Ta bort smileys från forumet!

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Bör möjligheten att använda smileys på forumet tas bort?

Nej, behåll smileys. Jag är dum i huvudet, jag skulle även vilja ha pålagda skratt i verkliga livet när någon skämtar.
43
63%
Ja, ta bort smileys. Jag är kapabel till i alla fall ett minimum av självständigt tänkande.
25
37%

Antal röster: 68

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Ta bort smileys från forumet!

Inlägg av Jonas K » tor 22 maj 2008, 11:49

Vissa fenomen kan verkligen få en att ge upp och sluta tro på människan. Smileys är ett sådant fenomen. Sedan skriftspråkets födelse för femtusen år sedan har vi klarat oss utan små gula gubbar som markerar om det vi skrivit är roligt, sorgligt eller genant. Jonathan Swift hade ingen blinkande smiley i slutet av sin Ett anspråkslöst förslag, inte heller hade H.C Andersen någon ledsen smiley i slutet av sin Flickan med svavelstickorna.

Har vi idag verkligen blivit så dumma att vi måste använda oss av det otyg som de små gula gubbarna faktiskt är? Förekomsten av smileys skulle faktiskt kunna användas som evidens för det som folk på yttersta högerkanten kallar degenerering. Som en följd av förändrat evolutionärt urval har andelen idioter i populationen ökat, vilket smileys är en markör på. Att acceptera smileys är alltså att ge ved till brasan för skallmätare och slikt folk, och det vill vi väl inte.

Jag tycker nästan att man kan sträcka sig så långt som att säga att det är skriftspråkets död vi ser början på. Snart kommer antalet smileys att nå en kritisk massa. Det är mycket möjligt att text då kommer att uppfattas som ett onödigt bihang och vi kommer att kommunicera enbart med smileys. Det förekommer faktiskt redan, det finns en del inlägg som består bara av en smiley! Därför föreslår jag att det här forumet, som trots alla idioter som hänger här håller den allra högsta nivån av de svenska forum jag sett, tar på sig rollen av reaktionärt avantgarde och plockar bort möjligheten att använda smileys.

OBS: Ibland har jag gett efter för den galna värld jag lever i och själv postat någon smiley men varje gång jag gjort det har en liten bit av mig dött. Jag tänker aldrig göra det igen.

Användarvisningsbild
Pelle

Inlägg av Pelle » tor 22 maj 2008, 11:52

:roll:
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » tor 22 maj 2008, 11:56

.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 22 maj 2008, 12:02

Har du inget bättre för dig än att klaga på detta? :D

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » tor 22 maj 2008, 12:03

Jag försöker vara sparsam med smileys, men exempelvis :oops: och :roll: tycker jag ibland kan vara användbara. :wink: tycker jag inte om eftersom att jag tycker att folk bör förstå ironi ändå. Dom som inte gör det borde avrättas.

Användarvisningsbild
pema

Inlägg av pema » tor 22 maj 2008, 12:05

ErikS skrev:Dom som inte gör det borde avrättas.
Allvarligt?!

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 22 maj 2008, 12:29

Jag tycker att :mrgreen: :shock: :lol: 8-) , men inte :x :cry: !!
Annars :twisted: 8-) :o :) :shock: och 8-) :? :idea: :!: :!: eller :roll: :lol: :o :twisted: :!: :!: ???

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tor 22 maj 2008, 12:39

Jag brukar inte posta gubbar när jag skriver skriftspråk. Nätbaserade diskussioner, however, hamnar lätt i gränslandet mellan tal- och skriftspråk och brukar ofta ha konversationens funktion. I en konversation är det ju bra att kunna sätta fingret på den sinnesstämning som beledsagar informationen, vilket man såklart gör med kroppsliga signaler. Dessa signaler kan gubbar ersätta i viss mån.

I viss mån, alltså. Sedan är det också sant att det lätt slår över i känslomässig tarmtömning.

Användarvisningsbild
jam007

Re: Ta bort smileys från forumet!

Inlägg av jam007 » tor 22 maj 2008, 13:00

Jonas K skrev:Jag tycker nästan att man kan sträcka sig så långt som att säga att det är skriftspråkets död vi ser början på. Snart kommer antalet smileys att nå en kritisk massa. Det är mycket möjligt att text då kommer att uppfattas som ett onödigt bihang och vi kommer att kommunicera enbart med smileys.
Du menar att vi återgår till hieroglyfer :idea:
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 22 maj 2008, 13:00

(Insert Canned Laughter here)

"Striden" mot smileys gav jag upp 1999 på Fidonets Sweden Mail echomail.

Vill du köpa en finfin lans? Bara använd mot väderkvarnar två gånger förut.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Lomax

Inlägg av Lomax » tor 22 maj 2008, 13:04

Ha alltid smilies aktiverade: BildJa/Nej Bild.
Du kan ju välja i din egen profil om du vill se dem.Bild

Bild
Annars finns det ju resurser för att smycka sin text utöver de smiles som nu enkelt finns att tillgå.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 22 maj 2008, 13:13

Du har rätt i att att herrarna Swift och Andersen inte hade smileys, men detta beror på att de utförligt beskrev vartåt de ville komma med sina texter.
Dessutom verkar de ha deltagit i hätsla polemiker på sina håll.

Jag tycker det är viktigt att förstå vilket sinnestillstånd en okänd nätdebattör har. Kan inte se deras ansikten.

