Insider 17/4-2008 TV3 22:00

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » fre 18 apr 2008, 22:49

chik skrev::mrgreen: Sven-ove Hansson.var i mitt tyke en förvirrad man, i tv rutan.
Maj.Har kommit på ett sät att lura av mäniskor pengar..Och ,i hennes lilla huvud var det nog inte många hemma.Tänk att hon är chef för Borås stad. :lol:
Vilket versmått är detta?

MacBruce
Avstängd

Inlägg av MacBruce » lör 19 apr 2008, 03:37

pema skrev:
chik skrev::mrgreen: Sven-ove Hansson.var i mitt tyke en förvirrad man, i tv rutan.
Maj.Har kommit på ett sät att lura av mäniskor pengar..Och ,i hennes lilla huvud var det nog inte många hemma.Tänk att hon är chef för Borås stad. :lol:
Vilket versmått är detta?
Orimmad slumpometer. Det är jätteinne nu.
--

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » lör 19 apr 2008, 09:48

chik skrev:.Och ,i hennes lilla huvud var det nog inte många hemma.Tänk att hon är chef för Borås stad. :lol:
Ja?? Det ena motsäger väl inte det andra?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » lör 19 apr 2008, 12:21

chik skrev:Tänk att hon är chef för Borås stad. :lol:
Mja, hon är kommunfullmäktiges ordförande. I rikstermer är det närmast att jämföra med riksdagens talman. "Chef" för Borås stad är väl snarare kommunstyrelsens ordförande, att jämföra med statsministern.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 21 apr 2008, 10:31

SolitaryMan skrev:Mja, hon är kommunfullmäktiges ordförande.
Precis. Vilket innebär att hon definitivt inte tjänar 46 000 i månaden som jag påstod. Jag läste slarvigt och trodde att hon var kommunstyrelsens ordförande. Kf-ordförande är ett fritidsuppdrag och arvoderas betydligt blygsammare. (Vilket kanske förklarar varför hon tydligen konsekvent kräver arvode för att svara på journalisters frågor...).

Azna

Inlägg av Azna » mån 21 apr 2008, 11:55

simone skrev:
calle555 skrev:
simone skrev: Du är nog en aning partisk där. För mig som aldrig sett eller hört honom blev intrycket väldigt vagt, hade väntat mig mer!
Det är jag säkert, men vad hade du väntat dig mer av SOH?
Jag var ju väldigt nyfiken på honom, och hade förväntat mig en längre utläggning av vad han grundar sina åsikter på, men kanske var det hans personlighet (det man fick se i rutan) som gjorde mig förbryllad, det fanns ingen styrka i hans utsaga. Han kändes som en förvirrad professor. :?
Håller med dig där om mycket Simone. Jag har sett och hört honom ett flertal gånger, och kan endast konstatera hur pass partisk och obildad han är i det ämne han försöker vara expert i. En gåta varför man kastar fram honom i detta ämne. Varför inte istället ringa Calle555, han verkar ha mer kunskap och en mer sund inställning :wink:

När det gäller Achberg så vet väl vi alla redan att han klipper och klistrar hej vilt med både det ena och andra. Tillförlitligheten är inte det största, han får till det till det han vill ha, kosta vad det vill. Så det han presenterar har jag svårt att ta seriöst på.
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » mån 21 apr 2008, 12:20

:shock: Jag är verkligen förbryllad av att Ascberg hade med honom i programmet, fanns ingen annan att tillgå?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 21 apr 2008, 13:27

En sak som jag gärna håller i minnet (trots att jag inte tror ens ett jota på exempelvis tarotkort och homeopati) är att människor som dessa medium,
pysslar med "alternativ till konsensus"
dvs de anser sig "bota"/finna ngt, på ett sätt som majoriteten av befolkningen finner inkorrekt. Samt större delen av läkarkåren och större delen av rikets juridiska och politiska etablissemang.

Dessa "spågummor" etc, avviker.

Känner ni igen detta från något i historien? Häxjakter?

Folk på den tiden var indignerade över "trollkonster" precis som de flesta av oss är idag.

Jag vill bara varna så att det inte går för långt, så att inte sibyllor och dylikt blir förföljda även idag.
Visst är det viktigt att beskriva hur de fuskar sig till resultaten, metoderna, knepen, felaktiga spådomarna, osv.

Bara man inte låter ilskan, eller något eventuellt hat, ta överhanden.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 21 apr 2008, 13:45

kaxiga Z skrev:Folk på den tiden var indignerade över "trollkonster" precis som de flesta av oss är idag.
Nej, problemet var inte att folk störde sig på trollkonster, utan att det trodde på trollkonster. Och Gud.

De häxjakter som bedrvis idag bedrivs av samma sorts människor som på den tiden: de övertroende.

Ny tråd: Vilka bedriver häxjakter idag? /calle555
Senast redigerad av 1 Linda Kall, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 21 apr 2008, 13:46

För det första så är ju problemet att deras åtgärder är verkningslösa.

För det andra så har detta inte ett dugg med häxprocesserna att göra. Det var inte någon övervägande del "kloka gummor" som pekades ut.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Skriv svar