Mikro-myter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Mikro-myter

Inlägg av Hexmaster » tis 03 jan 2006, 17:26

Märkligt vad det finns myter om mikrovågsugnar. De här kände jag till:
- Hon som mikrade katten (...)
- Hon som mikrade huvet (..!)
- Mikron försör näringen

Nu så fick jag en till (hej bear!):
- Mikron värmer mat inifrån

Att det inte är sant har jag ju känt själv, men när jag googlade runt efter exempel, motbevis etc. så fann jag långt märkligare ting:
Aluminium och kärl av metall får användas i mikrovågsugnen men metallen hindrar mikrovågorna att nå maten från alla håll och ger upphov till störningar i ugnens mikrovågsfält. Resultatet kan bli ojämn värmning.
www.primavi.se

Jag har ALLTID hört, eller åtminstone trott, att metall i mikron är ett jätte-inte eftersom det blir någon sorts gnister-fyrverkeri; men enligt denna sida (fler finns) skulle resultatet alltså inte vara mer dramatiskt än kall mat..!?

Och Electrolux vet jag inte vad jag ska tro om:
Och ta även bort alla metallföremål och förslutningar som innehåller metall, annars kan det uppstå gnistor i mikron.
...
När du värmer vatten i mikron, tänk på att temperaturen kan stiga till över 100 grader. När du sedan rör koppen eller lägger exempelvis en tepåse i vattnet, kan det plötsligt koka över - med risk för brännskador. Du kan undvika detta genom att ställa en metallsked i koppen. Metallen tar då upp överskottsvärmen från vattnet. Det bildas inte heller gnistor eftersom strömmen leds från skeden ner i vattnet.
www.electroluxhome.se

Strömmen leds - ner i vattnet? En kastrull med vatten i borde funka? Va?

Enligt Wikipedia spelar formen roll:
Microwaving small, smooth, solid metal objects without pointed ends (for example, a spoon) can sometimes be safe, and usually does not produce sparking. Forks, however, will readily produce sparks when placed in the microwave. This is because while it acts as an antenna, absorbing microwave radiation just like other metal objects such as the spoon, the pointed ends of the fork will act to concentrate the electric field formed at the tips.
Wikipedia

Sven Nordenstam

Inlägg av Sven Nordenstam » tis 03 jan 2006, 17:48

Kan det vara så att Electrolux menar att man ska stoppa i skeden efter att man tagit koppen ur ugnen? Att skeden skulle ta upp överskottsvärmen i vattnet medan anordningen är inne i mikron oavsett hur mycket man krämar på verkar väl konstigt, eller?

Jag har själv sett gnistfenomenet i fråga. Om jag minns rätt var det utanpå en kopp som hade någon form av guldfärgad glasyr eller emalj, eller vad det heter, utanpå. Det blev inte direkt ett fyrverkeri, mer som att det gnistrade på ytan. Det kan antyda att en hel kastrull ger upphov till ännu mer gnistor. Jag vet dock inte vad konsekvensen av gnistorna kan bli. Det vore skoj om någon kunde berätta. Allt annat lika kan man ju tycka att det är festligare att titta på något som värms i mikron om det blir gnistor och annat kul än annars.

Sven Nordenstam

Inlägg av Sven Nordenstam » tis 03 jan 2006, 17:49

Ojsan, läste visst inte så noga där. Electrolux pratar ju om ström, så min hypotes faller direkt. Sorry!

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » tis 03 jan 2006, 17:52

denna sida kan man bl.a. läsa om de olika mikro-myter Mythbusters testade i ett avsnitt. Angående myten jag tipsade om - vilken jag själv har hört då och då - står det så här:
To check another part of the myth, that microwaves cook from the inside out, Jamie puts a roast in a microwave for 20 minutes. When the roast is cut in half, the inside is still cold proving that microwaves cook from the outside. Myth BUSTED!
När det gäller metall i mikron så testade Mythbusters i detta avsnitt huruvida det kan få själva ugnen att explodera. Detta gick inte. Gnistor och småblixtar kan dock bildas när vissa typer av metall mikras. Det står om detta på sidan jag länkade till också.

FredrikM

Inlägg av FredrikM » tis 03 jan 2006, 18:09

Kan inte låta bli att tips om ett par kul saker man kan göra med micron.

Micra en CD
Det gnistrar bra (men CD:n är totalförstörd sedan så ta ingen du vill behålla). Var också noga med att inte köra för länge (några sekunder är lagom) annars smälter CD:n och det stinker ganska illa.

Micra en vindruva
Dela en vindruva nästan rakt igenom.
Fäll ut den på ett fat med snittytan uppåt.
Ställ in i micron.
Kräma på!

För att ansluta till ämnet så är min gissning om skillnaden mellan sked och kastrull att värmer du mat i en kastrull så funkar den som en faradays bur och avskärmar maten från mikrovågorna. Skeden däremot leder snällt ner värmen och vågorna i vattnet, plus att den hjälper vattnet att bilda ångbubblor genom att verka som bubbelbildningskärna (heter det så, analogt med kristallbildnignskärna för snö) och på så vis förhindrar överhettning av vattnet.