Resonemanget att "alla andra borde förstå hur jag känner just nu, utan några krumelurgubbar eller beskrivningar" känns lite väl asocialt.....

Tror att vi människor ständigt är på olika humör, sinsemellan, och en någorlunda empatisk debattör inser att andra inte kan gissa sig till hur h*n mår hela tiden.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 22 maj 2008, 13:14

Jag tror att det blir färre poster om man för varje post måste lägga samma möda som H.C Andersen gjorde när han skrev Flickan med svavelstickorna. Så detta handlar kanske inte så mycket om vilka som vill eller inte vill ha smileys, utan vilka som förstår skillnaden mellan ett inlägg i ett forum och en skönlitterär bok.

Edit: Hade inte behövt skriva detta om jag hunnit läsa inlägget från föregående talare.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
tanto

Inlägg av tanto » tor 22 maj 2008, 13:44

Ventromedial skrev:Jag brukar inte posta gubbar när jag skriver skriftspråk. Nätbaserade diskussioner, however, hamnar lätt i gränslandet mellan tal- och skriftspråk och brukar ofta ha konversationens funktion. I en konversation är det ju bra att kunna sätta fingret på den sinnesstämning som beledsagar informationen, vilket man såklart gör med kroppsliga signaler. Dessa signaler kan gubbar ersätta i viss mån.

I viss mån, alltså. Sedan är det också sant att det lätt slår över i känslomässig tarmtömning.
Precis så, det ersätter kroppsspråket till vis mån och språket i forum brukar ha en karaktär av konversation. Ett exempel är att det kan vara svårt att vara ironisk utan att folk tar det på allvar om man inte använder en :wink: .

Liknelsen med Flickan med svavelstickorna är således missvisande.
Honey Badger doesn't give a shit

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Inlägg av Jonas K » tor 22 maj 2008, 14:14

piotrr skrev:"Striden" mot smileys gav jag upp 1999 på Fidonets Sweden Mail echomail.

Vill du köpa en finfin lans? Bara använd mot väderkvarnar två gånger förut.
Då säger jag dig broder, plocka upp din lans själv. De må ha vunnit slaget den gången men kriget är långt ifrån över, även om det kanske ser mörkt ut. Detta är inte en tid för ryggradslösa Chamberlains utan för kompromisslösa Churchills! Du väljer själv vem du vill vara.
kaxiga Z skrev:Du har rätt i att att herrarna Swift och Andersen inte hade smileys, men detta beror på att de utförligt beskrev vartåt de ville komma med sina texter.
Precis, att utförligt beskriva vad man vill med sin text borde väl vara självklart för var och en som använder sig av det skrivna ordet.
kaxiga Z skrev:Jag tycker det är viktigt att förstå vilket sinnestillstånd en okänd nätdebattör har. Kan inte se deras ansikten.
Samtidigt som man inte ska underskatta skadan av att använda smileys överskattar man nog nyttan av dem. Hur mycket information överför egentligen en smiley? Du kan ju själv tänka dig att ditt ansikte var en smiley och du kunde anta ett fåtal olika ansiktsuttryck, det finns inget utrymme för något komplicerat minspel. Det skulle bli en del missförstånd i verkliga livet då också. Smileys är långtifrån en ersättning för de signaler vi skickar med alla våra ansiktsmuskler.

Likaså används faktiskt även smileys ironiskt. En gråtande smiley innebär sällan att användaren sitter och gråter vid tangentbordet, snarare innebär det ofta att han ”spelar” ledsen över ett inlägg.
kaxiga Z skrev:Resonemanget att "alla andra borde förstå hur jag känner just nu, utan några krumelurgubbar eller beskrivningar" känns lite väl asocialt.....
Helt rätt, det är ibland viktigt att förmedla vad man känner. Dock, krumelurgubbar är ett dåligt sätt och en utförlig beskrivning är ett bra sätt.
kaxiga Z skrev:Tror att vi människor ständigt är på olika humör, sinsemellan, och en någorlunda empatisk debattör inser att andra inte kan gissa sig till hur h*n mår hela tiden.
Sedan kan man ju överbetona vikten av att förmedla vad man känner. Det viktigaste är ju oftast sakinnehållet, inte vilket känslotillstånd användaren befinner sig i.
Anders H skrev:Jag tror att det blir färre poster om man för varje post måste lägga samma möda som H.C Andersen gjorde när han skrev Flickan med svavelstickorna. Så detta handlar kanske inte så mycket om vilka som vill eller inte vill ha smileys, utan vilka som förstår skillnaden mellan ett inlägg i ett forum och en skönlitterär bok.
Att det skulle bli färre poster utan smileys är ju något som ska in på pluskontot, det är ju bara bra.

Jag tycker för övrigt du ska tänka dig noga för både en och två gånger. Fråga dig Anders H, vad kommer du att svara dina barnbarn när de frågar dig vad du gjorde när smileysarna bredde ut sig och fördumningen med dem? Att du inte gjorde någonting eller kanske till och med spädde på eländet? Kommer du att kunna se dem i ögonen och säga det? Du kan ju då försöka ursäkta dig med att du gjorde en evolutionssida för att motarbeta kreationism och religiös enfald, men det blir lite som att säga att man matade de hungrande änderna på vintern samtidigt som man inte gjorde något åt nazisterna som marscherade på gatorna.

Skriv svar