Blenda skrev:Men hallå där. Folk dras till olika typer av människor och inte sitter man och medvetandegör sig under tiden?
Beror det på att man är dum i hela huvudet?
Nej, det är inte klart och tydligt varför attraktion uppstår och den uppstår säkerligen på väldigt många olika sätt. Människor som har saknat stabilitet dras till vad de upplever som stabilt, till idealbilden av en stabilitet som de inte själva upplevt tidigare, inte känner igen och som kanske inte alls är indikativ överens med den sortens stabilitet som människorna egentligen skulle behöva, må bäst av eller vilja ha. Människor som saknat styrka, vad vet jag, kanske dras till dumma jävla demonstrationer av styrka, genom aggression eller förtryck, för att de sökandes idealbild av styrka är just den där buffliga oxen som precis vad som faller hen in och sätter sig på de som sätter sig emot.
Min spontana reaktion ovan kom dock av att ditt uttalande verkade vara antingen någon slags skämt eller, vilket jag inte väntade mig från dig, ett generaliserande uttalande om väldigt många relationer som du saknar översikt över - helt i motsats till det nyanserade inlägg jag nu svarar på.
Jag tror alltså, med hopp om att jag formulerar mig tillräckligt försiktigt, att man på ett måttligt rationellt plan dras till människor som lever upp till ett ideal som man ser upp till. Dissonansen sker i att de drag som vi tror indikerar stabilitet eller styrka, kanske i själva verket orsakas av sjukligt kontrollbehov eller överdrivna aggressionsnivåer och impulsivitet.
Du ville ha en stark partner, istället fick du en våldsam partner för att du trodde att våldsamhet var ett tecken på styrka.
Du ville ha en stabil partner, istället fick du en kontrollerande partner för att du trodde att kontroll var ett tecken på stabilitet.
Du ville ha en klok partner, istället fick du en kritisk partner för att du trodde att eviga påpekanden var ett tecken på kunskap.
...och så vidare.
Medvetandegörandet skulle verkligen inte skada. Att bara ge sig hän åt sina första impulser är en vacker romantisk fantasi, men den är varken speciellt praktisk eller klok eller rationell eller långsiktig. Bara för att man lyckas med bedriften att bli kära i varandra innebär inte att man är rätt eller bra för varandra.