Thomas Quick

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
skeptiskelars

Re: Thomas Quick

Inlägg av skeptiskelars » mån 14 apr 2014, 11:54

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » sön 03 aug 2014, 15:18

Var är alla inblandade?
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 18 aug 2014, 17:13

Nu finns dokumentären Kvinnan bakom Thomas Quick att se på YouTube.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 04 okt 2014, 14:04

skeptiskelars skrev:Hemma-hos-reportage hos rättshaveristerna.
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.7022 ... attfardig-
Hur fördela skuldbördan mellan dessa? Efter att ha läst Josefssons utmärkta genomgång kan jag inte se annat än att den som bär störst ansvar är professor Christiansson, främst med tanke på hans kompetens - både den reella och den formella. Penttinen var ingen mordutredare, Kvasten hade i huvudsak sysslat med ekonomiska brottslingar och Stigsson fick material till en kioskvältare i knät. Men Christiansson hade, som händelserna utvecklade sig, möjlighet att direkt punktera skrönorna och förhindra skandalen. Åklagaren tog nämligen in honom just för att få en second opinion i förhållande till den psykiatriska expertisen som hade betecknat Quicks berättelser som trovärdiga.

Förvillarpriset kanske inte kan utdelas retroaktivt?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 04 okt 2014, 14:15

Lambertz postade nyss ett foto från sin fjärde träff med "Quick-gruppen". Får se om Fri Tanke släpper hans nya bok om fallet Quick. Sturmark verkar tycka att det kan vara bra att gå "mot strömmen" i detta fall.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 04 okt 2014, 21:00

devadatta skrev:Lambertz postade nyss ett foto från sin fjärde träff med "Quick-gruppen". Får se om Fri Tanke släpper hans nya bok om fallet Quick. Sturmark verkar tycka att det kan vara bra att gå "mot strömmen" i detta fall.
Var postade han fotot ?
Har du en länk ?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 12 okt 2014, 12:41

När man just håller på och läser Mannen som slutade ljuga är det frustrerande overkligt att se sånt här. Vad är det med psykoterapin egentligen?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/skadli ... sykvarden/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/terape ... dlingarna/

(Sen har jag hittills förstått det som att Sture B. ljög medvetet hela tiden, snarare än att få faktiska falska minnen. Men de som fått falska minnen inplanterade är desto fler och ännu allvarligare.)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Göran Getläpp

Inlägg av Göran Getläpp » mån 13 okt 2014, 11:23

Hexmaster skrev:När man just håller på och läser Mannen som slutade ljuga är det frustrerande overkligt att se sånt här. Vad är det med psykoterapin egentligen?
Vad ÄR psykoterapi egentligen?

Är det vetenskap eller pseudovetenskap?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 13 okt 2014, 11:51

Matte skrev:Förvillarpriset kanske inte kan utdelas retroaktivt?
Det tror jag inte är något problem. Det är ju inte bara det personerna gjort under det gångna året som räknas. Föreslå Christiansson för förvillarpriset 2014 du!

onslow

Inlägg av onslow » tor 30 okt 2014, 16:19

Göran Getläpp skrev:
Hexmaster skrev:När man just håller på och läser Mannen som slutade ljuga är det frustrerande overkligt att se sånt här. Vad är det med psykoterapin egentligen?

Ja inte f.. är det vetenskap, snarare fri teater elle något åt det hållet, Vi talar om typ Freud osv.
Apråpå artiklar i massmedia så hade DN i våras en rolog artikel av Etienne Glaser om Monika Norell, den var på nivån: MN var en snäll dam som tyckte om hundar och katter!? Ja man tar sig för pannan.
I am still confused but on a higher level

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 30 okt 2014, 22:08

Göran Getläpp skrev:

Du kanske ska googla lite kring begreppen psykoterapi, psykoanalys o psykodynamisk.

Du verkar blanda ihop det hela.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 31 okt 2014, 11:15

onslow skrev:Apråpå artiklar i massmedia så hade DN i våras en rolog artikel av Etienne Glaser om Monika Norell, den var på nivån: ...
Är det Margit Norell du menar?

onslow

Inlägg av onslow » fre 31 okt 2014, 12:48

oops! :oops: :oops:
I am still confused but on a higher level

JohJoh

Inlägg av JohJoh » tor 06 nov 2014, 08:01

Lambertz är på gång med sin bok skriver till Dan Josefsson på Aftonblaskan:

"Inom parentes vill jag säga en sak som jag hoppas kan stanna mellan oss, tills vidare i varje fall. Jag tycker det är synd att vi krigar. Jag tror att du vill göra ett gott jobb, gräva, avslöja röta och sådant. Det är ett jätteviktigt arbete. Du kan göra mycket nytta under ditt återstående yrkesliv och bli en mycket uppskattad journalist i den mån du inte redan är det. Med Quickärendet är det faktiskt så att det är alldeles uppenbart att det inte var fråga om någon rättsskandal när Quick/Bergwall fälldes. Går man igenom bevisningen ser man att den netto ligger klart över 100 %. "

Och i samma stil fortsätter det.
Vi verkar ha ett justitieråd i HD som totalt saknar verklighetsförankring. Känns si-så-där...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19811466.ab
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 06 nov 2014, 12:03

JohJoh skrev:Lambertz är på gång med sin bok
Få se om det blir Fri Tanke som ger ut den.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Skriv svar