Vad är Aloe Vera Gel?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
SuperDupe

Vad är Aloe Vera Gel?

Inlägg av SuperDupe » fre 04 nov 2005, 17:34

Forever Living Products heter ett företag som säljer bland annat en produkt som heter Aloe Vera Gel. Känner någon till något om detta företag och/eller mer allmänt om Aloe Vera? Är det nyttigt, onyttigt eller onödigt?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 04 nov 2005, 18:03

Har en Aloe hemma på fönsterbrädan. Växer nästan som ogräs. Skär man av ett av bladen rinner det ut ordentligt med en färglös och närmast sirapsseg vätska. Denna lär innehålla antioxidanter som kan ha läkande effekt på hud (t ex vid brännskador).

SuperDupe

Aloe Vera Gel - litervis med livskraft

Inlägg av SuperDupe » fre 04 nov 2005, 18:29

Ah, jag ser att namnet är lite missvisande: det här handlar om någonting som man ska dricka, trots "Gel".

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » fre 04 nov 2005, 18:39

Sukram
Kontakt:

Inlägg av Sukram » sön 06 nov 2005, 13:47

Aloe vera sägs vara svalkande och lindrar insektsbett och brännskador. Man stryker det även på småsår och det sägs påskynda läkningen. Bekanta till mig hävdar att det har funkat bra och jag har prövat själv. För invärtes bruk däremot är jag skeptisk. Varför ska man dricka hudsalva? Det sägs att vissa personer reagerar starkt allergiskt på A. vera när man förtär det.

En vännina till min mamma råkade ut för det och hon var besviken på vänninan som hade rekomenderat det. Hon trodde först att det var säkert eftersom vänninans man var utbildad homeopat, iof så brukar folk inte vara allergiska mot utspätt vatten men denna gången mådde hon dåligt av hans rekomendationer. Tyvärr ser man sällan den varningen i alla flaschiga reklamkampanjer för A. vera produkter.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » mån 07 nov 2005, 13:14

Aloe-gel har sålts i pyramidförsäljning (precis som den sk "Noni-juicen") vilket inte ger speciellt trovärdiga vibbar. En kompis till mig sålde den (dyrt som 17) men trots att han själv använde den hade han inte mer lovord att ge än att den var god att grogga på.

Barbapappa

Inlägg av Barbapappa » mån 07 nov 2005, 14:46

Jag har rätt bra erfarenhet av den men främst om ja bränt mig i solen Sen fins de olika sorter de fins en av dom som inte bör fås i ögat elelr ansickte pluss inte ska ätas anars är den ofarlig som entrasig gummisnodd och kanske tillomed riktigt smarrig
Kom ihåg att glömma

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 07 nov 2005, 19:21

Jag har hört att någon Aloe Vera-dryck ska innehålla något tvålämne som skulle hjälpa magen att lösa slaggprodukter.

Detta bekräftas av denna sida.
- Ett viktigt ämne i Aloe Vera är saponin, som är ett naturligt tvålämne som hjälper oss bli av med slaggprodukter i tarmsystemet.
Något som jag tycker låter lite onödigt.

Pubmed ger en del träffar på både saponin och Aloe Vera om någon vill undersöka saken.

Hixxus Trexxudur

CITAT FRÅN TUB!

Inlägg av Hixxus Trexxudur » mån 07 nov 2005, 20:02

Har en Aloe Vera gel framför mig, kan citera lite av det som står på den:
ee... ok _någonstans_ framför mig, rörigt skrivbord hehe.. ett ögonblick!
ok...

ALOE VERA
gelly

"forevern living products"

"Enjoy the natural essence of pure 100% stabilized aloe vera gel in a smooth translucent base. Alore Vera Gelly is especially prepared for topical appilication to moisturize, soothe and condidtion. Its non-irritating action makes Aloe Vera Gelly an ideal companion for your skin."

Det är väldigt bra för din hy iaf.
I was found in a box in the sea. Wanna be me?

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » mån 07 nov 2005, 20:10

Hixxus Trexxudur skrev:Har en Aloe Vera gel framför mig
Står det något om invärtes bruk?

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » tis 08 nov 2005, 18:38

Jag tror ni diskuterar olika produkter.

Bild
Detta är "Aloe Vera Gel", som det är meningen att man ska dricka. Alltså den produkt Superdupe syftar på.

Bild
Detta är "Aloe Vera Gelly", som är man stryker på huden, och inte har med denna tråd att göra.

Hixxus Trexxudur

Inlägg av Hixxus Trexxudur » lör 12 nov 2005, 01:41

Markus skrev:
Hixxus Trexxudur skrev:Har en Aloe Vera gel framför mig
Står det något om invärtes bruk?
Står faktiskt ingen beskrivning för hur den ska användas. Det jag skrev är det som står på tuben. Har du invertes problem i huden så är den djupverkande, fast verkar ju inte vara den produkten som var aktuell i denna tråd.
I was found in a box in the sea. Wanna be me?

Spunken

Inlägg av Spunken » lör 12 nov 2005, 21:06

Har haft både aloe vera juice (som man dricker) hemma och har en burk som heter Aloe99 här som är en gel som man smörjer på huden. Kan inte säga att jag märkt av några speciella resultat men gelen är skön att dra på huden om den är torr eller liknande.

I övrigt är väl aloe vera en slags universalprodukt som tycks (sägs) var bra för i princip allting. Finns extremt många aloe vera-produkter så helt kasst kan det inte vara.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » sön 13 nov 2005, 00:38

Spunken skrev: I övrigt är väl aloe vera en slags universalprodukt som tycks (sägs) var bra för i princip allting.
Hmmm...
Spunken skrev: Finns extremt många aloe vera-produkter så helt kasst kan det inte vara.
Ät koskit - miljoner flugor kan inte ha fel!

Spunken

Inlägg av Spunken » sön 13 nov 2005, 22:43

Vad hummar du om? Väntade mig en flug-kommentar, men hade du tänkt lite längre hade du förstått att anledningen till att det finns så många produkter och att så mycket säljs är för att folk gillar det och får ut något av det - följaktligen kan det som sagt inte gärna vara helt kasst.

Skriv svar