma mängd kalorier om dessa kommer från fett och proteiner jämfört med kolhydrater. Även egen erfarenhet.

Det fjärde är att när man inte tillför socker (kolhydrater) utifrån så måste kroppen bilda eget från fett eller protein. Den processen "kostar" mycket energi. Detta är svårt att känna själv, men min viktnergång trots högt kaloriintag kan ju vara en fingervisning.
Citat härifrån skrev:Kolhydrater, i synnerhet snabba dylika, stimulerar aptiten, medan proteiner och fett ger mättnad. Det har visats i studier att det näringsämne som mättar bäst är protein; det ger inte lika bra mättnad som kolhydrater direkt efter måltiden, men mättnadskänslan håller i sig längre. Studier på hög fettkonsumtion har inte påvisat lika god mättnad på kort sikt, men efter längre perioder blir mättnadskänslorna däremot avsevärt högre och aptiten mindre.
Här finns kort beskrivning av fördelarna med denna kosthållning samt två länkar för den som vill fördjupa sig i ämnet. Riktar sig visserligen till dagispersonal mfl. men kan användas av i stort sett alla. Undantag är bebisar samt att diabetiker ska prata med sin diabetessköterska/läkare innan kosten ändras.

Här finns mycket "matnyttigt" för den som är mer intresserad.

Socialstyrelsen har ju kommit fram till att kolhydratfattig kost "är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet".

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » tis 27 maj 2008, 14:48

J.K Nilsson skrev:
SimonH skrev:men det är tillräckligt många för att åtminstone göra mig väldigt tveksam till varför man egentligen ska byta ut smöret, som ingen hållbar studie kunnat påvisa vara farligt?[/i]
Var har du varit i hjärt kärl problematiken?

J.K Nilsson
Det finns en hel del myter om mättat fett och hjärt/kärlsjukdomar

Myt: Hjärtsjukdomar i USA orsakas av konsumtion av kolesterol och mättat fett från animaliska produkter.
Sanning: Under perioden av snabbt ökande hjärtsjukdom (1920-1960), minskade den amerikanska konsumtionen av animaliska fetter, medan konsumtionen av härdade och industriellt tillverkade vegetabiliska fetter ökade dramatiskt. (USDA-HNI)

Myt: Mättat fett sätter igen blodkärl.
Sanning: De fettsyror som återfinns i blodproppar är huvudsak omättade (74%), av dessa är 41% fleromättade. (Lancet 1994 344:1195)

Myt: Animaliskt fett orsakar cancer och hjärtsjukdom.
Sanning: Animalsikt fett innehåller många näringsämnen som skyddar mot cancer och hjärtsjukdom; en ökning av antalet cancer- och hjärtsjukdomar hänger samman med konsumtionen av stora mängder vegetabiliska oljor. (Fed Proc July 1978 37:2215)

Myt: För att undvika hjärtsjukdomar skall vi använda margarin i stället för smör.
Sanning: Margarinkonsumenter har dubbelt så hög frekvens av hjärtsjukdom som smörkonsumenter. (Nutrition Week 3/22/91 21:12)

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » tis 27 maj 2008, 16:12

SimonH skrev:
jam007 skrev:
SimonH skrev: Vad folk sedan väljer att stoppa i käften är deras eget val, men jag ser hellre att folk får göra valet själva istället för att få det ordinerat av SLV på lösa grunder.
Vad säger du om ordinationer från alarmistiska doktorer med en uppblåst syn på sig själva och med mycket svaga evidens för sina påståenden?
De värderar jag lika kritiskt som ordinationer ifrån självgoda SLV-professorer med en uppblåst syn på sig själva. Det är ju det fina med det samhälle vi lever i, var och en kan fritt granska källorna till bägge sidors ståndpunkter och bilda sig en egen uppfattning, oberoende av alarmistiska eller självgoda tongångar i debatten..
Självgodhet är också godhet.
Självgoda är väl en sak, (då behöver dom inga tillsatta kryddor eller smakämnen :lol: ) men är dessa ståndpunkter resultatet av oberoende forskning? Det betyder nämligen mycket varifrån den expert man förlitar sig på får sin lön.

Bengt Vessby, adj. prof. emer. i klinisk näringsforskning har skrivit en artikel i Vår Föda nr 6/2001 där han rekommenderar margarin och fleromättade fetter. Det Vår Föda "glömmer" att tala om är att Vessbys professur är till stor del betald av de stora margarinintressenterna Van den Bergh Foods AB, Carlshamns Mejeri AB samt Karlshamn Sweden AB.

Docent Uffe Ravnskov skrev:Det har förvånat mig länge att Bengt Vessby fortfarande håller fast vid idén om de farliga mättade fettsyrorna och de nyttiga fleromättade därför att åtskilliga av hans egna forskningsresultat talar emot. Låt mig ge
några exempel..

1990 visade Vessby och Boberg (1) att ett tillskott av fleromättade fettsyror ökade blodsockernivån i blodet och minskade känsligheten för insulin hos patienter med åldersdiabetes, alltså högst ogynnsamma effekter för denna patientkategori. I artikeln konkluderar författarna dock att de fleromättade fettsyrornas nyttiga effekter överväger utan att redovisa hur de kommit fram till denna konklusion.

