Gick knappt att hålla ögonen öppna

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.
Andreas83

Gick knappt att hålla ögonen öppna

Inlägg av Andreas83 » mån 05 maj 2008, 11:17

Imorse när jag skulle iväg till skolan hände någonting med mina ögon som bara hänt någon enstaka gång förut: när jag satte mig i bilen och skulle köra iväg började mina ögon bråka något djävulskt. De ville helt enkelt inte hålla sig öppna. I nästan 10 minuter fick jag fick anstränga mig till det yttersta för att ögonlocken inte skulle falla ned. Vad kan detta ha berott på? Tillfällig, extrem ljuskänslighet?

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » mån 05 maj 2008, 11:50

Trötthet?
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 05 maj 2008, 12:21

Sounds like someone has a case of the mondays!
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 05 maj 2008, 12:22

Låter som annalkande hjärncancer tycker jag.

Användarvisningsbild
Behemoth
Avstängd

Inlägg av Behemoth » mån 05 maj 2008, 12:34

Psykosomatiskt?

Får man väl för sig att man har svårt att hålla ögonen öppna så kan man nog stressa upp sig själv ganska ordentligt.

Användarvisningsbild
Pentagram

Inlägg av Pentagram » mån 05 maj 2008, 12:41

Det är väl ett tydligt tecken på att gravitationen fungerar som den skall...

Användarvisningsbild
Dudde

Inlägg av Dudde » mån 05 maj 2008, 12:43

För mycket blod i koffeinomloppet.

/Dudde
Meningen med livet är att söka maximal njutning i nuet. Alla som påstår något annat ljuger.

"Jag är trött på att vara snäll, vidsynt och förstående mot folk som är dumma, trångsynta och oförstående."
- Lisa Magnusson

Användarvisningsbild
Oribu

Inlägg av Oribu » mån 05 maj 2008, 13:46

Dudde skrev:För mycket blod i koffeinomloppet.

/Dudde
Ett mycket allvarligt tillstånd.
Kräver akuta insatser!

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 05 maj 2008, 15:33

Grape skrev:Trötthet?
Jag var visserligen trött idag, men jag kan inte minnas att jag var det förra gången detta hände. Dessutom vet jag hur ögonen brukar bete sig när jag är trött, och det är inte på det här viset.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 05 maj 2008, 15:37

Linda Kall skrev:Låter som annalkande hjärncancer tycker jag.
Jag lät avlägsna hjärnan för ett par år sedan, så det är det nog inte.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 05 maj 2008, 15:39

Behemoth skrev:Psykosomatiskt?

Får man väl för sig att man har svårt att hålla ögonen öppna så kan man nog stressa upp sig själv ganska ordentligt.
Nja... Faktum är att jag inte stressade upp mig alls.

Andreas83

Inlägg av Andreas83 » mån 05 maj 2008, 15:41

Dudde skrev:För mycket blod i koffeinomloppet.

/Dudde
Har inte druckit en droppe kaffe den senaste månaden, så däri kan ju problemet ligga :)

Nä.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 05 maj 2008, 19:01

piotrr skrev:Sounds like someone has a case of the mondays!
Whaaaaat´s happening?
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Re: Gick knappt att hålla ögonen öppna

Inlägg av Lars A. » mån 05 maj 2008, 19:08

Andreas83 skrev:Imorse när jag skulle iväg till skolan hände någonting med mina ögon som bara hänt någon enstaka gång förut: när jag satte mig i bilen och skulle köra iväg började mina ögon bråka något djävulskt. De ville helt enkelt inte hålla sig öppna. I nästan 10 minuter fick jag fick anstränga mig till det yttersta för att ögonlocken inte skulle falla ned. Vad kan detta ha berott på? Tillfällig, extrem ljuskänslighet?
Alltså, är du så trött så du med näppe klarade av att hålla ögonen öppna är något fel. Har du inte vandrat i bergen i fyra dagar eller inte sovit de tre senaste nätterna låter det som ett läkarbesök skulle vara på sin plats. OM situationen verkligen var som det låter. Det är skillnad på trött och trött.

Jag har varit med om liknande i det militära. Har varit så trött så hur mycket jag än försökt fokusera att hålla mig vaken så har huvudet ändå tippat framåt och varit på väg att somna. Huvudet tippar och man rycker till och vaknar. Sedan börjar man nicka igen efter 15 sekunder, trots att man sitter upp och gör allt för att hålla sig vaken. Man har ingen kontroll hur mycket man än vill. Man bara somnar. Ståendes, sittandes, gåendes. Jäkligt påfrestande. Ofta såg man synvillor. Jag vet inte hur många enorma ballonger som har flygit framör ögonen på mig under långa strapatser. Det var verkligen underligt när man tänker tillbaka på det efteråt.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Antimateria

Re: Gick knappt att hålla ögonen öppna

Inlägg av Antimateria » mån 05 maj 2008, 20:53

Lars A. skrev:
Andreas83 skrev:Imorse när jag skulle iväg till skolan hände någonting med mina ögon som bara hänt någon enstaka gång förut: när jag satte mig i bilen och skulle köra iväg började mina ögon bråka något djävulskt. De ville helt enkelt inte hålla sig öppna. I nästan 10 minuter fick jag fick anstränga mig till det yttersta för att ögonlocken inte skulle falla ned. Vad kan detta ha berott på? Tillfällig, extrem ljuskänslighet?
Alltså, är du så trött så du med näppe klarade av att hålla ögonen öppna är något fel. Har du inte vandrat i bergen i fyra dagar eller inte sovit de tre senaste nätterna låter det som ett läkarbesök skulle vara på sin plats. OM situationen verkligen var som det låter. Det är skillnad på trött och trött.

Jag har varit med om liknande i det militära. Har varit så trött så hur mycket jag än försökt fokusera att hålla mig vaken så har huvudet ändå tippat framåt och varit på väg att somna. Huvudet tippar och man rycker till och vaknar. Sedan börjar man nicka igen efter 15 sekunder, trots att man sitter upp och gör allt för att hålla sig vaken. Man har ingen kontroll hur mycket man än vill. Man bara somnar. Ståendes, sittandes, gåendes. Jäkligt påfrestande. Ofta såg man synvillor. Jag vet inte hur många enorma ballonger som har flygit framör ögonen på mig under långa strapatser. Det var verkligen underligt när man tänker tillbaka på det efteråt.
Båda beskrivningarna låter som något de flesta kvinnor går igenom under den första tredjedelen av en normal graviditet. Kanske det är något sådant som är aktuellt för Andreas83? Ska man gratulera? :D

Skriv svar