Spåra IP, del 2

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Spåra IP, del 2

Inlägg av Lars A. » sön 27 apr 2008, 19:55

Jag har nu fått bekräftat av en kompis att spåra IP genom inlägg på bloggsidor är fullt möjligt. Ett blogginlägg räcker för att spåra med namn. Personen blev själv spårad på detta vis och utgiven med namn på bloggen där hon skrivit. Det kan inte finnas någon annan förklaring. Blogg-innehavaren och min kompis är helt okända för varandra.

Tur för mig att jag aldrig har skrivit på en blogg i hela mitt liv.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » sön 27 apr 2008, 20:13

Visst kan man se vilket IP som står bakom men det går inte att se vilken person som för tillfället använder sig av det IP-numret.

Här kan du kolla vilken info ditt IP släpper ifrån sig. Om man är knuten till en större operatör så är det omöjligt att få ut värst mycket utifrån denna. I skrivande stund står det exempelvis att min IP location är Huddinge, andra dagar kan det vara Göteborg beroende på att jag har dynamiskt IP

Skriver man däremot inlägg från jobbet så är IP knutet till företaget, och företagsnamnet. Därigenom kanske man kan lättare sluta sig till vem som har skrivit.

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » sön 27 apr 2008, 20:24

Det finns ingen ISP i Sverige som lämnar ut abonemangsinformation till vem som helst som frågar. Om dom gör det bryter dom mot lagen om tystnadsplikt och ansvarig kan dömas till böter eller fängelse i upp till ett år.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 27 apr 2008, 20:55

A-HA!

Det här betyder att min väninna inte har varit helt ärlig, vilket skulle skapa ett helvetiskt triangeldrama mellan vissa personer om det kommer ut, varav den ena är min bästa barndomskamrat. Hehe! SUCKERS! Den här ska jag hålla på. Rätt utnyttjad kan den innebära great success för min del!

Jaja, nu pratar jag för mig själv. Tack för infon. Jag litar mer på professorer i.. vad ni nu är professorer i, än en blond bimbo.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 27 apr 2008, 21:19

Jag tror att vi har diskuterat detta förr, och det korta svaret är att det är omöjligt att få ut ett namn från ett IP, så din kompis är felinformerad här. Det du kan få ut från dina bloggbesökare är just IP-adressen (alla datorer på ditt hemma-LAN har troligen samma). Internetleverantören tilldelar ett IP, och sparar under en viss tid informationen om vilken användare som har vilken IP-adress. Detta är precis det som h säger. Om hon skulle få informationen, kan hon inte använda den. Då skulle stjälpa Internetleverantören big time, och jag tror inte att någon Internetleverantör skulle göra så, med tanke på vad det skulle kosta. Ingen som jobbar på bank berättar för dina kompisar om din finansiella situation.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » sön 27 apr 2008, 21:25

Jo, jag vet att ni sa samma sak då som nu. Jag blev bara ställd när min kompis får sitt namn presenterat på en blogg där hon skrivit ett inlägg. Men jag förstår nu hur det egentligen ligger till med den historien.

cocacolawunderbar

Inlägg av cocacolawunderbar » sön 27 apr 2008, 21:46

En som är anställd hos en ISP kan ta reda på vem som använt en viss IP vid en viss tidpunkt. Då kan man iaf koppla det till personen som äger abonnemanget.
En Average-Joe kan inte få ut dessa uppgifter genom att bara kolla på ett IP-nummer. Man kan dock komma ganska nära rent geografiskt i flera fall.
Det har hänt att hackers har spårat personerna med hjälp av "social engineering", eller så arbeter de på ISPn helt enkelt.

Det är dock enklare att få fram en persons identitet med hjälp av Google genom att kolla upp olika sajter där användarnamnet har förekommit, och sedan dra slutsatser utifrån vad personen har skrivit.

Först IP-koll så man kan bilda sig en uppfattning om vart personen befinner sig på ett ungefär rent geografiskt.
Sedan uppgifter på diverse nätforum som bekräftar detta. Kanske lyckas man få tag på ett telefon-nummer eller hitta en blocket-annons genom Google.
Sverige är ett öppet samhälle, men jag skulle inte rekommendera att man går runt och försöker spåra folk om man inte vet vad man sysslar med.

"Spåra person bakom IP" tycker jag bara låter löjligt, och då inkluderar jag inte möjligheten att sitta bakom proxy och VPN-tunnlar.

Användarvisningsbild
999
Avstängd

Inlägg av 999 » sön 27 apr 2008, 22:06

Som så många redan har sagt så är det helt omöjligt för en privatperson att spåra en användare efter IP. Det man kan göra är att få viss information, t.ex. ISP som man kan använda till att bluffa med. För många år sedan hade jag problem med en användare som plågade en mailinglista jag var moderator på. Det enda IP-nummret talade om för mig var att användaren med någorlunda stor sannolikhet befann sig i en viss stad i Sverige. Jag bluffade och sa att jag hade spårat personen, berättade i vilken stad han bodde och bad han dra åt helvete. Han köpte bluffen och gav med sig.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » sön 27 apr 2008, 22:16

Men det är såklart att man kan använda sig av gammalt hederligt detektivarbete när man känner för att luska ut sånt här.

En person som betedde sig väldigt illa på ett annat forum (ddos attacker mm) lyckades jag spåra med hjälp av en kedja av användarnamn och andra uppgifter. Tillslut hade jag namn, adress och telefonnummer. Eftersom det ip jag hade kom från en liten isp i Helsingborg var det tillräckligt för bekräfta det jag redan hade på personen. Ett samtal till användarens mamma (!) räckte för att vi skulle bli kvitt honom.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 28 apr 2008, 11:23

999 skrev:Som så många redan har sagt så är det helt omöjligt för en privatperson att spåra en användare efter IP. ....
Inte bara för en privatperson. Det är principiellt omöjligt även för en ISP att spåra en användare med IP-nummer.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 28 apr 2008, 12:52

En gång kollade jag IP:n för en användare som ställde frågan. Eftersom han hade internet via sin hyresgästförening var det enkelt att ta reda på de två gator i en nordsvensk stad som kunde komma ifråga.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 28 apr 2008, 13:55

Lars A. skrev:Jag litar mer på professorer i.. vad ni nu är professorer i, än en blond bimbo.
pema är professor i spionage.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » mån 28 apr 2008, 14:01

Urquhart skrev:pema är professor i spionage.
Och du i baktaleri. Passa dig, jag vet var du bor! :wink:

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 28 apr 2008, 14:31

pema skrev:
Urquhart skrev:pema är professor i spionage.
Och du i baktaleri. Passa dig, jag vet var du bor! :wink:
Du vågar ändå inte komma hit nu, för du blir du smittad av bajs- och kräksjuka.

Användarvisningsbild
h

Inlägg av h » mån 28 apr 2008, 19:03

Billy Kropotkin skrev:Det är principiellt omöjligt även för en ISP att spåra en användare med IP-nummer.
Abonnemangsinnehavare är så nära man kan komma. En intressant fråga är vem som är ansvarig för hur ett internetabonnemang används, speciellt i dessa trådlösa tider. Finns det några prejuridikat?

Skriv svar