1992 visade Vessby och medarbetare (2) att en kost med ett stort innehåll av mättade fettsyror (de s.k. ”farliga” fettsyror) hade en bättre effekt på den diabetiska ämnesomsättning och sänkte det ”farliga” LDL-kolesterolet bättre än en kost med ett stort innehåll av fleromättade fettsyror. Alltså precis det motsatta av vad man skulle förvänta sig om man delar Vessbys uppfattning om den rätta kosten. Vessby tillhör den expertgrupp som vägleder Socialstyrelsen och Statens Livsmedelsverk i kostfrågor.

I boken ”Kost, Motion & Hälsa,” (3) utgiven av nämnda institutioner, finns emellertid ingenting om dessa forskningsresultat, tvärtom kan man läsa att av fettet som ingår i diabetikerns kost ”bör en stor del vara fleromättat”.

Vessby var också medarbetare i en studie av 15-åriga pojkar. Den visade att blodets innehåll av de fettsyror som avspeglar individens mjölkkonsumtion är omvänt proportionellt med blodets innehåll av kolesterol. (4) Om man nu som Vessby menar att ett högt kolesterol är farligt, så borde allmänheten rimligen underrättas om att mjölkfett har en nyttig inverkan på kolesterolet.

1. Vessby B, Boberg M. Dietary supplementation with n-3 fatty acids may
impair glucose homeostasis in patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. J Intern Med. 1990 Aug;228(2):165-71

2. Vessby B, Karlstrom B, Boberg M, Lithell H, Berne C. Polyunsaturated fatty acids may impair blood glucose control in type 2 diabetic patients. Diabet Med. 1992 Mar;9(2):126-33.

3. Kost, Motion & Hälsa. Allmänna Förlaget, Stockholm 1992

4. Samuelson G, Bratteby LE, Mohsen R, Vessby B. Dietary fat intake in
healthy adolescents: inverse relationships between the estimated intake of
saturated fatty acids and serum cholesterol. Br J Nutr. 2001 Mar;85(3):333-41.

Det kan vara svårt att hitta de många forskningsresultat som talar emot de officiella budskapen om kost och kolesterol. Den som är intresserad föreslår jag att besöka min kolesterolsajt på http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm
Vid en sökning på denne professor Bengt Vessby så hittade jag denna sida. Ögnade endast igenom snabbt (håller på med maten) men den verkade lite intressant.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 27 maj 2008, 16:23

Jag gick ner 14 kilo genom att äta mindre och motionera mer.

Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » ons 28 maj 2008, 12:28

Linda Kall skrev:Jag gick ner 14 kilo genom att äta mindre och motionera mer.
Säkert det vettigaste sättet!
Mindre intag av kalorier, större förbrukning av kalorier.
Resultat: viktminskning!

Användarvisningsbild
Malin80

Inlägg av Malin80 » ons 28 maj 2008, 13:02

Oribu skrev:
Linda Kall skrev:Jag gick ner 14 kilo genom att äta mindre och motionera mer.
Säkert det vettigaste sättet!
Mindre intag av kalorier, större förbrukning av kalorier.
Resultat: viktminskning!
Ja så kan man säga generellt. Men man måste tänka på vissa saker. Om man vill gå ner i fettvikt istället för muskler så bör man äta mer protein.

Man kan kontrollera sin aptit genom vad man äter, se mina tidigare inlägg. Om man äter mycket kolhydrater så blir man lätt sugen igen, vilket leder till att man lätt äter mer än man tänkt sig.

Och framför allt, man bör inte minska sitt matintag för drastiskt för då ställer kroppen in sig på svält-läge, minskar förbränningen och man tappar väldigt lite fett men en hel del muskler istället.

Och sedan när man börjar äta normalt/lite mer igen så suger kroppen upp allt som en svamp och omvandlar det till fett så summan blir samma vikt igen men mindre muskler och mer fett. Och eftersom det är musklerna som bränner kalorierna så har man nu en minskad grundförbränning än innan man började banta. Och då går man upp ännu mer.

Resultatet på lång sikt är sk. jojo-bantning med uppåtgående trend. Inte kul alls!

Men att minska lite på intaget, ffa kolhydrater, är nog bra för många.

Stort grattis till dig Linda som lyckades med detta!!!
Nu är det svåraste kvar, nämligen att BEHÅLLA den nya vikten.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » ons 28 maj 2008, 15:17

Myt: Hjärtsjukdomar i USA orsakas av konsumtion av kolesterol och mättat fett från animaliska produkter.
Sanning: Under perioden av snabbt ökande hjärtsjukdom (1920-1960), minskade den amerikanska konsumtionen av animaliska fetter, medan konsumtionen av härdade och industriellt tillverkade vegetabiliska fetter ökade dramatiskt. (USDA-HNI)
Kolesterolet i maten har inget samband med kolesterolet i blodet hos en frisk person.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » ons 28 maj 2008, 16:37

Lars A. skrev:Kolesterolet i maten har inget samband med kolesterolet i blodet hos en frisk person.
Så sant som det är sagt!

Skriv svar