Kan man avfärda healing?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
koltrasten

Re: Kan man avfärda healing?

Inlägg av koltrasten » tor 01 aug 2019, 22:38

kipphebel3 skrev:
sön 10 feb 2019, 11:27
Vad mer krävs då ?
Ett antal studier publicerade i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter.

Sedan måste du skilja på "healing" och "massage" eller "beröring". De flesta mår bättre av litet massage eller beröring och en bra massage kan hjälpa till att lösa upp trötta muskler, men det är liksom en annan sak.

Om du vill kan du studera de försök son gjorts med förbön. Det har gjorts ett antal hyfsat väl uppbyggda försök med förbön och de visar alla att det inte fungerar.

Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP) in cardiac bypass patients: a multicenter randomized trial of uncertainty and certainty of receiving intercessory prayer.
Bönen fungerar visst, studier har gjorts som visat på detta Källa Micael Grenholm Dokumenterade mirakler sid 39-51. På sid 42 nämns en studie som var dubbelblind och publicerad med peer-review i southern medical journal. Därmed MÅSTE det ju vara bevisat att förbön fungerar.
Ni kan även lyssna på detta här https://dokumenterademirakler.se/podden/ välj avsnitt 3.

Se även https://en.wikipedia.org/wiki/Heidi_Bak ... Mory2010-7 som bevis på att helande fungerar titta särskilt på not 7 där finns en studie som visar på detta. Ett tydlgit tecken på existensen av en andlig värld men det går att diskutera om det handlar om god eller ond andemakt då det finns kristna som betraktar Heidi Baker som en villolära och man kan också tänka sig att muslimer skulle förklara detta med att det är ett verk av ond andemakt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 09 aug 2019, 11:46

Jag visar på ett antal studier som visar att förbön inte fungerar och då kontrar du med EN studie som påstår att det skulle fungera???? Kan du vara snäll och ge mig en länk till din studie, i stället för att hänvisa till en bok jag inte har?

Är det kanske denna? Har du läst den? Kan du kanske se svagheter i den?

https://pdfs.semanticscholar.org/9c68/a ... f1dd1f.pdf
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 09 aug 2019, 13:26

Noterar att de två exempel du nämner verkar hänvisa till samma studie. Är du villig att läsa igenom den och diskutera den med mig?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
katten

Inlägg av katten » ons 14 aug 2019, 11:17

Har en väninna, eller rättare sagt f.d. väninna som i åratal talat om Reiki Healing och som velat skicka healing till mig trots att jag ej är intresserad. I vintras bodde jag hos henne ett par nätter, tills vi blev osams. Hon tog ånyo upp Reiki Healing som samtalsämne, och då ställde jag frågor. Vad för energi använder man? Svaret var energi, men vilken typ av energi undrade jag. Det slutade med att jag tydligen provocerade henne med mina frågor. Dock tipsade jag om att om hon kan visa på effekt av Reiki Healing utöver placebo finns en hel dela pengar att förtjäna. Även ett Nobelpris i både medicin och fysik kan vara möjligt! Höll en liten monolog om neutriner som man kan mäta och som passerar våra kroppar i miljarder utan att vi märker det. Finns det någon slags kosmisk energi som dessutom är helande så borde den ju gå att mäta med tanke på de instrument vi har idag. Det var provocerande, dock är jag ingen akademiker men det är hon. Mycket förvånad över att det urartade så. Hade hoppats på en ärlig diskussion om healing och en förklaring av teoribildningen bakom. Det slutade med att hon sa att det är en religion, fast det påstår ju Reiki-anhängare att det inte är? På frågan om vilken metod hon anser som den bästa för att avgöra om något fungerar eller inte så var svaret -den egna upplevelsen. Inte heller hade hon läst någon vetenskaplig litteratur om alternativmedicin! Detta är en akademiskt utbildad statlig tjänsteman. Blev lite ställd då jag förväntat mig en intressant diskussion och inte en massa upprördheter angående mina frågor om healingmetoden Reiki.
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 14 aug 2019, 13:54

Problemet rätt allmänt är att vissa personer identifierar sig så starkt med sin tro att de tar all diskussion som en förolämpning. Jag försöker uppriktigt diskutera utan att döma eller nedvärdera. Mitt erbjudande till koltrasten kvarstår. Jag diskuterar gärna den studien om hen fortfarande är intresserad!

koltrasten

Inlägg av koltrasten » lör 21 sep 2019, 15:51

kipphebel3 skrev:
fre 09 aug 2019, 11:46
Jag visar på ett antal studier som visar att förbön inte fungerar och då kontrar du med EN studie som påstår att det skulle fungera???? Kan du vara snäll och ge mig en länk till din studie, i stället för att hänvisa till en bok jag inte har?

Är det kanske denna? Har du läst den? Kan du kanske se svagheter i den?

https://pdfs.semanticscholar.org/9c68/a ... f1dd1f.pdf
Svagheter ? vad tänker du på i så fall ? Ser du någon svaghet i studierna du länkat ?

koltrasten

Inlägg av koltrasten » lör 21 sep 2019, 22:40

kipphebel3 skrev:
sön 10 feb 2019, 11:27
Vad mer krävs då ?
Ett antal studier publicerade i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter.

Sedan måste du skilja på "healing" och "massage" eller "beröring". De flesta mår bättre av litet massage eller beröring och en bra massage kan hjälpa till att lösa upp trötta muskler, men det är liksom en annan sak.

Om du vill kan du studera de försök son gjorts med förbön. Det har gjorts ett antal hyfsat väl uppbyggda försök med förbön och de visar alla att det inte fungerar.

Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP) in cardiac bypass patients: a multicenter randomized trial of uncertainty and certainty of receiving intercessory prayer.
Är det "det stora böneexperimentet" som Dawkins skrivit om ?. Det kan i alla fall inte användas som argument mot kristen bön då det var en Newagekyrka som bad källa: https://dokumenterademirakler.se/podden/ del 3 Bönestudiers historia. Dock skulle kanske muslimer i en del oppositionella kristna hävda att det är ond andemakt som ingriper i kristna böner som där beskrivs.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 22 sep 2019, 08:04

Visa då exempel på att bön från mainstreamkristna fungerar. Har skolskjutningarna/massskjutningarna i USA upphört?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 22 sep 2019, 20:18

Svagheter ? vad tänker du på i så fall ? Ser du någon svaghet i studierna du länkat ?
Du hänvisar (indirekt) till studier gjorda i Afrika. Studier som sägs påvisa att förbön skulle ge bättre syn och hörsel. Har du studerat hur de undersökningarna var upplagda? Det finns uppenbara svagheter i dem som gör att man kan avfärda resultaten. Har du en aning om vilka dessa svagheter är? De är ganska uppenbara!

Skriv svar