Robert O. Young, Innerlight och Ph-miracle

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Markus

Robert O. Young, Innerlight och Ph-miracle

Inlägg av Markus » tor 13 okt 2005, 20:27

En släkting mailade mig för att informera om en metod för hälsosamt levende. Han hänvisade mig till phmiracleliving.com. Jag har forskat lite och mailat lite fram och tillbaka.

Det hela verkar gå ut på att man ska stabilisera ph-värdet i kroppen och därmed bli frisk från det mesta. Diagnoser görs mha LBA, levandeblodanalys.

Jag hittade följande på Quackwatch, Acid/Alkaline Theory of Disease Is Nonsense och
Live Cell Analysis: High-Tech Hokum
De hade även lite information om Young som person.

I deras Innerlights Pressmaterial bl.a. följande om mannen bakom idéerna, Robert O Young:
phpmiracle skrev:Some of his most notable accomplishments include: developer of a new theoretical paradigm called the Mycozymian Theory; a biological process called Pleomorphism; and the discoverer of the etiology of diabetes, cancer, and atherosclerosis.
En sökning på pubmed ger inga träffar på Robert O Young eller Mycozymian. Pleomorphism ger träffar, men inte med honom som författare.

I ett svar från min släktings upline dras stora växlar på att Robert är med i något NASA projekt, de vill ju ha det bästa. På hans sida står detta om hans kontakter med NASA:
phmiracle skrev:Dr. Young has been honored with an invitation to sit on the Vegetarian and Fasting Committee for NASA's earth and space missions
Jag finner detta osannolikt och kan inte hitta några referenser till young på NASAs sida.

Innerlight verkar vara en MLM-organisation

Några som har några kommentarer eller stött på Innerlight, Robert O young eller Ph-metoden i andra sammanhang?

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 17 okt 2005, 07:54

denna sida kunde man läsa följande:
Dr. Young's research findings have been published in several noted journals, including The Journal of Alternative and Complementary Medicine. (Sympathetic Resonance Technology, Scientific Foundations and Summary of Biologic and Clinical Studies, Dec. 2002, Vol. 8, No. 6: 835-842.)
Jag mailade förlaget och fick följande svar från Tom Mulak, Vice President Mary Ann Liebert, Inc. Publishers
Tom Mulak skrev:Beverly Rubik is the SOLE author of that paper from our peer-reviewed journal JOURNAL OF ALTERNATIVE AND COMPLEMENTARY MEDICINE. Dr. Young’s unpublished study from March 2002 is mentioned on page 836. Draw your own conclusion regarding Young’s claim vis-à-vis this impeccable journal of ours.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 17 okt 2005, 15:50

Det var ett rätt surt svar för att vara en editor, han är nog rätt trött på att höra om den nissen. Vad jag vet är det direkt livsfarligt att försöka justera blodets pH ens på decimalen så det blir fem ankor av fem möjliga från mig.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 17 okt 2005, 18:23

Vitnir skrev:Vad jag vet är det direkt livsfarligt att försöka justera blodets pH ens på decimalen
Då jag inte kan så mycket om medicin försöker jag komma åt Youngs trovärdighet på andra sätt.

Vad jag ändå förstått om att ändra pH är följande. pH i blodet ska ligga mellan 7,35 och 7,45 för att enzymer ska fungera. Har man en nivå utanför dessa värden drabbas man av allvarliga komplikationer. Lägre pH kallas acidos och högre alkalos. Kroppen är väldigt bra på att kompensera för förändringar av pH, genom andning och njurarna. Innan pH ens ändras finns flera buffertsystem som håller det stabilt.

Det enklaste sättet att mixtra med pH är andningen. Hyperventilation höjer pH, men det återställs strax efter att man börjat andas normalt.
Problem med metabolismen kan leda till metabolisk acidos, men för att drabbas av metabolisk acidos genom kosten krävs att man dricker t.ex ethylen glykol eller ammoniumklorid, frätande grejer.

Så, Vitnir har rätt. Vidare är det inte särskilt lätt att mixtra med pH via kost och kosttillskott.

Mer läsning om syrabalans:
Acid Base Balance, Dr Stephen Drage & Dr Douglas Wilkinson
Acid/Alkaline Theory of Disease Is Nonsense

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » mån 17 okt 2005, 22:16

Markus skrev:denna sida kunde man läsa följande:
Samt även detta:
In 1994, Dr. Young discovered the reality of biological transformation of red blood cells into bacteria and bacteria to red blood cells. He has since documented several such transformations.
Det skulle jag vilja se lite belägg för...