Mvh
FredrikM

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Inlägg av mattias73 » tis 03 jan 2006, 18:37

jag tycker electrolux tips verkar rätt rimliga. att man kan få vattnet att koka först efter att behållaren vidröres har jag själv lyckats med, något som tyder på att vattnet verkligen blir över 100 grader. för att bubblorna skall bildas krävs ju en region med ojämnhet i vattnet, något som sker naturligt i en kastrull. fasövergången sker alltså i princip på ett ögnblick.

vad det gäller metallskdeden i vattnet så är nog det inget problem. testa tex att stoppa in en glödlampa i mikron men ställ även in ett vattenglas. kul experiment

mattias

Yezide

Inlägg av Yezide » tis 03 jan 2006, 18:43

bear skrev:denna sida kan man bl.a. läsa om de olika mikro-myter Mythbusters testade i ett avsnitt. Angående myten jag tipsade om - vilken jag själv har hört då och då - står det så här:
När jag läste första posten tänkte jag: "Detta måste ju mythbusters ha testat", å mycket riktigt :)

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » tis 03 jan 2006, 18:49

mattias73 skrev:jag tycker electrolux tips verkar rätt rimliga. att man kan få vattnet att koka först efter att behållaren vidröres har jag själv lyckats med, något som tyder på att vattnet verkligen blir över 100 grader. för att bubblorna skall bildas krävs ju en region med ojämnhet i vattnet, något som sker naturligt i en kastrull. fasövergången sker alltså i princip på ett ögnblick.
Överhettat vatten har diskuterats i en annan tråd.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 03 jan 2006, 19:17

mattias73 skrev:vad det gäller metallskdeden i vattnet så är nog det inget problem. testa tex att stoppa in en glödlampa i mikron men ställ även in ett vattenglas. kul experiment
Öh, jaha, men min undran på den punkten gällde alltså hur det går till när elektriciteten leds ner i vattnet. Är vattnet jord..?

biitar

Inlägg av biitar » tis 03 jan 2006, 20:21

bear skrev:När det gäller metall i mikron så testade Mythbusters i detta avsnitt huruvida det kan få själva ugnen att explodera. Detta gick inte. Gnistor och småblixtar kan dock bildas när vissa typer av metall mikras. Det står om detta på sidan jag länkade till också.
Jag har för mig att de kom fram till att två metalobjeckt i närheten av varandra eller som rörde varandra skapade gnistor. Dock har jag för mig att inget hände med bara en sked.

Ägg i micron då?

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » tis 03 jan 2006, 21:20

biitar skrev:Ägg i micron då?
Att ett okokt ägg exploderar om man kör det i mikron är så vitt jag vet ingen myt. Jag har dock inte testat själv. Ägg kan tydligen även explodera på andra sätt.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » tis 03 jan 2006, 22:09

Jag har testat okokt ägg med skal i micro. Jag och en kamrat testade i hans föräldrars microvågsugn. Vi hade listat ut att det skulle bli smutsigt, så vi använde en sådan där plastkåpa man brukar ha i micron. Den hjälpte inte. Det blev illaluktande äggrester i hela micron.

Jag har även lagt in en chipspåse en gång. Den gnistrade och smälte. Jag hade förväntat mig varma mumsiga chips, men fick chips med bränd plast på.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 03 jan 2006, 23:51

Aluminium och kärl av metall får användas i mikrovågsugnen men metallen hindrar mikrovågorna att nå maten från alla håll och ger upphov till störningar i ugnens mikrovågsfält. Resultatet kan bli ojämn värmning.
Kom hem efter en lyckad festkväll på en nattklubb så där lagom berusad. I mitt tillstånd av berusning och hunger tog jag en alluminum-behållare och tryckte ned väldigt kallt smör i den. Syftet var att smälta det lite mjukare i micron så jag kunde bre en nattmacka. Utan att tänka efter sätter jag in den i micron och trycker på full effekt i en minut. Resultatet blir en mindre gnistrande explosion, ungefär som ett mindre blixtnedslag i min microvåg och min alluminum-behållare hoppar till och slår i microvågs-ugn väggen och varmt smällt smör flyter. Jag är snabb att stänga av den. öppnar micron och ut kommer en doft som bara kan jämföras med doften av brinnande plast och rök.
Ojämn värmning alltså? :lol:
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 04 jan 2006, 09:37

Första gången jag såg en mikrougn hos en kompis när jag var liten fick jag höra att anledningen till att man inte fick ha metall i ugnen berodde på att det reflekterade strålningen till sändaren så att den skulle överhettas.
Sedan dess har jag alltid sagt "Metall i mikrougn, är du säker att det går bra?"

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 04 jan 2006, 10:21

Vitnir skrev:Första gången jag såg en mikrougn hos en kompis när jag var liten fick jag höra att anledningen till att man inte fick ha metall i ugnen berodde på att det reflekterade strålningen till sändaren så att den skulle överhettas.
Sedan dess har jag alltid sagt "Metall i mikrougn, är du säker att det går bra?"
Om man har mat som är helt täckt av metall (t.ex. i en metallförpackning) så får man i princip samma effekt som om ugnen gick tom och det mår ju inte ugnen bra av.

Att ha metall som inte skärmar borde inte skada sändaren, men det kan skada ugnen indirekt genom gnistbildning o.dyl.

Skriv svar