Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Bästa sågningen

Inlägg av Tryggve » lör 13 okt 2018, 11:52

elron skrev:[quote="Tryggve"
Sant. Då måste Orwell rimligen ha varit avundsjuk på henne.
Under förutsättning att han förstod svenska eller att Kallocain var översatt till engelska. Och att han läst boken.[/quote]
Jag var inte jätteseriös i det svaret. Boken verkar finnas på engelska, men när den översattes vet jag ej.

Nå, åter till topic kanske. Sågningar.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 13 okt 2018, 18:45

Tryggve skrev:Boken verkar finnas på engelska, men när den översattes vet jag ej.
FYI: 1966.

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » sön 14 okt 2018, 09:09

Förefaller därför sannolikt att Orwell inte var avundsjuk på Boye. Så det påståendet kan vi nog såga. Däremot hade Asimov som dog 1992 åtminstone chansen att läsa den engelska översättningen och bli avundsjuk.
Cogito, ergo Cartesius est

Användarvisningsbild
elron

Inlägg av elron » sön 14 okt 2018, 12:51

Dock kände Orwell till Eugen Samjatins Vi som publicerades på engelska för första gången 1924. Med stor säkerhet bekant även för Huxley och gissningsvis även för Asimov. Möjligen också för Boye. Vet inte om detta verk var översatt till svenska under hennes levnad, men då hon tagit studenten bör hon ha förstått engelska. Avundsjuka ? - vet ej, men åtminstone vad gäller Orwell var Vi otvivelaktigt en inspirationskälla.
Så vitt jag vet har emellertid ingen av de nämnda författarna sågat Samjatins bok och det gör inte heller jag, så ursäkta för avvikelsen från ämnet för denna tråd.
Cogito, ergo Cartesius est

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » fre 26 okt 2018, 12:31

De båda norska new age-skojarna Prinsessan Märtha Louise (f.ö Norges främsta levande argument för republik) och Elisabeth Nordeng sög ut den sista bedragarkronan från sin "änglaskola" för något år sedan och ägnar sig nu åt att lura av folk deras pengar genom att babbla om "Högsensitivitet". Som vanligt producerar de två bedragarna inget annat än mumbo-jumbo och deras senaste bok (läs: "ansamling av förstört papper och förstörd trycksvärta") får betyg 1 av sex möjliga och sågas jäms med fotknölarna i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/kultur/denne-b ... e/70342764

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 14 nov 2018, 09:50

Jordan Peterson sågas:
http://henrikbranden.se/2018/11/05/pseu ... P1stR_rWyM
Peterson och könsskillnader
De här galenskaperna är dock bara småpotatis i jämförelse med vad som kommer i nästa kapitel, under Petersons andra råd, om ens ansvar för att utgå från att man själv har ett ansvar. Avsnittet börjar med närmast metafysiska resonemang om ordning och kaos (där han inte bryr sig ett vitten om att termodynamik haft betydligt mer än Jungpsykologi att säga om de begreppen). ”Ordning” är allt som Peterson tycks gilla, ett lyckligt äktenskap, folkstammen, religionen, hemmets härd, tåg som går efter tidtabellen. ”Kaos” är allt det andra, jobbiga.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
PikeWake

Inlägg av PikeWake » tor 17 jan 2019, 11:14

En sågning av Tunguska-klass av SVT:s "Bandet och jag":

https://arbetet.se/2019/01/17/svts-eget ... a-klapare/
Ingen skulle behöva pina sig igenom denna sönderbombade ruin till meta-mischmasch, fyra skärseldslånga timmar som inte kan ha passerat ett enda nyktert omdöme innan de pumpades ut.

Dags att bikta er i båset, public service. Är det inte läge att ni inför blåstvång på era produktioner, så att vi slipper sådana här pruttfulla Titanic-angörningar?
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 17 jan 2019, 12:46

PikeWake skrev:
tor 17 jan 2019, 11:14
En sågning av Tunguska-klass av SVT:s "Bandet och jag":

https://arbetet.se/2019/01/17/svts-eget ... a-klapare/
Ingen skulle behöva pina sig igenom denna sönderbombade ruin till meta-mischmasch, fyra skärseldslånga timmar som inte kan ha passerat ett enda nyktert omdöme innan de pumpades ut.

Dags att bikta er i båset, public service. Är det inte läge att ni inför blåstvång på era produktioner, så att vi slipper sådana här pruttfulla Titanic-angörningar?
Aaahh, Christoffer Jonsson. En gång ung, arg och välformulerad skribent i, bland annat, Close-Up Magazine. Trevligt att se att han inte blivit mindre arg och välformulerad med åren.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » sön 03 feb 2019, 10:00

Thomas P skrev:
tis 09 okt 2018, 19:24
Läs "Murder at the ABA" där Asimov har med sig själv som karaktär och driver med sin bristande förmåga till miljöskildringar etc.
Jag har lånat "Murder at The ABA". på The Internet Archive, och visst driver Asimov en del med sig själv, sina personliga egenheter och att han skriver väldigt många böcker, men trots att jag letat efter det har jag inte hittat att det sägs något om Asimovs skönlitterära stil, såsom bristande miljöskildringar, personteckningar m.m. Utan tvivel var Asimov medveten om sina brister i detta avseende, men det verkar inte nämnas i "Murder at the ABA".

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 03 maj 2019, 16:22

"Ian McEwan skriver scifi som en ung gymnasist med orubbligt självförtroende "

Tänkvärd sågning:
https://www.dn.se/kultur-noje/hanna-fah ... ortroende/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 06 maj 2019, 08:32

Ah.. Har han kommit ut med en ny? Måste köpa den :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 06 maj 2019, 11:37

En sågning av Hanna Fahl kan mycket väl fungera som en rekommendation.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 06 maj 2019, 13:20

Dock har McEwan so jag följt och läst sedan tidigt 80-tal tacklat av, kanske med ålderns rätt. Tyckte att några av de senare som "Sweet Tooth" eller "Solar" inte hade samma skärpa som "The Child in time" eller "The comfort of strangers", men "On Cesil Beach" var lysande.

"Solid Geometry" är förresten hel underbar!

Skriv svar