RatherSwedish

Inlägg av RatherSwedish » tis 18 okt 2005, 16:01

Bod skrev:
Markus skrev:denna sida kunde man läsa följande:
Samt även detta:
In 1994, Dr. Young discovered the reality of biological transformation of red blood cells into bacteria and bacteria to red blood cells. He has since documented several such transformations.
Det skulle jag vilja se lite belägg för...
Jag med. Bakterier är prokaryoter, humana celler är eukaryoter. Skillanderna mellan dessa i uppbyggnad är mycket stor. Dessutom har röda blodceller inga kärnor. Vem som helst kan förstå att han pratar strunt.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 18 okt 2005, 17:22

RatherSwedish skrev: Jag med. Bakterier är prokaryoter, humana celler är eukaryoter. Skillanderna mellan dessa i uppbyggnad är mycket stor. Dessutom har röda blodceller inga kärnor. Vem som helst kan förstå att han pratar strunt.
Skillnaden är enorm. Röda blodkroppar är inga levande organismer eller ens celler. De har ingen cellkärna eller några organeller överhuvudtaget. De är bara stora proteiner. Att kalla det strunt är det minsta man kan säga.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 18 okt 2005, 18:07

Jag har mejlat Young och frågat var jag kan läsa mer om dessa transformationer. Nej, jag förväntar mig inget vettigt svar.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » tis 18 okt 2005, 18:26

Bod skrev:Jag har mejlat Young och frågat
Utmärkt. Lova att jag får ta del av ev. svar.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tor 20 okt 2005, 15:42

Självklart! Men än så länge är det tyst från den store Young & hans kumpaner.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tor 20 okt 2005, 21:22

På hans hemsida anges American College of Alabama som den institution han erhållit sina titlar från. Kollade på en lista över de universitet och college som finns i Alabama och det finns inte med där. Mejlade och frågade hur detta komer sig. Fick ett svar från någon sekreterare:

Sorry about any confusion. Here I have attached a listing of Dr Young's
credentials. Hope this helps.

Listan anger ingen institution överhuvudtaget utan skryter bara med hur fantastiskt Young är. Kolla bara vad som står överst på "listan".
"Dr. Young may be on the threshold of a new biology whose principle, if proven could revolutionize the biology and medicine worlds".

atomkraft

Inlägg av atomkraft » lör 22 okt 2005, 01:09

Markus skrev:
Vitnir skrev:Vad jag vet är det direkt livsfarligt att försöka justera blodets pH ens på decimalen
Vad jag ändå förstått om att ändra pH är följande. pH i blodet ska ligga mellan 7,35 och 7,45 för att enzymer ska fungera. Har man en nivå utanför dessa värden drabbas man av allvarliga komplikationer. Lägre pH kallas acidos och högre alkalos. Kroppen är väldigt bra på att kompensera för förändringar av pH, genom andning och njurarna. Innan pH ens ändras finns flera buffertsystem som håller det stabilt.
Om jag inte missminner mig är lägre pH än 7,35 inte heller något större problem. Det är först när du kommer ner på 6,8 som du dör. Även om det kan verka lite så är ju hela blodet ett buffertsystem och sådana tål oändligt mer stryk än man tror.

Sen skulle jag vilja se omvandlingen från blodkropp till bakterie. Hot-diggity-damn vad det vore en upptäckt... om det nu faktiskt var sant.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tor 03 nov 2005, 21:02

Det är väldigt tyst från Young...Men de har lagt upp videon nu.
http://www.phmiracleliving.com/press-kit.htm
Är det någon som begriper vad som sker på videon?

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » ons 16 nov 2005, 23:37

Långt om länge damp det ned ett svar. Osignerat, endast innehållande denna mening:

"The biological phleomofisism video shows this."

Phleomofisism låter som ett påhitt (fick mig att skaratta). Ordet går inte att hitta på Google eller Pub Med. Är här någon medicinare som kan kommentera saken? I den mån det är lönt. Young&co vet själva att det inte finns något vettigt svar på frågan och kommer aldrig att lämna ett seriöst svar.
Jag har inte ställt fler frågor till Young och gitter inte göra det heller. Uppenbarligen har man inget för det. Nej, jag hade inte väntat mig något annat heller.

SuperDupe

Stolleri-stollera

Inlägg av SuperDupe » ons 16 nov 2005, 23:55

Bod skrev:Ordet går inte att hitta på Google eller Pub Med.
Jag är ingen medicinare, men jag tror mig ändå kunna ge denna sansade kommentar: vilket obeskrivligt, oerhört nonsens när vederbörande inte ens lyckas slänga ihop kombinationer av bokstäver som ger en träff på Google. För att inte tala om respektlöst.

Skriv svar